Undertag

Vores gør-det-selv hus skal have nyt tag. Vi skifter stråtaget ud med et Lindab kliktag. I forhold til undertag havde vi egentlig tænkt at bruge en traditionel træbeklædning belagt med tagpap for at håndtere kondensen. Nu er vi imidlertid kommet forbi undertagspladerne fra både NPI og Huntonit. Det ser ud som om de plader er lidt lettere at håndtere vægtmæssigt og derudover er jeg i tvivl om vi kan undgå tagpappet på disse plader. Hvad siger I?
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tannermannen skrev den 30-09-2024 16:00:16

Vores gør-det-selv hus skal have nyt tag. Vi skifter stråtaget ud med et Lindab kliktag. I forhold til undertag havde vi egentlig tænkt at bruge en traditionel træbeklædning belagt med tagpap for at håndtere kondensen. Nu er vi imidlertid kommet forbi undertagspladerne fra både NPI og Huntonit. Det ser ud som om de plader er lidt lettere at håndtere vægtmæssigt og derudover er jeg i tvivl om vi kan undgå tagpappet på disse plader. Hvad siger I?

sidespring: Hvad ender du med i kvm pris for ståltaget?

Hverken huntonit eller npi pladerne som er en kopi kan påsvejses pap.
Om sådan et bliktag skal have underlag af pap må producenten kunne svare på. Hvis ikke er huntonit et glimrende valg.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-09-2024 18:58:19

Hverken huntonit eller npi pladerne som er en kopi kan påsvejses pap.
Om sådan et bliktag skal have underlag af pap må producenten kunne svare på. Hvis ikke er huntonit et glimrende valg.

Så bliver det Huntonitpladerne og kondensunderlag på ståltaget. Det virker noget lettere at have med at gøre end den traditionelle løsning med krydsfiner og tagpap.

HrT skrev den 30-09-2024 18:57:23

Hej HrT for taget med kondensbehandling bliver det ikke mange basører. Det er et stort tag på ca. 1200 kvm vi skal have lagt (4 længer). Vi tager en længe ad gangen henover vinteren og foråret. Når foråret kommer kan vi forhåbentlig gå i gang indenfor. Jeg ville rigtig gerne lægge nyt stråtag men må erkende at prisen ikke står mål med udbyttet. Så valget er faldet på lindab ståltag. Det er rimelig billigt og vi kan klare det meste selv. Måske får vi lidt hjælp af nogle tømrere vi har gående på et andet projekt men ellers er dette mit første gør-det-selv projekt. 

HrT skrev den 30-09-2024 18:57:23

PS har været forbi nogle stykker og flere kunne slet ikke komme ud og måle op/levere i år pga. stor efterspørgsel. Pga asbestforbuddet er der mange der har taget ned og erstatter med stål.

Annonce
Tak :)
Apropos ståltag og undertag. Vi tænker at indrette et par værelser på 1 salen. Hvordan spiller det med de pågældende undertag fra Huntonit. Er det rimelig støjisolerende? der er selvfølgelig isolering mv. efter alle kunstens regler. 
Huntonit er ikke støjisolerende, hvis du mener imod støj udefra. Men i modsætning til banevarer som andet undertag kaldes så støjer huntonit ikke i blæsevejr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 06-10-2024 09:26:10

Huntonit er ikke støjisolerende, hvis du mener imod støj udefra. Men i modsætning til banevarer som andet undertag kaldes så støjer huntonit ikke i blæsevejr. 

Hej ev elmand

Jeg tænker støj fra regn og blæst.
Bh
Regn rammer ikke Hunonit, og det støjer ikke i blæsevejr. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis