Rive ned

Hej
Skal have revet hele det her bryggers i kælderen her ned og er lidt i tvivl om hvordan jeg går til det mht rør osv.

Er der nogen der kan lede mig på rette vej til hvordan jeg giver det an (i forhold til vand, rør osv). De to rør der løber vandret ned kører igennem hul i selve bordpladen

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne starte med at fjerne vasken, og så save bordpladen over ved rørene, så du kan fjerne bordpladen. Skal du ikke bruge vandrørene efterfølgende, kan rørene sikkert skrues ud af rørene under loftet. Bimåleren på det varme vand tyder på at du bor i en boligforening, så du skal sikkert have “viceværten” ind over, inden du skiller noget ad.

Søren O
Tak for svarene

Ja, jeg er godt nok forvirret over rørene. Er på et jævnt solidt begynder niveau

Når jeg tænder for vandet kommer der kun en meget lille stråle vand ud. Absolut intet vandtryk. Og det varme vand kører slet ikke. Men ballofix på det varme er åben?

derudover sidder der på det kolde vand (se billede) noget der ligner et nøglehul?

På det her stadie er jeg simpelthen i tvivl om hvordan jeg bare får lukket de to af som går op til vandhanen. Så jeg kan arbejde med at skære bordpladen fri..

Når jeg er så usikker på hvordan jeg får lukket vandet af, bør jeg så helt undlade at give det et skud? Eller er der nogen som kan spotte hvad jeg gør forkert her?

Der sidder ballofix ventiler på dine rør ved overgangen til kobberrørene fra blandingsbatteriet. De er begge fuldt åbne, men kan du dreje dem 90o, bliver de lukket, så der ikke kommer vand ud. Så kan du fjerne blandingsbatteri og bordplade.
Skal du have alle rørene helt væk, skal de skilles af ved tilslutningen under loftet. Er du heldig, så sidder der en afspærringsventil der. Kan den lukkes, burde du kunne skrue det hele ned. Er der ingen ventil under loftet, må du aftale forløbet med viceværten.

Søren O
Ja altså der sidder den sorte - som jeg dog slet ikke er istand til at dreje 90 grader - ved ikke hvorfor den slet ikke giver dig. Er bange for at være for hård ved den

På det andet rør, uden den sorte, er det ballofix bare uden sådan et sort lille håndtag.

Det er gammelt, så tænker godt sådan noget kan sætte sig.. er der et trick at forsøge sig med på sådan en der ikke bare drejer som man vil have den til… ?

Kan det have noget med vandtryk? Nej vel? Om der er vand i røret eller ej kan man vel dreje på det.?

Skru det sorte håndtag af og brug en lille svensknøgle ​, på den anden bruges en unbraco nøgle
Annonce
Hjalp med en svensknøgle. Og så gik det sorte faktisk også løs - og kunne bruge det på det andet rør

MEN tror gevind er i stykker, det forklarer måske hvorfor det sorte ikke sad der til at starte med..

(Det skal lige siges at det ikke er et hus jeg kender indgående endnu)

Er der et cowboy trick til at kunne lukke for sådan en ballofix med ødelagt gevind .. den  passer kan man mærke, men når jeg lægger tryk på kører det ​bare ​rundt og rundt derinde uden at ​dreje selve ballofix 

Som skrevet brug en unbraconøgle
Hvis det sorte håndtag er gået løs, har nu nok ikke fået lukket for vandet. Ballofix er noget skrammel, som let sætter sig fast, og hvis man så tager kraftigt fat i det sorte håndtag, så går det i stykker og kører bare rundt unden at lukke ventilen.
Du skal pille det sorte håndtag af, og lukke med en svensknøgle direkte på metallet. Se denne tråd: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/227902/s/ballofix-uden-haandtag

Den anden balofix er en anden type, som lukker du med en umbrakonøgle eller en stor skruetrækker.

I ​en tidligere tråd ville du bevare elementerne, og lave nyt gulv. Hvis det stadig er planen, og elementerne skal stå på samme plads efterfølgende, så kunne du overveje bare at løfte bordpladen op, og binde den fast til ​rørene oppe under loftet. ​Så kan du komme til at fjerne elementerne, uden at save i ​bordpladen.
johnm skrev den 24-10-2024 21:02:31

Som skrevet brug en unbraconøgle

Den ballofix uden håndtag kan ikke drejes med en unbraco da gevinde virker til at være i stykker derinde. Kan mærke at den passer (den rigtige støttelse unbraco) , men når man drejer kan mærke den slipper og kører rundt derinde uden at have have fat. Har forsøgt at gå op og ned i størrelse men hjælper ikke, det er den rigtige størrelse unbraco jeg har forsøgt med

jenshøj skrev den 24-10-2024 21:02:40

Hvis det sorte håndtag er gået løs, har nu nok ikke fået lukket for vandet. Ballofix er noget skrammel, som let sætter sig fast, og hvis man så tager kraftigt fat i det sorte håndtag, så går det i stykker og kører bare rundt unden at lukke ventilen.
Du skal pille det sorte håndtag af, og lukke med en svensknøgle direkte på metallet. Se denne tråd: https://www.lav-det-selv.dk/forum/t/227902/s/ballofix-uden-haandtag

Den anden balofix er en anden type, som lukker du med en umbrakonøgle eller en stor skruetrækker.

Jeg synes faktisk at kunne mærke den tager fat og lukker. Føler mig rimelig sikker på at den virker og nu er lukket. Det sorte håndtag kan jeg få af og det er sådan set en unbraco på den anden side. Det kunne godt være 30+ år gammelt, har der værer sådan et system hvor den sorte var en “nøgle” til at bruge på begge rør?

Mit problem nu er at det nok er i stykker det gevind, så får den næppe lukket af på røret der med mindre der findes et smart trick når nu gevind er i stykker.

Det er korrekt. Der skal nyt gulv på og elementer var sat ovenpå gamle fliser. Så det ville være noget rod at lade det stå.

Bordpladen skal nok ikke genbruges, den har fået en del vand gennem tiden oppe ved vasken kan man se.

Jeg vil bare gerne være sikker på at der ikke er vand i rørene før jeg går videre 

Problemet er bare at kærv i ballofix virker helt ødelagt (ikke noget jeg har nået at forårsage...) 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis