Speciel-opgave: Fastgørelse af tynd-billedramme til væg

Hej
Jeg har ophængt et stort billede i en tynd egetræsramme.
Rammen gaber en smule afhængig af luftfugtighed. Dette skyldes inderrammen og det er et større projekt at fikse det og det kan næppe laves uden at beskadige billedet ifølge rammesnedkeren...

Nu hvor billedet hænger på væggen gaber det i nuværende vejr 7cm. (se billeder)

Jeg vil gerne trække rammen ind til væggen og fastgøre den på en måde. Forslag modtages gerne.

Jeg forestiller mig, at jeg kan montere et eller andet type beslag på indersiden af rammen og så skrue en lille skrue i væggen (væggen er MDF/Cellotex, så meget nem at skrue i)

Har vedlagt nogle billeder som viser rammens beskaffenhed foran og bagpå.
Selve godstykkelsen er 10mm bagpå og 15mm forpå.

Kreative forslag modtages gerne :-)

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Rammen gaber fordi den er er for lille i forhold til billedet. Eller mener du, at billedet hænger 7 cm. ud fra væggen, og hvad det skyldes? Hvis du mener, at billedet skal længere ind mod væggen findes der ophæng, der stiftes fast på rammen en i hver side. Der kan så bindes en snor i og billedet hænges op på en skrue eller et søm i væggen.
Det er en forudsætning at væggen er nogenlunde i lod.  

fase
S. Fabrin skrev den 23-09-2024 17:51:29

Rammen gaber fordi den er er for lille i forhold til billedet. Eller mener du, at billedet hænger 7 cm. ud fra væggen, og hvad det skyldes? Hvis du mener, at billedet skal længere ind mod væggen findes der ophæng, der stiftes fast på rammen en i hver side. Der kan så bindes en snor i og billedet hænges op på en skrue eller et søm i væggen.
Det er en forudsætning at væggen er nogenlunde i lod.  

Det ser smart ud med de beslag. Men jeg ved ikke helt om jeg forstår hvorda. Det fungere med snoren. 

Hvor får jeg beslagene og hvad hedder de?
Væggen er nogenlunde i lod. 
Ved ikke om det fremgår tydeligt nok. Men der hvor rammen gaber er i nederste højre venstre.

Billedet hænger allerede på væggen. Så der er ikke brug for en løsning til ophæng. Det er bare det ene hjørne der skal trækkes ind til væggen.

Måske jeg kan sætte en krampe i væggen. Og i rammen. Og så binde en snor i begge steder med et knob der kan strammes til udefra eller evt en strips. 
Er det rammen der er skæv, så den hænger ud fra væggen? Dit billede viser bare et hjørne af billedet. Har du ikke t billede af hele billedet på væggen? Normalt hænger billeder ud fra væggen foroven.

fase
S. Fabrin skrev den 23-09-2024 18:30:22

Er det rammen der er skæv, så den hænger ud fra væggen? Dit billede viser bare et hjørne af billedet. Har du ikke t billede af hele billedet på væggen? Normalt hænger billeder ud fra væggen foroven.

Ja, det er netop rammen der er skæv, så den hænger ud fra væggen.

Når jeg hænger rammen op, så hænger de øverste to hjørner helt ind til væggen. Det samme gør nederste højre hjørne. Men venstre nederste hjørne gaber 7cm ud fra væggen. Lige nu er det knastørt i vejret og derfor er det meget grelt. Ved fugtigere vejr er det måske kun 3-4 cm.

Jeg har brug for en kreativ løsning der lader mig fastgøre det gabende hjørne ind til væggen.

Det kunne måske godt være noget med at skrue et af de beslag du foreslår på og så en krampe eller øsken i væggen og så en stykke snor eller strips/kabelbinder imellem. 
Er der en bedre løsning?
Annonce
Hvis du tager billedet ned og lægger det fladt på et bord, vil det ene hjørne så "stikke ud" ?
Hvis det er tilfældet, kunne noget tyde på at rammen (eller billedet) ikke er i 90 graders vinkel i hvert hjørne.
Prøv med et krydsmål fra det ene hjørne til det modsatte, og så den anden vej. Disse 2 mål skulle gerne være det nøjagtigt det samme, ellers er rammen skæv.

Hvis det er tilfældet kan du rette rammen ved at trykke forsigtigt på diagonalen så den bliver retvinklet igen.

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
PinkHenrik skrev den 23-09-2024 19:34:44

Hvis du tager billedet ned og lægger det fladt på et bord, vil det ene hjørne så "stikke ud" ?
Hvis det er tilfældet, kunne noget tyde på at rammen (eller billedet) ikke er i 90 graders vinkel i hvert hjørne.
Prøv med et krydsmål fra det ene hjørne til det modsatte, og så den anden vej. Disse 2 mål skulle gerne være det nøjagtigt det samme, ellers er rammen skæv.

Hvis det er tilfældet kan du rette rammen ved at trykke forsigtigt på diagonalen så den bliver retvinklet igen.

Hvis jeg lægger billedet fladt ned, så rører alle fire hjørner gulvet. 

Der har som sagt været en ramme-mager på projektet og yderrammen er lavet korrekt. Der er en skævhed i inderrammen som gør, at billedet afhængigt af temperatur vil have en tendens til at bøje ud af i det ene hjørne. Det er ikke umuligt at fikse, men det er med risiko for beskadigelse af det (meget gamle) maleri. Derfor har vi valgt ikke at gøre det.

Der er meget lidt spænding i billedet, derfor rører det også alle hjørner gulvet når det ligger ned. Derfor skal der meget lidt træk i det for at trække det ind til væggen. Det er derfor jeg leder efter en kreativ løsning på at få det ind til væggen - ikke på at fikse rammen.
Dobbelt klæbende tape - evt. flere lag. 

jenshøj skrev den 23-09-2024 21:08:42

Lidt svært at se hvor meget plads der er bag rammen, men måske er der plads til en magnet. Noget i denne retning:
https://www.jemogfix.dk/magnetlaas-69-x-15-mm-2-stk/5109/9052936/

Det var faktisk ikke så tosset en ide. Jeg tror dog det skal være en neodymium magnet og en stor flad en af slagsen for at den kan smyge sig ind til væggen.

Det vil jeg lige overveje. Og jeg vil se, om jeg kan finde en meget stærk og flad neodymium magnet.... Eller to.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også