Behandling af væg efter nedrivning af skorsten.

Jeg har revet en skorsten ned, hvor to af siderne var en del af den bærende væg. Jeg har så spurgt lidt rundt om hvordan man skal gøre herfra.

Slutresultatet skal være en væg der er pudset op med rullespartel og malet.

Problemet er alt det sorte sod, samt at det lugter af lejrbål.

Jeg har fået følgende løsninger foreslået;

1: Rive alle stenene ud, og murer det op på ny (alt for dyrt og omstændigt)

2: Slibe det ned med en vinkelsliber med metalkop

3: Vask det ned med grundrens, påfør Borup Vandglas, puds og mal.

4: Vask det ned med grundrens, 2-3 lag spærrende maling.

5: Noget med at lime sølvpapir på og så pudse?

Økonomien er knap, så derfor er det ikke en mulighed at hyre en håndværker til opgaven. Det skal kunne klares af en uden speciel erfaring.
Grundet arbejdes natur, så er det at slibe det ned ikke en mulighed.

Jeg hælder mest til løsning 3 eller 4. Men hvad tænker i om de to løsninger? Eller er der andre løsninger jeg har overset?

Pippi Citat: “Kan du virkelig spille på trompet?” spørger en pige.
”Det ved jeg ikke, men det går nok lettere nu hvor jeg har en trompet” 
Jeg har revet en skorsten ned, hvor to af siderne... Vis hele indlægget
15 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
For godt 60 siden havde vi samme problem hjemme på gården, hvor skorstenen i køkkenet blev fjernet a la ovennævnte.
Løsningen blev at jeg busede området op i en blanding af 1/3 del frisk ren ko lort og 2/3 del alm mørtel.
Resultat ingen sodudtræk eller lugt af a la "lejrbål" ej heller efterfølgende ingen lugt af ko lort i kokkenet. 
ev elmand skrev den 16-10-2024 14:56:14

De andre tiltag er også næsten 5 m fra kælder og op. 
Naturligvis koster det mere end 1000 kr. uanset hvilken metode der anvendes. 
Jeg er bare bange for at du spilder de første +1000 kr. uden at få tilfredsstillende resultat.
Når det er lav det selv, så tager jeg ikke time løn med i regne stykket. 
Du skal nok bruge 200 mursten, og ved nye sten kan de vel købes til 4 - 5 kr. stk. Og så skal der bruges noget bakkemørtel og en smule cement. 

Jeg har ikke lyst til selv at mure noget op. Det har jeg ingen erfaring i. I første omgang er det kun kælderdelen der skal laves, så derfor noget billigere. Og at hyre en håndværker til at mure det op, så kunne man ligeså godt betale en håndværker til at slibe det. Men tak for dit input.

GM Jessica skrev den 16-10-2024 15:20:12

ev elmand skrev den 16-10-2024 14:56:14

De andre tiltag er også næsten 5 m fra kælder og op. 
Naturligvis koster det mere end 1000 kr. uanset hvilken metode der anvendes. 
Jeg er bare bange for at du spilder de første +1000 kr. uden at få tilfredsstillende resultat.
Når det er lav det selv, så tager jeg ikke time løn med i regne stykket. 
Du skal nok bruge 200 mursten, og ved nye sten kan de vel købes til 4 - 5 kr. stk. Og så skal der bruges noget bakkemørtel og en smule cement. 

Jeg har ikke lyst til selv at mure noget op. Det har jeg ingen erfaring i. I første omgang er det kun kælderdelen der skal laves, så derfor noget billigere. Og at hyre en håndværker til at mure det op, så kunne man ligeså godt betale en håndværker til at slibe det. Men tak for dit input.

Lugten er meget svag, så jeg er slet ikke bange for at lugten bliver så kraftig.

Den med ko-lort har jeg hørt for mange år siden, men troede ikke på at det virker.  Hvis GSH har så gode erfaringer så er det da en udmærket løsning. 
Du skal så bare have "fat i Lortet"

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 17-10-2024 22:52:40

Den med ko-lort har jeg hørt for mange år siden, men troede ikke på at det virker.  Hvis GSH har så gode erfaringer så er det da en udmærket løsning.
Du skal så bare have "fat i Lortet"

Efter at have snakket med maling.dk så har jeg besluttet mig for at gå med et produkt kaldet classidur. 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også