Nyt etanittag - eller reperation

Har købt et hus fra 1980 med et bølgeetanit-tag (med asbest). 

I tilstandsrapport er tagets statiske levetid anslået til 80 år - altså frem til 2060. 
I tilstandsrapporten er følgende angivet omkring taget 

(rød markering) 
Tagplader har revnedannelsev ed tagfod mod nord nedenforovenlysvindue samt mellemovenlysvinduer. Der er risiko for fugtgennemtrængning og dermed følgeskader.

(gule markeringer) 
Tagplader har begyndenderevnedannelse i overfladen i områder mod nord, f.eks. nær ovenlysvinduer, samt begyndende revnedannelser og afskalninger i områder mod syd særligt mod sydøst og sydvest. Der er risiko for yderligereskadesudvikling og følgeskader på længere sigt.

Rygningsplader har mos- og algebegroning ved rygning. Der er risiko for yderligere skadesudvikling og følgeskader på længere sigt.Det kan ikke udelukkes, at tagbelægningen har skader i overfladen under mosbegroningen.

Der er også udarbejdet en såkaldt sundhedsrapport, hvor huset tag af angivet til at holde 5 - 10 år, og der er angivet en pris på udbedring af de revnede tagplader mod nord (den med rød markering) på samlet 1.000 kr. 

Herefter mine spørgsmål. 

Skal jeg forvente at hele taget skal skiftes om 5 - 10 år, eller skal jeg forvente at jeg der skal igang med yderligere at reparere de tagplader der har begyndende revnedannelser? 

Og prisen på 1.000 kr. på udskiftningen - er den ikke meget optimistisk (ved ikke konkret hvor mange plader det drejer sig om endnu - overtager først til januar. 

Tænker umiddelbart at få taget alge og mosbehandlet, samt få udskiftet de revnede plader nu her - hvad tænker I om det?  

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1.000kr er totalt urealistisk. Hvis du ikke selv laver det skal der nærmere et 0 mere på.
Bare at få de revnede plader taget ned og bortskaffet koster kassen pga de nye regler om asbesthåndtering.
Personligt ville jeg, afhængig af hvor revnet det er, lade taget ligge uden at udskifte noget hvis ikke det er utæt.

Snyder billedet eller er det en brun taghætte på et sort tag?

Selvbygger med stort S. 
Det snyder - taget er brunt.

Men er det ikke rigtig forstået, man forsat med lav små udskiftninger som privat/ uautoriserede?

Tænker ikke det tager lang tid at skifte et par enkelt plader ud, og nye plader koster jo ikke meget, men ja, en håndværker kommer ikke ud for så små penge 
Jo, udskiftning af enkelte plader må man godt selv lave. Om man så må skifte enkelte plader 50 gange på en weekend kan man vel altid diskutere😀
En håndværker der skal skifte tagplader midt på et tag med høj rejsning er jo nødt til både at sætte stillads op, samt bortskaffe asbesten på lovlig vis hvilket lynhurtigt får prisen op.

Selvbygger med stort S. 
Ja, det går selvfølgelig stærkt.

Men i forhold til resten af taget, skal man mon der forvente udskiftning om kort tid, og/eller kan man gøre noget for at forlænge levetiden
Jeg har lige fjernet mine asbestplader på et skur. De var i hvert fald 40 år gamle og de fejlede ikke en skid. 

Jeg tror du skal tage og se lidt nærmere på taget før du begynder at ligge planer om udskiftning. Vi kan ikke se noget som helst på det foto du har lagt med.
Annonce
Var det mit tag ville jeg få det givet en algebehandling, revnerne ville jeg tætne med tagtæt, godt nok er det sort, men ny plade vil se værre ud.

Sammenligner du dit tag med et nyt eternittag, tænker jeg ikke et nyt tag vil give længere levetid, end hvis du beholder det eksisterende.

Jeg ville bruge denne her tagtæt fra Borup, det er et super produkt, der også binder på fugtige overflader, men naturligvis bedst hvis reparations stedet er tørt.

Vi prøver igen, i morgen --
Tak for svar Jens. 

Så du tænker det vil holde længere end de 5 - 10  år som sundhedsattesten angiver?
knoldhat skrev den 25-09-2024 18:51:22

Tak for svar Jens.

Så du tænker det vil holde længere end de 5 - 10  år som sundhedsattesten angiver?

Nu har jeg jo ikke nærstuderet taget, men er der kun de småting du nævner, vil 20 år restlevetid på ingen måder være urealistisk tværtimod.

Vi prøver igen, i morgen --
Her er et par fotos fra sidste år - Google Maps ☺️
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis