Luft til vand - gulvarme - 1 koldt rum

Jeg har en udfordring  

Har læst flere af EV Elmand's tråde og jeg håber han eller andre måske kan hjælpe mig?

Jeg har et sommerhus med luft til vand gulvvarme.

Det blev installeret i 2022 og desværre af én der skulle google sig til hvordan han satte Kronoterm systemet op. Det var en del af en entreprise, så vi havde ikke valgt anlæg eller person selv.

Anlægget er super, økonomien i sommerhuset er fantastisk og indeklimaet. Så kommer det store MEN... jeg har aldrig lykkedes med at få varme i badeværelset og det er jo der man helst vil have gulvvarme. Jeg tænker vinter 24/25 kunne være den vinter hvor der var komfort på badeværelset  

Jeg har luftet ud, jeg har prøvet det med ventiler og hætten løfter sig til badeværelse delen, der er tryk nok på... så jeg tænker det er LUFT!

Jeg tænker der ingen vej er tilbage med at få blæst luften ud andet end med at sætte haveslangen til. Men hvor gør jeg det? Gør jeg det på de studser der er på selve shunten (helt ude til venstre under udluftningsventil) eller skal jeg skrue kabler af på shunten, hvor jeg ved det pex rør fører til badeværelse?

Ville ønske der var en mere nem måde at gøre det på eller prøve noget andet af før hvor jeg ikke skal afmontere for meget. Også lidt bange for om jeg så kan lave yderligere ulykker og miste varme andre steder.

Håber nogen kan hjælpe. Har vedhæftet billeder og er også irriteret over hvor grimt det er monteret, når det var en prof der gjorde det. Synes ikke det er så nemt tilgængeligt, eller er det bare mig?

Jeg har en udfordring   Har læst flere af EV... Vis hele indlægget
19 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Er du sikker på at der er gennemstrømning af vand igennem kredsen ?

Evt. løsn fremløb og retur på slangekredsen og blæs luft igennem med trykluft.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg tror jeg må kaste håndklædet i ringen, hvilket ikke huer mig. Det er ikke Einstein videnskab, MEN….

Jeg prøvede at løsne pex rør begge steder, men blev lidt nervøs for hvor meget vand der kunne komme ud. Anlægget er kun 2 år gammel/nybygget sommerhus. Så der burde ikke være snavs

Mener du virkelig blæse luft igennem og ikke kører vand igennem systemet?

Resten af gulvvarme virker jo. Hmmm

Kan du blæse luft igennem er der gennemgang. måske sidder der en "prop" et sted eller gulvvarmeslangen er knækket sammen et sted.
vand kan sikkert også bruges. Jeg har bare set det gjort med trykluft.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg ville skille ad og sætte en vandslange på den ene ende - for så kommer der ikke luft i systemet - som også kan være et problem.
Annonce
Det giver næppe mening at skylle det ud for snavs.

Et typisk problem for nye anlæg, er at der byttet et sted, så termostat regulerer for et andet rum. Der ville dog være ekstra varme på det rum, som får signal fra det kolde badeværelse.

Hvis det er en del af en større entreprise, må du have fat i dem. Det havde selvfølgeligt været lettere, hvis du klagede den første vinter.
Tak igen for gode råd. Det som du foreslår GodeVen med at termostat / trådløs forbindelse skulle være byttet om… jeg har haft 2 år til at prøve forskelligt… blandt andet når det var køligt slukke for alle termostater og så prøve én af gangen. Sådan ca over 8 dage så der ikke var noget at tage fejl af… det er først nu jeg prøver at skrive i det her ​forum efter at have googlet on and off. Reelt ​kan jeg leve med køligt badeværelse, forøvrigt længst væk fra anlæg eller næstlængst, så troede også det var det. Entrepenør og jeg endte ikke på god fod da han snød ​os og vi blev så trætte af ham. Så ​vi droppede 1 års gennemgang. Lang historie. Må have prof på. Men dejligt med alle der byder ​ind! 
Det er ikke første gang man hører en sådan historie. Man får forfremmelsen af at der ikke er langt mellem svindlerne i byggebranchen. Selvfølgelig skal du have varme i badeværelset. Prøv at hør omkring dig, om der er nogen, der har god erfaring med en vvs'er. Nogle gange er det bedre med en der tænker analytisk, end en spradebasse der kender den type anlæg.

Der ser ikke ud til at være en dansk importør af Kronoterm, men mange forhandlere.
Du kan prøve at trykke på Dannebrog på denne side, derefter på "here"  og zoom ind på Danmark.:
https://kronoterm.eu/contact/

Vil lige følge op på tråd, da det her var et problem jeg var utrolig og ufattelig frustreret over.

Alle gode råd blev taget til efterretning og de fleste prøvet af.

Det var så som GodeVen foreslog, at det termostat/trådløs forbindelse var byttet om. Jeg var helt sikker på jeg havde prøvet dette af for over et år siden.

Juhu... skrækscenariet med om en gulvslange i badeværelset måske var skadet ved støbning af gulvet, var næsten ikke til at holde ud. Alt andet var prøvet af, luft i systemet, etc etc.

Så nu er der varmes i badeværelsegulvet! Tak til alle der bød ind, det er virkelig fedt lige at få lov at vende det hele
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis