Anstødelige asbestprobelmatikker!

Her gik jeg og tænkte, at NU skal det badeværelse fra 70'erne satangaleme have én over nakken, så hatten ellers kan passe! Det er heldigvis kun ca. 6 m2, så det er et overskueligt projekt.

Og så erfarede jeg for ikke så længe siden, at asbest åbenbart også var fast inventar i fliseklæb frem til slut-70'erne. Ork!
Altså, folk har tæsket fliser ned i badeværelser konstant de senere år, og langt de fleste sker der jo ikke noget med. Men jeg orker nok ikke rigtig at løbe den risiko - selvom jeg næsten stod med nedbrydningshammeren i hænderne, ​da jeg erfarede det med fliseklæben.

Hvis man nu vælger at gøre det selv, hvad bør man så minimum have på af sikkerhedsudstyr, hvilke forholdsregler bør man tage i forhold til resten af huset/familien, hvordan efterbehandle og rengøre inden støbning påny?

Nogen bud på, hvad det ungefæhr ville koste (2024) at få fagfolk til det? Altså kun nedbrydning og efterfølgende rengøring og fjernelse af al asbestholdigt materiale?

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne til at begynde med tage et par fliser ned og sende noget fliseklæb til analyse om der overhovedet er asbest i det. I øvrigt er asbesten bundet i fliseklæbet, så du og resten af husstanden skal indånde store mængder fliseklæb før der er en minimal chance for asbestose. 

fase
Hvis det er fra 70'erne er der meget sandsynligt asbest i den anvendte fliseklæb.
En malerdragt, p3/ffp3 maske, støvsuger med klasse H filter, døren til resten af huset tapes langs kanten så rummet er tæt. Du må gerne udføre arbejdet selv indtil nytår hvor den nye asbestlov træder i kraft.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Mere asbest:

Jeg har fået noget meget fint spærtræ af en venlig nabo, som absolut fejler ingenting, og de passer perfekt til mit udhus-projekt.

Det er fra en staldbygning, han skal rive ned. Taget har været beklædt med gode, gamle plader fra Eternitten, så asbest.

Kan man genbruge spær, der har ligget asbestplader på? Bør man rense dem, male dem, andet? 
Ved ikke med spærtræ, men et hus her på vejen har for nyligt fået nedtaget et asbest-tag af et tømrerfirma. Alle mand havde malerdragter og masker på under nedtagning af plader og lægter. Lægter blev skåret op og bortskaffet i lukket asbestgodkendt emballage på samme måde som pladerne, gitterspær blev genanvendt i det nye tag (tagpap), men er utvivlsomt blevet rengjort sammen med loftrummet inden det blev lukket igen.

/BOFH 

Jeg tænker, at hvis de ligger ude og får lidt regn i moderate mængder og derefter, når de er tørret, får en gang maling eller træbeskyttelse, mon det så ikke binder, hvad der måtte være tilbage af fibre. Det skal ikke bruges i beboelse.
Lægterne, som har været i direkte kontakt med taget, ryger ud.

BOFH skrev den 26-10-2024 18:17:45

Ved ikke med spærtræ, men et hus her på vejen har for nyligt fået nedtaget et asbest-tag af et tømrerfirma. Alle mand havde malerdragter og masker på under nedtagning af plader og lægter. Lægter blev skåret op og bortskaffet i lukket asbestgodkendt emballage på samme måde som pladerne, gitterspær blev genanvendt i det nye tag (tagpap), men er utvivlsomt blevet rengjort sammen med loftrummet inden det blev lukket igen.

/BOFH 

Annonce
NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 27-10-2024 15:06:36

Jeg tænker, at hvis de ligger ude og får lidt regn i moderate mængder og derefter, når de er tørret, får en gang maling eller træbeskyttelse

Enten er det trygt at bruge eller ikke. Der er en hvis risiko for at det er bliver for skævt til at bruge som konstruktion hvis det ikke opbevares tørt, det skal ihvertfald pindes hårdt ned med vægt på toppen + det yderste bliver solbleget lynhurtigt. 

Det er ikke hensigtsmæssigt at male det mm det er til åben konstruktion (eg terrasse, pergola mm. Træ i lukket konstruktion skal kunne tørre så hurtigt som muligt.

/BOFH 

Ja, og om det er trygt eller ej, er jo sådan set essensen i det hele - for det aner jeg jo ikke.

Taget er pillet ned, så det får faktisk regn nu, mens spærene står fritlagt, så det er det, jeg mener. Når jeg piller spærene ned en af de næste dage, vil de blive lagt tørt og med vægt på, indtil de er gennemtørre.

Det skal bruges til et orangeri/drivhus, jeg er ved at bygge, hvor der var en stald/lade, og hvor jeg beholder en del af murværket, og udskifter noget af det med vinduer - så det er jo en mellemting mellem en åben og en lukket, og da der pga planter osv vil være en ret høj luftfugtighed hele sommerhalvåret, ville jeg alligevel give det træbeskyttelse med hvid farve.

BOFH skrev den 27-10-2024 16:45:35

NytHus1000SpørgsmålBraceYourselves skrev den 27-10-2024 15:06:36

Jeg tænker, at hvis de ligger ude og får lidt regn i moderate mængder og derefter, når de er tørret, får en gang maling eller træbeskyttelse

Enten er det trygt at bruge eller ikke. Der er en hvis risiko for at det er bliver for skævt til at bruge som konstruktion hvis det ikke opbevares tørt, det skal ihvertfald pindes hårdt ned med vægt på toppen + det yderste bliver solbleget lynhurtigt. 

Det er ikke hensigtsmæssigt at male det mm det er til åben konstruktion (eg terrasse, pergola mm. Træ i lukket konstruktion skal kunne tørre så hurtigt som muligt.

/BOFH 

Jeg ville ingen betænkeligheder have, men du kan jo støvsuge dem når de er tørre. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Køb din træbeskyttelse online på Flügger.dk - få leveret eller hent i butik.     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis