En eller to lysgrupper

Håber i kan hjælpe mig.
Jeg skal have monteret en ny Mitsubishi RW25
 luft-til-luft varmepumpe og sådan en kan det gamle hus bygget i 1927, hvor jeg bor ikke trække.
Som i ser på billedet er der kun to grupper. Det hele kører med 10 A. Den til venstre er forbundet til vaskemaskinen. Den til højre trækker resten af huset og der skal ikke meget til før sikringen ryger. Jeg kan f.eks kun anvende een af følgende: tørretumbler, el-kedel, ovnen, en enkelt kogeplade på komfur, mikrobølgeovn. Anvender jeg to samtidig så ryger der en sikring i den til højre og jeg må op på loftet og skifte til en ny. Jeg har i forvejen et gammelt køleskab og en gammel kummefryser kørende døgnets 24 timer. Ud over dette står min laptop og kører dagen lang tilsluttet til en TV-fladskærm.
Montøren der skal montere varmepumpen har givet mig denne besked via email: Jeg vil helt klart anbefale dig at få lavet en lysgruppe mere i tavlen og så trække et kabel fra tavlen og så ud til yderdelen når det sidder så tæt. Det andet tror jeg at du vil få problemer med når du kun har en lysgruppe der trækker hele huset.
Yderdelen skal monteres uden for til  venstre for vinduet som i ser til højre for tavlen.
Jeg skal senere hen i 2025 have en gennemstrømsvandvarmer monteret også.
Jeg håber der er nogen her der kan fortælle mig hvad montørens anbefaling vil koste plus en ekstra lysgruppe mere til resten af huset så jeg kan mere på en gang.

VH
Tommy

11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg ville få lavet mindst 2 lysgrupper mere..

Du skal være opmærksom på at en gennemstrømningsvandvarmer trækker utrolig meget strøm, mener ikke man kan få noget fornuftigt ud af sådan en på under 3x 25 ampere sikringer. (jeg ville vælge en almindelig vandvarmer)

Hvad med mulighed for at oplade elbil, måske det skal tænkes ind også??

Ved du hvor store sikringer der sidder i din "stikledning" ?  det er meget normalt med 25 - 35 ampere.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er helt klart en virkelig god anbefaling du har fået fra montøren. 
Der er plads til en ekstra lysgruppe til højre for den du allerede har. Den del koster ikke ret meget. Lysgruppe, trække kabel. opsætte afbryder / stik til ude del, og sikkert kabel derfra til inde del. 
Jeg ved ikke hvor i landet du bor, men det er vel 4-6000 kr. 
Det andet derimod skal du have gjort noget ved. Gruppen til venstre kunne trække komfur, ovn, microovn, og tørretumbler ud over vaskemaskine. Og der kunne være 16 A sikringer i HVIS kablet er 2,5 mm2. Så er der 11 kw til rådighed, medens lysgruppen nu kun har 2,3 kw til rådighed. Så det er jo en helt tosset fordeling nu.
Gruppen til højre bliver så aflastet, men der kan sættes 13A sikring i denne, uden at der skal ændres noget. Det vil også hjælpe.
Så kommer det med gennemstrømnings vandvarmer. Det kan du godt glemme. Skal du bare have nogenlunde mængde varm vand så skal der sikkert graves ny stiklednings kabel ind, og betales for ekstra tilslutnings afgift.
Hvordan får du varm vand nu ?
En almindelig vandvarmer kunne sikkert også køre på den venstre gruppe, vis det kan laves med 16 A sikring. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Tak, Erik for dit hutige svar. Der er oliefyr her i huset som jeg har undladt at bruge indtil videre. Jeg har intet varmt vand. 
Jeg vil så købe noget olie til det varme vand når økonomien er til det.
Jeg har skrevet dette indlæg for at kunne nå at fortryde købet af varmepumpen inden montøren kommer den 11/10. Jeg bor i Øster Assels på Mors. Hvis det bliver for dyrt.
Det du fortæller: Betyder det at byrden i pricippet kan lægges over på den til venstre og så blot få indsat en lysgruppe til varmepumpens yderdel. I så fald, hvad vil prisen ca ligge på ?

Du bør få udvidet din tavle med mindst en gruppe til din varmepumpe. Gruppen til komfur bør være med 16A sikringer, dog mindst 13A. Gennemstrømningvandvarmeren bruger meget strøm under drift, Du skal regne med 11kW svarende til 16A. Tænker du på at forberede til en oplader til elbil, bør du afsætte en gruppe på 20A. Ikke fordi laderen bruger 20A, men fordi belastningen konstant i mere end 2 timer. 
Du nærmer dig en udskiftning af gruppetavlen, fordi der ikke er plads til de grupper, du tænker på at udvide med, men den er ikke helt lovlig fordi der mangler afdækning af ledninger mellem måler og grupper.
Hvad det vil koste er ikke til at svare på. Det bliver du nødt til at spørge installatøren om.

fase
Sikringerne kører kun 10 ampere. Jeg har hverken bil eller kørekort og skal heller ikke have det. Det bliver så nok en vandvarmer jeg skal have i stedet for
Annonce
TommyC skrev den 02-10-2024 11:21:50

Sikringerne kører kun 10 ampere. Jeg har hverken bil eller kørekort og skal heller ikke have det. Det bliver så nok en vandvarmer jeg skal have i stedet for

Som Erik fortæller kan du skifte dine 10A sikringer ud med 13A, så slipper du for at skifte sikringer så tit. 

fase
Kan jeg sætte 13A sikring i stedet for 10A i den til højre uden ændring ? Hvis ja, hvad vil det så betyde?

Jeg er nødt til at spørge om dette: Kan jeg nøjes med at sætte 13 ampere sikringer i stedet for 10 ampere, en ekstra lysgruppe til varmepumpen og så bare købe olie ang vand ? Bare så jeg har forstået det rigtigt. Jeg aner ikke eb pind om EL
TommyC skrev den 02-10-2024 11:26:38

Kan jeg sætte 13A sikring i stedet for 10A i den til højre uden ændring ? Hvis ja, hvad vil det så betyde?

Du kan sætte en 13A sikring begge steder. Det vil betyde, at du kan have mere tænd ad gangen uden at sikringen går. Dit komfur er tilsyneladende også sikret med 10A. De kan også skiftes til 13A. 13A sikringer har samme størrelse som 10A så de passer uden ændringer.

fase
Nu skal jeg et smut til Lie Lavpris i Øster Assels og købe 13A sikringer. Tak til alle jer der var med. I har lige befriet mig for en kæmpe byrde. Det var faktisk talt ikke særligt rart at tænke på lige indtil jeg kom i kontakt med jer. Ha det rigtig godt
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis