Undertag

Når man sætter ventilationsstuds i undertaget skal der bruges fuge med tag tæt på disse åbninger altid dem vi har fået monteret er blevet monteret uden tagtæt det synes jeg er mærkeligt at man bare kan dreje dem rundt uden at de sidder fast det virker som om at vandet kan løbe igennem og ned til forskalling og give vandskade . er der nogen der ved eller har kendskab til dette 
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er det du spørger om?

De ventilationsstudse jeg har arbejdet med nævner intet om tagtæt fuge i monteringsanvisningen. Phønix tag lever vel i øvrigt af at sælge tagpap og asfaltprodukter, og ikke hverken undertage eller ventilationsstudser?

Selvbygger med stort S. 
Okay tak for svar kig på billedet hvorfor viser de så at man skal bruge tag tæt ???
Forstår ikke man kan montere dem uden at uden at bruge tag tæt så er de jo total utætte det er det jeg spørger om der må være en regel om man skal bruge det eller ikke bruge det .
For at sælge noget fugemasse naturligvis. Kik på producenterne monteringsvejledning i stedet.

De skal monteres helt oppe i toppen af taget. Der kommer normalt ikke en dråbe vand.

Selvbygger med stort S. 
De er ikke kun monteret i toppen af Taget hvis det var det var der jo ikke noget problem hos os de blevet monteret vilkårligt rundt på hele tagfladen og de sidder løst på selve tag dugen man kan dreje hele ventilen studsen rundt i selve underlaget de sidder jo ikke fast derfor er der en bekymring for at der kan komme fugt ind på selve forskalningen ​
Igen hvis de er monteret "højt" altså i nærheden af spær så kommer der heller ikke vand der .Undertags dugen buer lidt ned på midten, og det leder vadet lidt væk. 
Desuden er det meget lidt vand der kommer på undertag. Det vil kun være en msule fygesne en sjælden gang. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Nu er det tagpap på fast brædder tag det er lagt på så ventilationsstudserne sidder løst under tagpappen ,hvad jeg kan se kan vandet løbe frit i siderne under tagpap og ned på brædder forskallingen derfor forstår jeg ikke at de bliver monteret uden tagtætning på hele vores tag
Lpc Aksel skrev den 21-09-2024 07:56:48

Nu er det tagpap på fast brædder tag det er lagt på så ventilationsstudserne sidder løst under tagpappen ,hvad jeg kan se kan vandet løbe frit i siderne under tagpap og ned på brædder forskallingen derfor forstår jeg ikke at de bliver monteret uden tagtætning på hele vores tag

Se det var en relevant information du har udeladt af alle dine andre indlæg. Så skal du stadig følge fabrikantens anvisninger. Dvs. bruge tagtæt forudsat tingene kommer fra phønix.

Selvbygger med stort S. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis