Mulighed for flere stikkontakter?

Hej,

I vores, lidt ældre, hus, er der ikke rigtigt nok stikkontakter. Det er et hus fra 1950'erne, som dog er sat kraftigt i stand inden for de sidste 20 år, men det lader ikke til at deres behov for stikkontakter var helt så stort den gang, for vi oplever konstant områder/vægge hvor vi ikke rigtigt kan stille noget der bruger strøm. 

Jeg har dog lagt mærke til at der en del steder sidder noget der i størrelse minder om en stikkontakt, bare uden hverken stik eller kontakt - der er blot en form for dækplade. Jeg har vedhæftet et billede. Mit spørgsmål er derfor ret simpelt: Er det noget de har sat op for at forberede til en stikkontakt, eller er det noget helt andet? Der er en del af dem rundt omkring i huset, flere af dem på steder hvor en stikkontakt ville være rimeligt oplagt :)

HVIS vi er så heldige at det er en slags forberedelse til en stikkontakt, er det så noget vi selv kan lave, eller skal der en elektriker på? Og hvis ikke det er en potentiel stikkontakt, hvad er det så til?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan både være el, netværk eller antenne. Prøv at tage dækslet af og tag et nyt billede. ( det vrikkes af med en ligekærvet skruetrækker)

Selvbygger med stort S. 
Tak for hurtigt svar! Der sidder bare endnu et dæksel inde bag ved, som du kan se på det vedhæftede billede - jeg tænker at det skal skrues af for at du kan se hvad det er, eller...? :)
Hvis ja, er det noget jeg kan gøre uden at bekymre mig for stød, eller skal jeg tage strømmen inden jeg skruer?

Du kan roligt skrue dækslet af. Ser må ikke ligge noget “farligt” bagved.

Søren O
Skrue de 2 skruer meget løse. Det nemmeste er at sætte en lille skruetrækker ind i slidser lige under skruer. Så kan du lirke den inderste del ud. 
Vil du gerne have rammen med, så skal du skære i tapet hele vejen rundt da det ser ud til at det er limet godt fast på rammen og der er derfor en stor risiko for at rive noget tapet af.
Er du heldig så er det en tom dåse som har et rør der går op på i loft rummet. Her kan der så trækkes kabel ned. 
Det er elektriker arbejde. 
 Der er også andre muligheder for at få ekstra stikkontakter. Sidder der en stikkontakt på en skillevæg er det ikke så stor en opgave at få en på den anden side. 
Skal du have et rum istandsat med ny tapet så er det oplagt at fræse riller i den proces.. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej igen,

Beklager mit sene svar, men skulle lige ordne nogle andre ting :). Fik skruet det næste dæksel af i dag, og I kan se hvordan der ser ud derinde via det vedhæftede billede. Håber I kan gøre mig klogere på hvad det kan bruges til :)
Annonce
Det er en el-ledning, så den vil godt kunne bruges til stikkontakt.
Den er dog ikke tilsluttet til noget i den anden ende. Men det vil en elektrikker kunne gøre, hvis han kan finde enden. Ligger sikkert løst på loftet eller lignende sted.

Du havde i øvrigt ikke behøvet at skrue skruerne helt ud. De skulle bare løsnes. De 2 messing dimser og elastikken, som ligger inde i dåsen ville være blevet siddende på dækslet, hvis du ikke havde skruet skruerne ud.
Nu skal de sættes på dækslet inden det kan sættes fast igen. Skal se ud som på dette billede:

Det er tilsyneladende allerede forberedt til ekstra stikkontakt. Prøv at måle spændingen mellem blå og brun. Er der ikke spænding på, må du have fundet den anden ende af kablet. Måske i et loftudtag i nærheden af dåsen.

Søren O
Tusind tak for svarene. Og ja, jeg fandt ud af at det var en dårlig ide at skrue skruerne helt ud, men fik vist nok samlet det igen, inkl. elastik, så det så ud som på billedet :). Hvordan fremgår det egentlig at den "ikke er tilsluttet til noget i den anden ende"? ​Billedet er nemlig fra ​vores øverste etage, og der er ikke rigtigt noget loft man kan komme op på længere oppe?

Anyway, er det korrekt forstået at det er noget der skal en elektriker til lige meget hvad? Som sagt har vi flere af den her slags "pseudo-kontakter" rundt omkring, især i husets stue og første etage.
swissikea skrev den 26-09-2024 15:59:15
 Hvordan fremgår det egentlig at den "ikke er tilsluttet til noget i den anden ende"? 
Det fremgår som sådan ikke, men hvis den havde været tilsluttet noget strøm i den anden ende, så ville en professionel have sat nogle muffer på ledningsenderne, så de ikke kan kortslutte. Er det lavet af en amatør, så kunne der dog i princippet være strøm på allerede. Eneste måde at vide om der allerede er strøm, er at måle.
Jeg tvivler dog på at kablet er forbundet. Var det dét, så havde man nok også monteret stikkontakterne. Forskellen i pris på en stikkontakt og et blinddæksel er nemlig ikke ret stor.

Hvis det skal være lovligt, så kræver det en elektriker. Kan du finde ud af hvor den anden ende af kablet ender, så er det dog en mulighed, at du kan vejledes i tilslutningen på denne side.
Det fremgår som sådan ikke, men hvis den havde været tilsluttet noget strøm i den anden ende, så ville en professionel have sat nogle muffer på ledningsenderne, så de ikke kan kortslutte. Er det lavet af en amatør, så kunne der dog i princippet være strøm på allerede. Eneste måde at vide om der allerede er strøm, er at måle.

Det giver mening! Jeg tror at der er lavet en del "gør det selv" her i huset, så jeg vil ​på ingen måde udelukke at det ikke er en elektriker der har lavet den del ​;)

Tusind tak for svarene, det er godt at vide at der er MULIGHED for en stikkontakt, men ​ved I hvorfor man ikke bare har lavet den fra starten? Havde det været så meget dyrere/så meget mere besværligt at sætte en stikkontakt i stedet for dækslerne? ​Der er som sagt flere af dem rundt omkring, også steder hvor jeg til hver en tid ville have sat en stikkontakt :)

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis