HJÆÆÆLP til beregning og tidsplan

Hej igen LDS'ere
Udover vores GDS-projekt er vi ved at skulle opføre et nyt hus. Vi skulle egentlig være gået i gang i sommers men har haft udfordringer med konstruktionen. Vi laver en kælder som ligger uden for huset. Dvs. med nedgang fra stuen og så under soklen og ud i kælderen der ligger under haven. Det gør vi fordi jeg skal kunne styre temperaturen i min vinkælder. Men der er problemer idet ingen af vores folk kan/vil regne på den korrekte konstruktion, mere specifikt på dræn. Kælderen skal drænes men ingen vil stå på mål for om det vil medføre sætningsskader. Vi har rådført os med arkitekter, 4 ingeniører, geoteknikeren og vores entreprenør. Vi vil selvfølgelig gerne undgå sætningsskader. What to do?

dernæst er projektet blevet flere måneder forsinket pga. ovenstående men nu går vi i gang med at grave ud og få støbt. Mn giver det overhovedet mening at gå i gang med husbyggeriet nu hvor vi går en våd tid i møde eller vil det give mere mening at vente til forårets komme?

Alle input er velkomne.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Man kan godt bygge huse om vinteren, hvis man tager de rigtige forbehold.

Omkring dræn - så kan du evt. kontakte en kloakmester, der ved noget om kloakker, eller en bygningsingeniør.
Thomas_Mygind skrev den 09-10-2024 22:00:07

Man kan godt bygge huse om vinteren, hvis man tager de rigtige forbehold.

Omkring dræn - så kan du evt. kontakte en kloakmester, der ved noget om kloakker, eller en bygningsingeniør.

Hej Thomas

Vores entreprenør er også aut. kloak. Men han melder hus forbi. Alle mener løsningen bør være tilstrækkelig men ingen ønsker at lægge forsikring til.
Man kan altid lave noget som ikke kommer til at lave sætningsskader - problemet er prisen.

Hvis det er svært at vurdere en løsning og få den forsikret - så kan du selv tage risikoen, eller betale for noget som kan holde.

Hvorfor har entreprenøren ikke foreslået en løsning som vil virke, og givet en pris på det ?
Prisen har aldrig været diskuteret til lige netop den del af huset. Det er trods alt mit rum (: Problemet, som jeg forstår det er at drænet kommer til at lægge "under" fundamentet/soklen på huskonstruktionen og det er vist et no-go. 
På ingen måder svar på dit spørgsmål, men ville det ikke være billiger med et rum over jordens overflade, og så styre fugt og temperatur ?
Grundvandet stiger og vi får mere regn, meget taler imod at lave en kælder..

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 09-10-2024 22:52:06

På ingen måder svar på dit spørgsmål, men ville det ikke være billiger med et rum over jordens overflade, og så styre fugt og temperatur ?
Grundvandet stiger og vi får mere regn, meget taler imod at lave en kælder..
Det ville helt afgjort være en billigere ​og sikkert også en bedre løsning. ​Vi har været meget igennem, herunder ​den klassiske løsning med en glasvæg, en ​kælder med adgang ​uden for huset osv. Men kælderen skal være relativt stor, den nuværende er tegnet ​til 30 m2 og ​så meget ekstra plads har ​vi ikke ​i selve huset. Derfor er kælderløsningen vores foretrukne. Men vi ville selvfølgelig gerne være sikre på at der ikke kommer sætningsskader. 

Vedhæftet den rådgivning vi har fået indtil videre. Men som ​sagt, den er uden ansvar. 

Hvorfor ikke køre dræn udenom huset ?
Det er som jeg forstår det fordi drænet kommer under husets niveau fordi kælderen er dybere. jeg forstår mig ikke 100% på det tekniske men har bare prøvet at tage det ind som ingeniør og arkitekt har sagt.
Måske problemet er at drænet kommer til at ligge for dybt under huset og der kræves drænpumper for at pumpe det op til hovedledningen, som er en mere bøvlet løsning ?!
Hej, heller ikke et svar, men et nysgerrigt spørgsmål:
Hvad er det, som gør at det kun er muligt at styre temperaturen, hvis kælderen ligger uden for huset?

Venlig hilsen
Knud
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis