Klassikeren på youtube er en bilgenerator med ombygget anker, der driver en synkron motor - den er selvfølgelig selvdreven, og skal blot trækkes i gang med en start snor. Det er naturstridigt og bluf, profitten havner hos dem der uploader. Jeg har lavet samme forsøg med cykel træner
LINK - den er opbygget 6-8 spoler i serie, der tilføres en variabel spænding og genererer en bremse på en ALU-plade. Denne plade har jeg monteret 6 kraftige magneter på,
Når jeg drejer " generatoren " rundt med hånden, ryger multimeteret op over 200v - men effekten ( læs Amp.) er så lavt, at det næppe får mange små ledpærer til at lyse. Kigger vi på en benzin generator, er der viklinger på både stator og rotor, men også et par permanente magneter på rotor. Magneterne " formoder " jeg vil kunne starte generatoren op, ved at danne et tilstrækkeligt magnetfelt, men det der batter, er at tilføre rotor en spænding efterfølgende. Overstående er kun hvad jeg har set/haft i hænderne, og andre der ved mere byder bare ind. Benzin generatoren indeholdt ikke andre komponenter mv.. udover en afsluttende mærkeplade/samleboks.
Dog skal du huske den sikkert kører 3000 omdr./minut, for at ramme de 50 Hz. Ved andre periode tal kan det hele jo ens rettes og køre gn. en elektronisk inverter, men sikkert med større tab..
Den bedste model til forsøg er en langsom gående synkron motor, med mange poler eks. loftventilator med store vinger, og isætte tilsvarende mange magneter i den roterende del, da den så ved ret få RPM vil kunne nå en spænding der ligger tilpas over en 12v ensretter bro/spændings begrænser.. Men igen - forvent ikke den store energi.
Blot min erfaring.