Brønd/Vandpumpe 3 faser uden nul

Hej alle i klog højspændte medborgere 
Jeg vil gerne lave lidt lys/strøm neden ved vandpumpen, så det bliver muligt at besigtige oversvømmelserne, som var tilfældet sidste vinter('23-24).  
Dog så kan jeg konstatere at der ikke er nogen nul på installationen, men kun 3 faser og en jord. - 400V ved alle kombinationer. 
Kan det rettes i el-tavlen, så en af de 3 faser laves om til en nul, uden det påvirker vandpumpen, eller køre den en konfiguration hvor den skal have 3 strømførende faser? (Stjerne/trekanat...) 
Jeg kan vel ikke fremtrylle 230V, hvis der ikke er en nul nede ved pumpen! 
Jord dur vel ikke når HPFI overvåger systemet... Selvom jeg kan måle 230V, så mindes jeg at den vil knalde på tavlen. Det skal være efter bogen, hvis der laves tilføjelser!!!
Håber I har en kommentar inden jeg ringer efter installatøren 
Der kommer lige et ​billede asap!
/Jacob
Hej alle i klog højspændte medborgere   Jeg vil... Vis hele indlægget
13 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
ev elmand skrev den 15-10-2024 00:09:19

Og med en transformator 400/ 240 v vil du kun kunne opnå lys, ellers skal den være ret stor. . 

Hej EV,

Hvis lys = så formoder jeg der er krav om 10A sikring...? Der kan forekomme vand så vil hellere ofre en ekstra eksterne sikring end alternativet...! 

Sikringen til en evt transformer skal være meget mindre end 10 ampere, hvis transformeren kun skal kunne trække lidt lys.
Men som Søren O nævner ville det nok være billigere med en opladelig led arbejdslampe, og den kan jo så bruges til andre ting også.

Hvis der er risiko for oversvømmelse, så kunne det være en god ide at have sikringer og motorværn i et skab over jorden.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 15-10-2024 13:07:58

Sikringen til en evt transformer skal være meget mindre end 10 ampere, hvis transformeren kun skal kunne trække lidt lys.
Men som Søren O nævner ville det nok være billigere med en opladelig led arbejdslampe, og den kan jo så bruges til andre ting også.

Hvis der er risiko for oversvømmelse, så kunne det være en god ide at have sikringer og motorværn i et skab over jorden.

Hej Jens og Co,

Det bliver et nyt kabel ned til pumpen!
Tak for input til alle!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis