Har købt et hus fra 1980 med et bølgeetanit-tag (med asbest).
I tilstandsrapport er tagets statiske levetid anslået til 80 år - altså frem til 2060.
I tilstandsrapporten er følgende angivet omkring taget
(rød markering)
Tagplader har revnedannelsev ed tagfod mod nord nedenforovenlysvindue samt mellemovenlysvinduer. Der er risiko for fugtgennemtrængning og dermed følgeskader.
(gule markeringer)
Tagplader har begyndenderevnedannelse i overfladen i områder mod nord, f.eks. nær ovenlysvinduer, samt begyndende revnedannelser og afskalninger i områder mod syd særligt mod sydøst og sydvest. Der er risiko for yderligereskadesudvikling og følgeskader på længere sigt.
Rygningsplader har mos- og algebegroning ved rygning. Der er risiko for yderligere skadesudvikling og følgeskader på længere sigt.Det kan ikke udelukkes, at tagbelægningen har skader i overfladen under mosbegroningen.
Der er også udarbejdet en såkaldt sundhedsrapport, hvor huset tag af angivet til at holde 5 - 10 år, og der er angivet en pris på udbedring af de revnede tagplader mod nord (den med rød markering) på samlet 1.000 kr.
Herefter mine spørgsmål.
Skal jeg forvente at hele taget skal skiftes om 5 - 10 år, eller skal jeg forvente at jeg der skal igang med yderligere at reparere de tagplader der har begyndende revnedannelser?
Og prisen på 1.000 kr. på udskiftningen - er den ikke meget optimistisk (ved ikke konkret hvor mange plader det drejer sig om endnu - overtager først til januar.
Tænker umiddelbart at få taget alge og mosbehandlet, samt få udskiftet de revnede plader nu her - hvad tænker I om det?