HEB 100 jern profil rust

Hej.
Ved ikke om der er nogen som har forstand på tæring af jern bjælker udenfor.
jeg er igang med at lave et båd vinter stativ der bliver svejset og understøttet af HEB 100 eller 200 jern profiler til min båd der vel vejer 7 ton.

ville faktisk lave den i en helt normal HEB jern profil og ikke rustfrit stål. Er der nogen som har et kvaliceret bud på hvor mange år en HEB profil kan klare at stå udenfor i alt slags vejr, før den begynder at gennemtære, da jeg ikke rigtigt kan finde noget på nettet om levetid. Min kammerat der er svejser siger den får overflade rust, men den kan holde i rigtig mange år før den begynder at gennemtære. nogle der har nogen viden om hvor mange år en sådan bjælke kan klare at stå udendørs??
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har allerede købt en normal heb. Hvad vil du skyde på er levetid på en sådan udenfor?
10 år skal den nok holde. Måske også 20 eller flere. Kommer an på hvor du bor.

Giv det hele en gang grunder og maling når det er svejset sammen, så holder det i mange og, og du er fri for at kikke på en rusten konstruktion, jo jo næppe er et kønt syn..

Vi prøver igen, i morgen --
hej bent. jeg bor inde i landet. så du vil skyde på at den ihvertfald kan holde sin styrke i 10 år og måske endda mere?
Annonce
DSB's stålrør til at holde køreledninger er lavet i sort stål uden rustbeskyttelse. Mener de er lavet til at holde 30 år - og gætter på at de er 4-6 mm godstykkelse. Meningen er at de skal se rustne ud så de passer bedre ind i landskabet.
hej Thomas. OK så tænker jeg en HEB i jern vel også er oppe mod de 15-20 år den kan holde styrke, eller?
Men er der syreregn i danmark?
handyarbejde skrev den 26-09-2024 12:28:41

Men er der syreregn i danmark?

Ikke som der var tidligere. Men regnvand er svagt surt. En brand i nærheden eller noget tilsvarende kan øge surheden. Syren har langtidsvirkning.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også