En eller to lysgrupper

Håber i kan hjælpe mig.
Jeg skal have monteret en ny Mitsubishi RW25
 luft-til-luft varmepumpe og sådan en kan det gamle hus bygget i 1927, hvor jeg bor ikke trække.
Som i ser på billedet er der kun to grupper. Det hele kører med 10 A. Den til venstre er forbundet til vaskemaskinen. Den til højre trækker resten af huset og der skal ikke meget til før sikringen ryger. Jeg kan f.eks kun anvende een af følgende: tørretumbler, el-kedel, ovnen, en enkelt kogeplade på komfur, mikrobølgeovn. Anvender jeg to samtidig så ryger der en sikring i den til højre og jeg må op på loftet og skifte til en ny. Jeg har i forvejen et gammelt køleskab og en gammel kummefryser kørende døgnets 24 timer. Ud over dette står min laptop og kører dagen lang tilsluttet til en TV-fladskærm.
Montøren der skal montere varmepumpen har givet mig denne besked via email: Jeg vil helt klart anbefale dig at få lavet en lysgruppe mere i tavlen og så trække et kabel fra tavlen og så ud til yderdelen når det sidder så tæt. Det andet tror jeg at du vil få problemer med når du kun har en lysgruppe der trækker hele huset.
Yderdelen skal monteres uden for til  venstre for vinduet som i ser til højre for tavlen.
Jeg skal senere hen i 2025 have en gennemstrømsvandvarmer monteret også.
Jeg håber der er nogen her der kan fortælle mig hvad montørens anbefaling vil koste plus en ekstra lysgruppe mere til resten af huset så jeg kan mere på en gang.

VH
Tommy

Håber i kan hjælpe mig. Jeg skal have monteret en... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
I mit første indlæg har jeg svaret på alle dine spørgsmål, så det vil jeg ikke gentage.
Som du skriver så er det kun vaskemaskine som kører på gruppen til venstre. Her skal du have lavet om på installationen på denne også trækker komfur, ovn, og tørretumbler.
Tumbler er sikkert umiddelbart lige til at sætte til sammen med vaskemaskine. 
13 A uden problemer. 16 A i gruppen til venstre efter at elektriker har kigget på installationen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis