Under en nylig kontrol af tagrenden blev jeg opmærksom på en problemstilling med taget.
Den yderste række tagsten ligger forskubbet i forhold til de øvrige sten. Ved en nærmere inspektion kunne jeg konstatere, at yderste rygning er blevet fastgjort med en skrue, og at tagstenene gaber op mod 4 centimeter. Desuden ligger stenene på en måde, der ikke sikrer den nødvendige overlapning hele vejen ned i den yderste række tagsten, som tagsten normalt burde have for at sikre korrekt tæthed. De yderste sten er fortsat fastgjort i mørtlen så det er ikke muligt at “trække” dem på plads, men den nuværende placering giver indtryk af, at taget ikke er lagt korrekt fra starten – sandsynligvis på grund af fejl i opmålingen.
Det er min opfattelse, at taget ikke er udført korrekt, og at der er risiko for vandindtrængning, som kan føre til yderligere skader. Huset er købt for 1,5 år siden og meldte det til ejerskifteforsikringen igår. Udover den normale tovtrækning med forsikringen, hvad skal jeg så forvente mig? Er set noget de vil gå ind i eller vil de blankt afvise?
Der står iøvrigt ikke nævnt noget i tilstandsrapporten.