Brønd/Vandpumpe 3 faser uden nul

Hej alle i klog højspændte medborgere 
Jeg vil gerne lave lidt lys/strøm neden ved vandpumpen, så det bliver muligt at besigtige oversvømmelserne, som var tilfældet sidste vinter('23-24).  
Dog så kan jeg konstatere at der ikke er nogen nul på installationen, men kun 3 faser og en jord. - 400V ved alle kombinationer. 
Kan det rettes i el-tavlen, så en af de 3 faser laves om til en nul, uden det påvirker vandpumpen, eller køre den en konfiguration hvor den skal have 3 strømførende faser? (Stjerne/trekanat...) 
Jeg kan vel ikke fremtrylle 230V, hvis der ikke er en nul nede ved pumpen! 
Jord dur vel ikke når HPFI overvåger systemet... Selvom jeg kan måle 230V, så mindes jeg at den vil knalde på tavlen. Det skal være efter bogen, hvis der laves tilføjelser!!!
Håber I har en kommentar inden jeg ringer efter installatøren 
Der kommer lige et ​billede asap!
/Jacob
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du er nødt til at komme med nogle detaljer om pumpen, men det lyder som at den kører på 3 faser, og så kan du som du selv er inde på, ikke få 0, hvis der ikke er 5 ledere i kablet.
Hvis der kun er 3 faser,  og du kun skal have lys, kan du klare det med en trafo. (den skal monteres i en vandtæt boks, og med en passende sikring)

Vi prøver igen, i morgen --
Velkommen på LDS.
Det ligner en pumpe til injector (2 rør/slanger ned i brønden/boringen. Det tyder på at der er temmelig langt ned til dit vandspejl. Rigtig god ide med en dykpumpe (borerørspumpe).
Med hensyn til lys, så gør som Jens har beskrevet, eller bedst et nyt kabel ud til brønden. Hvis dit kabel ud til brønden ikke er med en gul/grøn leder, kunne jordledningen flyttes over på 0, og ​der etableres en ny jordforbindelse ved brønden. Gul/grøn må KUN benyttes som jordleder.
Det billigste ville nok være en god led-“lommelygte”.

Søren O
Få elektrikeren til at lave noget lys i brønden. Den installation kan vist ikke bære mere og lysinstallationen skal sikres mad 10A. Der er tilsyneladende en del kabler og ledninger i det motorværn. Hvad laver de to ledninger brun og blå foroven til venstre?

fase
Annonce
Søren O skrev den 14-10-2024 19:36:20

Velkommen på LDS.
Det ligner en pumpe til injector (2 rør/slanger ned i brønden/boringen. Det tyder på at der er temmelig langt ned til dit vandspejl. Rigtig god ide med en dykpumpe (borerørspumpe).
Med hensyn til lys, så gør som Jens har beskrevet, eller bedst et nyt kabel ud til brønden. Hvis dit kabel ud til brønden ikke er med en gul/grøn leder, kunne jordledningen flyttes over på 0, og der etableres en ny jordforbindelse ved brønden. Gul/grøn må KUN benyttes som jordleder.
Det billigste ville nok være en god led-“lommelygte”.

Der er iflg lokalt "vandspejlskort" 1,5-2 meter til vandspejlet og pumpen står i ca. 1 meters dybde. 

Kender ikke til at CP serien bruges som injector pumper for at levere drikkevand! Den er i princippet ok til opgaven, men frost kan også forekomme og det er en fordel at have de mekaniske elementer under vand så de ikke revner pga. frosten. Rør kan jeg leve med men pumpen er lige godt noget bøvl! 

S. Fabrin skrev den 14-10-2024 20:03:54

Få elektrikeren til at lave noget lys i brønden. Den installation kan vist ikke bære mere og lysinstallationen skal sikres mad 10A. Der er tilsyneladende en del kabler og ledninger i det motorværn. Hvad laver de to ledninger brun og blå foroven til venstre?

Installatøren får opgaven uanset hvad! 35A og div. kabler jeg ikke kender...  Men det vil jo være dejligt, at jeg kan beskrive opgaven til ham inden han står her 

Tror det er tiltrængt med et nyt motorværn! Relæet er mistænkelig sortsvedet, og mindes fra lærebøgerne, at sod ved kontaktfader er no-go...? 
Anyway - hvis motoren fungere fortsat efter der udmåles og ændres en fase til en nul, så er det vel muligt at sætte en 10A lokalt ved pumpen. Det er selvfølgelig bedst at have alle sikringer på tavlen, men hvis det skal gøres så skal jeg "lægge/grave" ca. 70M kabel, og det vil jeg godt slå et slag for at undgå!!!
je_ns skrev den 14-10-2024 17:57:38

Hvis der kun er 3 faser,  og du kun skal have lys, kan du klare det med en trafo. (den skal monteres i en vandtæt boks, og med en passende sikring)

Hej Jens, Jeg vil godt have lys med udtag! Dejligt at have el i den modsatte ende af grunden. Grunden er ca. 1 ha, og udlagt som en fodboldbane med hus i den ene ende og pumpen i modsat ende! 

Din pumpe kræver 3 faser, så du kan ikke ændre en fase til 0.

Søren O
Og med en transformator 400/ 240 v vil du kun kunne opnå lys, ellers skal den være ret stor. . 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis