Købt hus fra 1960 med ca. 220cm til loft!

Hej.
Har netop købt et hus, og til min store skræk opdager jeg at der kun er 222~225 cm til loftet i huset. Det er gennemgående i huset. Kan ikke finde et bygningsreglement fra før 1961, men heri der står der skal være 230cm som minimum til loftet. Formoder det også gjorde sig gældende før 1961? 

Har kigget i byggesagsarkivet for huset fra 1959, og der kan jeg se i byggeansøgningen er søgt om en lofthøjde på 220cm til byggeriet.

1) Er der noget at komme efter her, på enten ejeren eller advokaten? Skulle dette være ​påpeget under købsprocessen. 

2) Står jeg meget dårligt stillet den dag jeg skal sælge huset, hvis jeg skal sælge på et tidspunkt? 

3) Skal jeg aktiv gøre noget nu?

Mvh
En ​frustreret køber. 

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du ikke set huset inden køb?

Det var helt normalt med 220 i loftshøjde dengang og er ikke ulovligt. Iøvrigt mener jeg bygningsreglementet første udgave er fra 61.

Selvbygger med stort S. 
Jo havde godt beset huset, men havde ikke overvejet at det med lofthøjden kunne være et problem lovmæssigt.

Havde overvejet at sætte spots i loftet, og opdager så lofthøjden da jeg måler efter med en tommelstok, og jeg google lidt omkring loftshøjder. Der står 230cm alle steder man søger. 

Skal jeg forstå dit svar at det ikke var ulovligt i 1960, men først blev det i 1961 med første udgave af bygningsreglementet? 
Og at det ikke er unormalt at finde huse med 220cm før 1960? 

Har kigget i byggesagsarkivet for huset fra 1959, og der kan jeg se i byggeansøgningen er søgt om en lofthøjde på 220cm til byggeriet.
Lofthøjden opfylder den ansøgte lofthøjde på 220 cm. så det er lovligt. Også i fremtiden.

fase
Riv omgående huset ned og forlang at sælger opfører et nyt med mere loftshøjde.
S. Fabrin skrev den 04-10-2024 16:13:44

Lofthøjden opfylder den ansøgte lofthøjde på 220 cm. så det er lovligt. Også i fremtiden.

Modtaget. 

Dog er loftet ret grimt bræddeloft. 

Hvis jeg: 

1) fjerner bræddeloftet og sætter gipsloft op. 

2) Sætter gipsloft på det eksisterende bræddeloft. 

Så længe jeg kan holde mig på 220cm eller derover, forbliver det så lovligt med option 1 eller 2? Eller er det at betragte som en renovering, og så skal man opfylde nogle nye regler med de 230cm? 
Annonce
Du skal aldrig overholde de 2,3, da det ikke er fysisk muligt uanset hvor meget du renoverer.

Selvbygger med stort S. 
så vil over halvdelen af alle huse fra den tid være ulovige , 

Tak for svarene allesammen. 
Men jeg forventer ikke jeg må gå under 220cm ved en renovering. Hvis det fx kræves nedsænket loft for at installere spots. 
Fjern bræddeloftet så du overholder lofthøjden.

fase
Helt uden sammenhæng til det konkrete spørgsmål, så oplevede vi faktisk et nyere og istandsat hus, hvor loftshøjden føltes “lav” under en fremvisning. Det var en af årsagerne til at vi sprang fra. Det var dog ikke noteret i tilstandsrapporten nogetsteds. Er det normalt noget der undersøges? Tænker de færreste har en tommestok med på fremvisning, men også at ejerskifte ikke dækker en så synlig fejl.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis