Behandling af væg efter nedrivning af skorsten.

Jeg har revet en skorsten ned, hvor to af siderne var en del af den bærende væg. Jeg har så spurgt lidt rundt om hvordan man skal gøre herfra.

Slutresultatet skal være en væg der er pudset op med rullespartel og malet.

Problemet er alt det sorte sod, samt at det lugter af lejrbål.

Jeg har fået følgende løsninger foreslået;

1: Rive alle stenene ud, og murer det op på ny (alt for dyrt og omstændigt)

2: Slibe det ned med en vinkelsliber med metalkop

3: Vask det ned med grundrens, påfør Borup Vandglas, puds og mal.

4: Vask det ned med grundrens, 2-3 lag spærrende maling.

5: Noget med at lime sølvpapir på og så pudse?

Økonomien er knap, så derfor er det ikke en mulighed at hyre en håndværker til opgaven. Det skal kunne klares af en uden speciel erfaring.
Grundet arbejdes natur, så er det at slibe det ned ikke en mulighed.

Jeg hælder mest til løsning 3 eller 4. Men hvad tænker i om de to løsninger? Eller er der andre løsninger jeg har overset?

Pippi Citat: “Kan du virkelig spille på trompet?” spørger en pige.
”Det ved jeg ikke, men det går nok lettere nu hvor jeg har en trompet” 
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Soden skal helst væk, har du prøvet om du kan fjerne det mekanisk, med hammer og mejsel, ved at slå lidt af stenene,  fugerne kan du kradse ud.

Jeg havde nøjagtig samme problem, jeg sandblæste det rent, det gav en perfekt ren overflade, men det kan ikke anbefales det sviner ubeskriveligt...

Jeg har en skorsten der stadig er i brug, og har i mange år døjet med sodudtræk på tapetet, så blev jeg anbefalet denne grunder, den fik 3 lag og det virker , så den vil jeg anbefale dig at bruge inden du maler/sætter væv op.. link

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 16-10-2024 14:03:33

Soden skal helst væk, har du prøvet om du kan fjerne det mekanisk, med hammer og mejsel, ved at slå lidt af stenene, og fugerne kan du kradse ud.

Jeg havde nøjagtig samme problem, jeg sandblæste det rent, det gav en perfekt ren overflade, men det kan ikke anbefales det sviner ubeskriveligt...

Jeg har en skorsten der stadig er i brug, og har i mange år døjet med sodudtræk på tapetet, så blev jeg anbefalet denne grunder, den fik 3 lag og det virker , så den vil jeg anbefale dig at bruge inden du maler/sætter væv op.. link

Ja har prøvet med min milwauke borehammer. Det var et helvede. Efter 2 minutter havde jeg ikke renset noget som helst af og to af stenene faldt ud så jeg i stedet har fået 2 huller i væggen hvor der jeg skal have nye mursten sat i.

Mejslen den skrider af på stenen hvis jeg ikke sætter den skarpt nok på. Så det er ikke en løsning, desværre. Så jeg tør ikke af frygt for at der ryger flere sten ud.

Hvad med løsnig 4? Vask med grundrens, 2-3 lag spærrende maling, og så 1 cm sandspartel efterfulgt af almindelig maling?

En stålbørste på vinkelsliberen kunne også være et forsøg værd, vælg den stiveste du kan finde.
(husk briller )

je_ns skrev den 16-10-2024 14:18:38

En stålbørste på vinkelsliberen kunne også være et forsøg værd, vælg den stiveste du kan finde.
(husk briller )

Som jeg skrev, er det at slibe, ikke en mulighed.

GM Jessica skrev den 16-10-2024 14:21:10

(husk briller )

Du skrev da følgende i første indlæg..

Men held og lykke med projektet, håber du finder en brugbar løsning..

Annonce
je_ns skrev den 16-10-2024 14:25:54

GM Jessica skrev den 16-10-2024 14:21:10

(husk briller )

Du skrev da følgende i første indlæg..

Men held og lykke med projektet, håber du finder en brugbar løsning..

Nej, jeg skrev at jeg havde fået foreslået følgende løsninger. Og så skrev jeg følgende:

Økonomien er knap, så derfor er det ikke en mulighed at hyre en håndværker til opgaven. Det skal kunne klares af en uden speciel erfaring.
Grundet arbejdes natur, så er det at slibe det ned ikke en mulighed.

Men tak

Jeg kan da lige komme med et råd fra noget gamle dage.
6. Smøre det over med ko-lort, glatte det ud som pudslag og så kalke det med læsket kalk. 
NEJ det dur heller ikke. 
Jeg har taget et par skorstene ned. Der er desværre kun 1 sikker løsning der virker og det er nr. 1
Det skal mures op i nye eller rene brugte sten. 
Ved alle andre tiltag der der mange chancer for at du efter 1-2 år stadig kan lugte lejrbål. OK - - måske vænner du dig til lugten, men dine gæster kan så lugte det. 
Det er nu hverken dyr eller besværlig, når du alligevel skal pudse det op. 
Men præcis hvordan kommer jo an på hvad der er på den anden side. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 16-10-2024 14:35:49

Jeg kan da lige komme med et råd fra noget gamle dage.
6. Smøre det over med ko-lort, glatte det ud som pudslag og så kalke det med læsket kalk. 
NEJ det dur heller ikke. 
Jeg har taget et par skorstene ned. Der er desværre kun 1 sikker løsning der virker og det er nr. 1
Det skal mures op i nye eller rene brugte sten. 
Ved alle andre tiltag der der mange chancer for at du efter 1-2 år stadig kan lugte lejrbål. OK - - måske vænner du dig til lugten, men dine gæster kan så lugte det. 
Det er nu hverken dyr eller besværlig, når du alligevel skal pudse det op. 
Men præcis hvordan kommer jo an på hvad der er på den anden side. 

Du siger "Det er nu hverken dyrt eller besværligt". Men det er fra kælderen og hele vejen op igennem stueetagen. Altså næsten 5 meters højde i alt. Det vil da tage en del timer at banke ned og mure op. Alt over 1.000 kroner er dyrt. Desværre.

De andre tiltag er også næsten 5 m fra kælder og op. 
Naturligvis koster det mere end 1000 kr. uanset hvilken metode der anvendes. 
Jeg er bare bange for at du spilder de første +1000 kr. uden at få tilfredsstillende resultat.
Når det er lav det selv, så tager jeg ikke time løn med i regne stykket. 
Du skal nok bruge 200 mursten, og ved nye sten kan de vel købes til 4 - 5 kr. stk. Og så skal der bruges noget bakkemørtel og en smule cement. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Jeg ville også gå med elmandens løsning, da der næsten med garanti kommer til at lugte som et gammelt damplokomotiv hvis du ikke gør det først som sidst.
Har man ikke råd til 200 brugte mursten og 500 kr mørtel burde du have ladet skorstenen stå.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også