HJÆÆÆLP til beregning og tidsplan

Hej igen LDS'ere
Udover vores GDS-projekt er vi ved at skulle opføre et nyt hus. Vi skulle egentlig være gået i gang i sommers men har haft udfordringer med konstruktionen. Vi laver en kælder som ligger uden for huset. Dvs. med nedgang fra stuen og så under soklen og ud i kælderen der ligger under haven. Det gør vi fordi jeg skal kunne styre temperaturen i min vinkælder. Men der er problemer idet ingen af vores folk kan/vil regne på den korrekte konstruktion, mere specifikt på dræn. Kælderen skal drænes men ingen vil stå på mål for om det vil medføre sætningsskader. Vi har rådført os med arkitekter, 4 ingeniører, geoteknikeren og vores entreprenør. Vi vil selvfølgelig gerne undgå sætningsskader. What to do?

dernæst er projektet blevet flere måneder forsinket pga. ovenstående men nu går vi i gang med at grave ud og få støbt. Mn giver det overhovedet mening at gå i gang med husbyggeriet nu hvor vi går en våd tid i møde eller vil det give mere mening at vente til forårets komme?

Alle input er velkomne.
Hej igen LDS'ere Udover vores GDS-projekt er vi... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Problemet synes at være drænet som er gravet dybere end sokkel. Det kan så medføre en lidt blødere /ustabil underbund for sokkel. 
Det er jo logisk resoneret at der så er mulighed for sætnings skader. 
Der nævnes stikdræn, hvilken betyder et der lægges dræn under gulve. De kommer så på tværs ud forbi sokkel, og har derfor ingen indflydelse på stabilitet. 
Så jeg ville nøjes med disse stikdræn og så føre dem ud til 1-1,5 m fra huset, og der forbinde dem med en " hovedledning" Så vil grundvand spejlet holdes nede, og der er ingen mulighed for at dræn grøften giver ustabil bund til sokkel.  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 10-10-2024 22:56:08

Problemet synes at være drænet som er gravet dybere end sokkel. Det kan så medføre en lidt blødere /ustabil underbund for sokkel. 
Det er jo logisk resoneret at der så er mulighed for sætnings skader. 
Der nævnes stikdræn, hvilken betyder et der lægges dræn under gulve. De kommer så på tværs ud forbi sokkel, og har derfor ingen indflydelse på stabilitet. 
Så jeg ville nøjes med disse stikdræn og så føre dem ud til 1-1,5 m fra huset, og der forbinde dem med en " hovedledning" Så vil grundvand spejlet holdes nede, og der er ingen mulighed for at dræn grøften giver ustabil bund til sokkel.  

1000 tak, Erik. Det bliver den løsning vi kører med (: Vi har virkelig brugt lang tid på dette så det bliver godt at komme i gang efterhånden. Entreprenøren går i jorden i dag. 

Hej,

Er der permanent vandtryk? Eller er det nedsivende overfladevand som du er bekymret for?

Hvis det er permanent vandtryk, så nytter det ikke noget al lave dræn.
Hvis der er nedsivning der skal drænes for, så behøves det ikke at ligger under fundaments underkant.
Hvis jeg forstår din tegning korrekt, så der intet problem i at lave et dræn, hvis din entreprenør laver optrapning i fundamentet - hvilket han forhåbentlig gør.

/K

Nu kommer jeg lige tilbage til den her. Grunden til at vi vil have kælderen uden for huset er at jeg ønsker at kunne regulere temperatur og fugtighed i kælderen. Vi støber gulvvarme i stueplan og som jeg forstår det vil det betyde at kælderen varmes op. Det lyder plausibelt men er det rigtigt? Kælderen skal gerne holde samme temperatur året rundt via en vinkælderdingenot. 
Tannermannen skrev den 13-10-2024 22:31:18

Nu kommer jeg lige tilbage til den her. Grunden til at vi vil have kælderen uden for huset er at jeg ønsker at kunne regulere temperatur og fugtighed i kælderen. Vi støber gulvvarme i stueplan og som jeg forstår det vil det betyde at kælderen varmes op. Det lyder plausibelt men er det rigtigt? Kælderen skal gerne holde samme temperatur året rundt via en vinkælderdingenot. 

Kunne være nyttigt at vide hvad temperatur det er du ønsker/forventer?

Og hvad en vinkælderdingenot er?

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Annonce
JohnLarsen skrev den 14-10-2024 00:55:49

Tannermannen skrev den 13-10-2024 22:31:18

Kunne være nyttigt at vide hvad temperatur det er du ønsker/forventer?

Og hvad en vinkælderdingenot er?

12 grader og temperaturstyringen og luftfugtighed vil jeg regulere herefter. Men spørgsmålet er om vi kan det med gulvvarme henover eller om det sender for meget varme nedad og om det i øvrigt er sendt for huset. Derfor vi har trukket kælderen væk fra huset og ud under haven. 

Her er så kælderen som den ser ud idag 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis