Fibernet - switch?

Vi får (endelig) fiber. De kommer og besigtiger i næste uge ift at planlægge graveriet. Så nu søger jeg tips.

Vi har et L formet hus med loft på I og åbent til kip på _ delen. Vi har gigantiske problemer med at få signalet / wifi mellem _ delen, hvor kablet i dag er ført til (via loft) og resten af huset.

Nu overvejer jeg om jeg skal få kablet ind i enten det isolerede skur eller den klejne bryggers, få en switch op og derfra trække lan til 3-4 steder i huset og derfra lave access points.

Spørgsmålet er:
- er det urealistik at klemme et rack og en switch ind på pladsen tilsvarende en lille skuffe i et klemt bryggers? Eller er det bedre med rigeligt med plads i et isoleret skur?
- er der bud på hvad en switch koster i en kvalitet til en normal familie?
- har i dag Asus ax8 mesh x 3 enheder uden succes. Overvejer andre access points, som samtidigt skal være lige så enkelt at opsætte som Asus er. Nogle bud?

Og sidst men ikke mindst: hvad bør jeg ellers overveje?
Vi får (endelig) fiber. De kommer og besigtiger i... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det ikke er skærmet skal der holdes god afstand til div. andre ikke skærmede kabler. Derfor er skærmet kabel at foretrække, specielt når man har problemer man ikke kender årsagen til.
Uden at kende fakta undrer jeg mig over at du har problemer med Zoom og ikke med TV.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 05-12-2024 19:14:59

Hvis det ikke er skærmet skal der holdes god afstand til div. andre ikke skærmede kabler. Derfor er skærmet kabel at foretrække, specielt når man har problemer man ikke kender årsagen til.
Uden at kende fakta undrer jeg mig over at du har problemer med Zoom og ikke med TV.

det er ikke så underligt. Zoom er på den 3. mesh, mens tv pt er kablet direkte i den første. 

Jeg har også langsommeligt internet i zoom området / kontoret, men det er mindre kritisk om det tager 0.1 eller 0.2 sec at sende en mail end at blive koblet af zoom eller lignende.

Jeg prøver med skærmet. Det lyder lidt sværere at samle, men også som det, jeg skal have. 
JohnLarsen skrev den 05-12-2024 19:14:59

Ja det er helt ufatteligt hvordan alle mulige slags netværk har kunnet køre inden skærmede kabler blev opfundet.

Til installationer i private hjem har det ingen betydning med de lave frekvenser/båndbredder og korte træk der skal understøttes. Cat5e kan køre 100+ meter ved 1g og er testet til 45 meter ved 10g.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

HrT skrev den 05-12-2024 16:43:02

Jeg har nu fået internetboksen fra fibernet selskabet. Der er 4 udgange til Lan. Nu får jeg flere spørgsmål:

- kan jeg få egentlig ikke undgå en switch ved at tilslutte mesh router 1 til fibernet, og fra denne trække kabler til de andre mesh routere?
- kan et sådant kabel slutte i en 1m netforbindelse, så det bliver pænere på lang sigt?
- gør det stor forskel om det er hhv cat6/7/8 og skærmet eller ej, hvis det skal henover loftet?

Nej.

De 4 porte i bunden er baseret på andre internet udbydere, de bruger hver sin port alt efter hvem det er fx
ewii port 3
telenor  / yousee port  1
alt i box port 2 

osv
portene bliver også brugt til iptv så nej de kan ikke bruges som switch

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også