Nytilkoblet purmo radiator cirkulerer ikke det varme vand

Hej ☺️ alle gode råd er værdsat ☺️

Vi bor i er gammelt utæt hus med fastbrændselsfyr - et par år endnu før vi river det ned.

I forsøget på at varme stuen bedre op, har vi fået en brugt, men fin i stand purmo c11 50x1200 radiator sat op.

Problemet er varmen cirkulere ikke rundt i radiatoren. Varmen kommer hen til den når jeg lufter den ud, men når jeg lukker ventilen og venter lidt forsvinder varmen altså igen.

Der lader ikke til at være luft andre steder i systemet, der er fyldt vand på så trykket er der hvor den altid har været på anlægget.

Hvad er det vi kan have overset?
Radiatoren er sat op af et familiemedlem som er nyudlært vvs’er. Så alt rørføring burde være efter bogen.

Vh Emma 
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Velkommen på lds.
Holder du luftskrue åben til der kommer vand ud?
Du skriver " når jeg lukker ventilen" Jeg går ud fra at du mener luftskruen / ventil.
Så kan termostat ventilen være vendt forkert, Eller rørene gå fra radiator på en måde så der kan være luft der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej Erik
Tak for svar ☺️

Ja jeg mener luftskruen, den holder jeg åben til der kommer dejlig varm vand ud og kan mærke øverstedel af radiatoren bliver varm. Når jeg så lukker den igen forsvinder varmen i løbet af kort tid og både rør og radiator bliver kolde. Og varmen er kun at finde henne ved den radiator den er koblet på henne ved.

Vh Emma
Du bliver nødt til at få fat i VVS'eren igen. Han skulle have sikret sig, at radiatoren virkede. Har du ikke et billede af installationen?

fase
Hej Fabrin her får du lidt billeder

Billede 1: hvor rørene kommer op i rummet
B2: hvor den nye radiator er tilkoblet (rørene der løber lodret op?)
B3: tilkoblingen tæt på
B4: de nye rør der blev nød til at løbe op og over en havedør for så at gå ned igen til den nye radiator
B5: den nye radiator
B6: den nye radiator
B7: den nye radiator
B8: den anden eksisterende radiator i rummet.

Rummet havde altså i starten to gamle radiatorer. 
Prøv at skrue dækslet af den nederste tilslutning og se om der ikke sidder en umbraco skrue, den skal skrues ud af.
Annonce
Hey John 😊

Når du skriver nederste tilslutnings dæksel - mener du så denne her på den nye radiator  ?

Der sidder rigtig nok en umbraco - den prøver jeg at skrue ud af i morgen - i tilfælde af den unge Svend ikke har været obs på det.

Kan man “løsne” den for meget? 
Ligner en typisk vvs-fejl hvor der er luft i den ene af de lange lodrette rør.

Prøv at sætte 3 bars tryk systemet og se om det virker. Ellers prøv 1/2 bar og så ud luft så meget som mulig, før du igen sætter 3 bar på. Så virker det nok.

Du skriver at rørene er ført op over havedøren. Er der så ikke monteret udluftningsskruer på det højeste sted?

Søren O
johnm skrev den 15-10-2024 19:59:11

Prøv at skrue dækslet af den nederste tilslutning og se om der ikke sidder en umbraco skrue, den skal skrues ud af.

Hej igen John

Skruen var skruet helt ud 💪😅 så desværre ikke den nemme løsning. 
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis