Hvad hedder skruen jeg mangler?

Jeg skal montere støtte-stænger til vores skorsten, som forlænges 1 meter yderligere. Disse stænger skal monteres på betontegl, som er med bitumenfuge og ældre.

Jeg vil montere dem med en skrue igennem ned i taglægter, men kan ikke finde ud af hvad en skrue, der kan monteres igennem taget ned i lægter og samtidigt have en pakning til tagstenene, og hvorpå det kan monteres stødstænger med møtrikker eller lignende.

Hvad hedder sådan en?

Jeg vil ikke forsøge at tage tagstenene op. Dels har jeg set en tømrer kæmpe voldsomt med det et sted, hvor arbejdsstillingen var god. Dels er jeg mindre glad for højder. 
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved jeg ikke om findes..
Men kan du ikke bruge sådan øjebolt i rustfri, som har en krave, hvor du kan montere en pakning.

Men jeg ville bore et hul i tagstenen, så der er min. 5 mm luft omkring skruen der går ned i lægten, og så fuge med en god fugemasse, der forbliver fleksibel,  så evt vibrationer ikke revner tagstenene.

​eks. som denne her øjebolt ​liNK​​​

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 07-10-2024 11:28:02

Det ved jeg ikke om findes..
Men kan du ikke bruge sådan øjebolt i rustfri, som har en krave, hvor du kan montere en pakning.

Men jeg ville bore et hul i tagstenen, så der er min. 5 mm luft omkring skruen der går ned i lægten, og så fuge med en god fugemasse, der forbliver fleksibel,  så evt vibrationer ikke revner tagstenene.

eks. som denne her øjebolt liNK

Jeg tænker at bruge tagtæt eller en lignende fugemasse (samme jeg brugte på tagpap - hedder ikke tagtæt, men er tæt og forbliver elastisk). Eller sika window 220, som jeg også har liggende?

Jeg skal kunne spænde dem på med en møtrik, altså tagbardunerne. De er i metal. Ikke wire.

Nu jeg tænker over det er det vel samme skrue man bruger til solceller. Det må jeg google 
Det er en ansatsskrue
johnm skrev den 07-10-2024 12:04:09

Det er en ansatsskrue

Er der specielle krav til disse hvis de skal monteres gennem tegl og de ikke skal bevæge sig synderligt?

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis