slutmuffe til forgreningsrør?

Hej
Jeg har et forgreningsrør, hvor der er en udgang jeg gerne vil blænde af.
Men en 3/4" slutmuffe er for stor, og det 1/2" flexrør, som jeg forsøgsvis ​ville se om det kunne sættes på, er for lille.
Skal jeg have en 1/2" slutmuffe, eller er der en "hemmelig" størrelse slutmuffe til forgreningsrør, som jeg ikke kender?
Hej Jeg har et forgreningsrør, hvor der er en... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Det er med en vis frustration, at jeg kan sige at ingen af de forslag der er i tråden, og intet af hvad jeg selv har kunnet finde, har passet på det gevind på mit fordelerrør.
Jeg har målt på det med en skydelære, og indvendigt har røret en diameter på 17,7 mm, og udvendigt (på gevindet) en diameter på 23,7 mm.
Kan nogen hjælpe mig med den rigtige størrelse fitting?
Så kan du jo bare bruge en stump pexrør og en slutmuffe til at proppe det af.

Selvbygger med stort S. 
Chat-GPT skriver:

hvilken muffe passer på et gevind med ca. 23,7 mm målt med en skydelærer
ChatGPT said:
Hvis du har målt gevindet til ca. 23,7 mm med en skydelærer, er det sandsynligvis et 3/4" BSP (British Standard Pipe) gevind. BSP-gevind måles ikke ud fra den udvendige diameter, men ud fra det nominelle rørmål.For et 3/4" BSP-gevind er den udvendige diameter normalt omkring 26,44 mm, men den indvendige diameter på gevindet kan være mindre, hvilket forklarer målingen på 23,7 mm.Du kan prøve at anvende en 3/4" BSP muffe til dette gevind for at se, om det passer.

Superdiy skrev den 04-10-2024 21:12:30

Så kan du jo bare bruge en stump pexrør og en slutmuffe til at proppe det af.

Ja, det ville være en okay midlertidig løsning, men så skal jeg til at rode med at sætte den gamle rørmuffe på en ny stump pexrør, og nu er det også blevet lidt principielt for mig...
Jeg har åbnet øjnene, og læst på mine pexrør at der er tale om et wavin alu-pex system, og sørme om det ikke er lieg præcis den rørfordeler, som man kan se her, som jeg er den lykkelige ejer af:
https://www.vvs-eksperten.dk/ror-og-fittings/alupex-ror-og-fittings/alupex-fittings

Man kan just præcis købe en 24 mm slutmuffe herfra, og det tænker jeg er løsningen.

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis