Ydeevne på DIY Generator

Kære venner.
Jeg er ny her og håber meget at der er nogen derude, der kan hjælpe / forklare mig Vedr. Mit spørgsmål.

Jeg så for nogle måneder siden på YOU TUBE en rotor blive taget ud af en større el-motor, det er lidt svært at sige men jeg vil skyde statoren og dermed rotoren til en længde på ca. 300 mm, rotoren var af den type uden viklinger, der blev med vinkelsliber lavet spor på langs hele vejen rundt, jeg kan ikke sige hvor mange spor eller hvor lange, jeg kan ikke huske det. Den skulle anvendes til en vindmølle.
Og nu kommer den, jeg har en lidt ældre AC 30 KW  380 V motor der skal have den samme tur.
Det store spørgsmål er så, hvor mange spor skal der være hele vejen rundt om rotoren og hvor mange magneter skal der være i et spor, der er hele rotorens længde. Det skal siges, jeg har ikke åbnet motoren endnu, den er Pt. lidt vanskelig at komme til.
Jeg vil høre vores eksperter om der for nuværende, er oplysninger nok til at sige noget om hvor meget der kan trækkes ud af den på en vindmølle, det er ikke tanken at den skal på nettet og en ting mere, jeg formoder at det er AC den laver.
Glæder mig til at høre fra jer.

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hold op med at kigge på YouTube L*rt!
At fræse spor i en asynkronmotors rotor resulterer kun i én ting: skrot.

Hvad skulle formålet være?
At lave en 30kW motor om til en 50W generator?
Har du et link til pågældende YouTube film? Hvis du endelig vil føre ideen ud i livet er det AC der kommer ud. Effekten afhænger både af motoren, der nu er en generator, og den mølle, du monterer den på   Foreløbig synes jeg du ikke skal ødelægge din 30kW motor.

fase
Det vil ikke kunne virke. Hvis vi taler om en husstands vindmølle så vil den stort set ikke kunne trække motoren rundt. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik
Annonce
Klassikeren på youtube er en bilgenerator med ombygget anker, der driver en synkron motor - den er selvfølgelig selvdreven, og skal blot trækkes i gang med en start snor. Det er naturstridigt og bluf, profitten havner hos dem der uploader. Jeg har lavet samme forsøg med cykel træner LINK - den er opbygget 6-8 spoler i serie, der tilføres en variabel spænding og genererer en bremse på en ALU-plade. Denne plade har jeg monteret 6 kraftige magneter på,
Når jeg drejer " generatoren " rundt med hånden, ryger multimeteret op over 200v - men effekten ( læs Amp.) er så lavt, at det næppe får mange små ledpærer til at lyse. Kigger vi på en benzin generator, er der viklinger på både stator og rotor, men også et par permanente magneter på rotor. Magneterne " formoder " jeg vil kunne starte generatoren op, ved at danne et tilstrækkeligt magnetfelt, men det der batter, er at tilføre rotor en spænding efterfølgende. Overstående er kun hvad jeg har set/haft i hænderne, og andre der ved mere byder bare ind. Benzin generatoren indeholdt ikke andre komponenter mv.. udover en afsluttende mærkeplade/samleboks.
Dog skal du huske den sikkert kører  3000 omdr./minut, for at ramme de 50 Hz. Ved andre periode tal kan det hele jo ens rettes og køre gn. en elektronisk inverter, men sikkert med større tab..
Den bedste model til forsøg er en langsom gående synkron motor, med mange poler eks. loftventilator med store vinger, og isætte tilsvarende mange magneter i den roterende del, da den så ved ret få RPM vil kunne nå en spænding der ligger tilpas over en 12v ensretter bro/spændings begrænser.. Men igen - forvent ikke den store energi.
  Blot min erfaring. 

Thomas_Mygind skrev den 27-09-2024 07:35:02

Har du et billed ?

Hej Thomas Mygind.

Jeg arbejder på det, har fundet det på youtube igen, det er faktisk en video.

Jeg er ikke nogen ørn til det her med at sende billeder og video, men jeg giver ikke op. 

GodeVen skrev den 27-09-2024 08:12:08

Hvad skulle formålet være?
At lave en 30kW motor om til en 50W generator?

Gode Ven, hvem siger, at der kommer en 50W generator ud af det ?

S. Fabrin skrev den 27-09-2024 08:17:00

Har du et link til pågældende YouTube film? Hvis du endelig vil føre ideen ud i livet er det AC der kommer ud. Effekten afhænger både af motoren, der nu er en generator, og den mølle, du monterer den på   Foreløbig synes jeg du ikke skal ødelægge din 30kW motor.

Hej. Jeg arbejder på at sende en video.

cdp skrev den 27-09-2024 23:57:36

Klassikeren på youtube er en bilgenerator med ombygget anker, der driver en synkron motor - den er selvfølgelig selvdreven, og skal blot trækkes i gang med en start snor. Det er naturstridigt og bluf, profitten havner hos dem der uploader. Jeg har lavet samme forsøg med cykel træner LINK - den er opbygget 6-8 spoler i serie, der tilføres en variabel spænding og genererer en bremse på en ALU-plade. Denne plade har jeg monteret 6 kraftige magneter på,
Når jeg drejer " generatoren " rundt med hånden, ryger multimeteret op over 200v - men effekten ( læs Amp.) er så lavt, at det næppe får mange små ledpærer til at lyse. Kigger vi på en benzin generator, er der viklinger på både stator og rotor, men også et par permanente magneter på rotor. Magneterne " formoder " jeg vil kunne starte generatoren op, ved at danne et tilstrækkeligt magnetfelt, men det der batter, er at tilføre rotor en spænding efterfølgende. Overstående er kun hvad jeg har set/haft i hænderne, og andre der ved mere byder bare ind. Benzin generatoren indeholdt ikke andre komponenter mv.. udover en afsluttende mærkeplade/samleboks.
Dog skal du huske den sikkert kører  3000 omdr./minut, for at ramme de 50 Hz. Ved andre periode tal kan det hele jo ens rettes og køre gn. en elektronisk inverter, men sikkert med større tab..
Den bedste model til forsøg er en langsom gående synkron motor, med mange poler eks. loftventilator med store vinger, og isætte tilsvarende mange magneter i den roterende del, da den så ved ret få RPM vil kunne nå en spænding der ligger tilpas over en 12v ensretter bro/spændings begrænser.. Men igen - forvent ikke den store energi.
  Blot min erfaring. 

Hej cdp. Tak for at du deler din erfaring til mig og andre.

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis