Fibernet - switch?

Vi får (endelig) fiber. De kommer og besigtiger i næste uge ift at planlægge graveriet. Så nu søger jeg tips.

Vi har et L formet hus med loft på I og åbent til kip på _ delen. Vi har gigantiske problemer med at få signalet / wifi mellem _ delen, hvor kablet i dag er ført til (via loft) og resten af huset.

Nu overvejer jeg om jeg skal få kablet ind i enten det isolerede skur eller den klejne bryggers, få en switch op og derfra trække lan til 3-4 steder i huset og derfra lave access points.

Spørgsmålet er:
- er det urealistik at klemme et rack og en switch ind på pladsen tilsvarende en lille skuffe i et klemt bryggers? Eller er det bedre med rigeligt med plads i et isoleret skur?
- er der bud på hvad en switch koster i en kvalitet til en normal familie?
- har i dag Asus ax8 mesh x 3 enheder uden succes. Overvejer andre access points, som samtidigt skal være lige så enkelt at opsætte som Asus er. Nogle bud?

Og sidst men ikke mindst: hvad bør jeg ellers overveje?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

- er det urealistik at klemme et rack og en switch ind på pladsen tilsvarende en lille skuffe i et klemt bryggers? Eller er det bedre med rigeligt med plads i et isoleret skur?
-> En mulighed kunne være en lille patchboks og switch. Det fylder en del mindre end et rack. Og så længe du kun har 6-12 udtag rundt i huset er en rack måske lidt overkill.

-> En Netgear GS108 med 5, 8 eller 16 porte er et godt bud.

- har i dag Asus ax8 mesh x 3 enheder uden succes. Overvejer andre access points, som samtidigt skal være lige så enkelt at opsætte som Asus er. Nogle bud?
-> Dem kan du bruge som accespoint kablet til router hvis du sætter netværksudtag op rund tomkring i huset

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
buller27 skrev den 30-09-2024 20:03:50

-> En mulighed kunne være en lille patchboks og switch. Det fylder en del mindre end et rack. Og så længe du kun har 6-12 udtag rundt i huset er en rack måske lidt overkill.

-> En Netgear GS108 med 5, 8 eller 16 porte er et godt bud.

-> Dem kan du bruge som accespoint kablet til router hvis du sætter netværksudtag op rund tomkring i huset

Tak. Det var en billig patchbox. Kan det tilsluttes eks hue hub direkte til den? For så er bryggers oplagt (og tættere på loftet)

Altså en pachboks er jo ligesom et rack. Blot fladere og med fære pladser til udtag. Mht switchen så ja - der kan du tilslutte hue hub og alt andet direkte til

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.

Hvis det hovedsageligt er til internet, kan enhver switch bruges.
Dem fra Netgear er udmærkede. De fylder ikke ret meget. Men husk at få en hvor der mindst er et par ekstra porte.
Jeg har nu fået internetboksen fra fibernet selskabet. Der er 4 udgange til Lan. Nu får jeg flere spørgsmål:

- kan jeg få egentlig ikke undgå en switch ved at tilslutte mesh router 1 til fibernet, og fra denne trække kabler til de andre mesh routere?
- kan et sådant kabel slutte i en 1m netforbindelse, så det bliver pænere på lang sigt?
- gør det stor forskel om det er hhv cat6/7/8 og skærmet eller ej, hvis det skal henover loftet?
Annonce
Har lidt svært ved at forstå hvorfor du ikke kan undgå andet end måske 1 kabel når du har mesh?
Læg gerne en skitse af huset op?
Hvilket materiale er indermurene?
Kører du 2 eller 5 gigahertz. 2 er bedst til at komme gennem materialer, men Max hastigheden er en smule mindre.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
JohnLarsen skrev den 05-12-2024 16:54:24

Har lidt svært ved at forstå hvorfor du ikke kan undgå andet end måske 1 kabel når du har mesh?
Læg gerne en skitse af huset op?
Hvilket materiale er indermurene?
Kører du 2 eller 5 gigahertz. 2 er bedst til at komme gennem materialer, men Max hastigheden er en smule mindre.

Har ikke lige en skitse, men det er L formet. I er gammelt murstens hus med letbeton vægge. Tilbygningen udgår delen til L. I dag kommer kablet ind i tilbygning. Der står mesh 5 meter væk lige inde i gammelt hus og så mesh nr 3 som en prik over i’et. Der har jeg giga vanskeligheder ift zoom opkald osv. derfor tænkte jeg kablet mellem alle 3 så der ikke opstår lag pga mesh->mesh->mesh. 

Sender mellem dem i 2.4g. De udsender hver i begge, men kun vist 5ghz. Mesh er Asus’ bedste. Men det er dybt dybt frustrerende at pludselig ryge ud af et møde. 
Ps. Tilbygning er træ og gips. Men der er mursten yderst og letbeton inderst (med 100 mm isolering) i hele den gamle del af huset. 
Der skal meget lidt til for at mesh er ustabilt, masser af årsager til hvad der kan være galt, som hovedregel naivitet ift producenternes påstande om hvilke afstande der kan understøttes.
Det eneste der virker ordentligt er kabel ud til hvert ap, hvis der er porte nok direkte i din router kan du sagtens bruge disse til istedet for en dedikeret switch. Til privat brug har kabeltypen der trækkes intet at sige udover prisen.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

BOFH skrev den 05-12-2024 18:04:36

Der skal meget lidt til for at mesh er ustabilt, masser af årsager til hvad der kan være galt, som hovedregel naivitet ift producenternes påstande om hvilke afstande der kan understøttes.
Det eneste der virker ordentligt er kabel ud til hvert ap, hvis der er porte nok direkte i din router kan du sagtens bruge disse til istedet for en dedikeret switch. Til privat brug har kabeltypen der trækkes intet at sige udover prisen.

/BOFH 

Er det lige meget om det er skærmet eller ej og stift eller ej når det skal rulles henover loftet?

Jeg regner med at trække kabel til kontoret i hvert fald. Jeg kan ikke leve med at dét ikke virker. Tv’et kan vente med et træk til det ikke er stabilt.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger. 
Få 25% rabat med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også