slutmuffe til forgreningsrør?

Hej
Jeg har et forgreningsrør, hvor der er en udgang jeg gerne vil blænde af.
Men en 3/4" slutmuffe er for stor, og det 1/2" flexrør, som jeg forsøgsvis ​ville se om det kunne sættes på, er for lille.
Skal jeg have en 1/2" slutmuffe, eller er der en "hemmelig" størrelse slutmuffe til forgreningsrør, som jeg ikke kender?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Sæt et billede ind, så er det nemmere at svare.
Men er det sådan et fordelerrør lignende dette her, og det er en af de 3 side stutser, er det nok i mm gevind.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej
Mange tak for svar.
Den er ikke så nem at tage billeder af.  ​Der står "CSI" på den. Når du siger "mm gevind", er det så 15 eller 20 mm? Eller noget helt andet?
På forhånd tak for hjælpen!
Det ligner 20 mm. men det er nemt at måle. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hm, en R20 stopmuffe passer ikke, den er for stor. Og en R15 for lille....

Munkemand skrev den 30-09-2024 09:24:50

Hm, en R20 stopmuffe passer ikke, den er for stor. Og en R15 for lille....

Så kunne det jo udmærket være en 18 mm..

Annonce
Tak! Det lyder ihvertfald plausibelt, så jeg vil forsøge at erhverve mig den.Mange tak!
Før du køber dig fattig i underlige fittings så prøv lige igen. Gevindet på et fordelerrør til vand er normalt 1/2”, og til gulvvarme 3/4” ikke noget med milimetergevind.
Den slutmuffe jens linker til er til et 18 mm pexrør, men har også tommegevind.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-09-2024 12:06:17

Før du køber dig fattig i underlige fittings så prøv lige igen. Gevindet på et fordelerrør til vand er normalt 1/2”, og til gulvvarme 3/4” ikke noget med milimetergevind.

Det er en af sidegrenene til pex rørene der skal proppes af, og det på billedet ser ret fint ud i gevindet, og når det ikke er ½" eller 3/4" er det ikke rørgevind.

Men nogle bruger ​mm gevind, og derfor jeg tænke 18mm
Men du har nok ret i den jeg linker til er ​til 18 mm rør, og derfor ikke passer.

Jeg tænkte det samme, men jeg har prøvet flere gange nu, og 1/2" er åbenlyst for lille, og 3/4" griber ikke fat, men "falder ned" på gevindet.
Den udvendige diameter på gevindet ser ud til at være 20mm, men det er ikke målt præcist med en skydelære.

Munkemand skrev den 30-09-2024 12:45:41

Jeg tænkte det samme, men jeg har prøvet flere gange nu, og 1/2" er åbenlyst for lille, og 3/4" griber ikke fat, men "falder ned" på gevindet.
Den udvendige diameter på gevindet ser ud til at være 20mm, men det er ikke målt præcist med en skydelære.

Et ½" rørgevind måler lige knap 21mm udvendigt, og et 3/4" rørgevind måler 24 mm indvendigt..

Så gevindet kunne være et 22 mm..
Men kunne du sætte et bedre billede ind af gevindet, og få målt den udvendige diameter på gevindet.

Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis