Jern bjælke

Hej, jeg skal ha sat en jern bjælke op i kippen på min garage, da jeg gerne vil slippe af med mine gitterspær så jeg får lidt mere loft højde.
Jeg har søgt efter en slags formel / beregner på nettet, men ender kun med resultater fra diverse steder der vil tjene penge.
Er der nogen der ved hvor jeg kan se hvilken dimension bjælke jeg har brug for? Tænker ikke det kan være meget kompliceret…
Måske bliver jeg klogere. 😀
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at komme med et billede og /eller nogle mål på garage. Så er gode chancer for et bud fra nogen her på siden. 
For at der skal være ansvar bag beregninger skal der dog hyres et firma til det. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 14-09-2024 22:23:33

Prøv at komme med et billede og /eller nogle mål på garage. Så er gode chancer for et bud fra nogen her på siden.
For at der skal være ansvar bag beregninger skal der dog hyres et firma til det. 

Tak, ja ved godt det med ansvar. Bygningen er ikke forsikret og jeg er ikke nervøs over at den evnt falder sammen. 

Bygningen er 720cm bred og spærrene sidder med 100cm afstand og der er Let tag, mener hældning på taget er 25-30°. Denne jern kip bjælke kommer til at hvile på gavlen og 600cm længere inde skal den hvile på en kraftig stolpe. 

Jeg har styr på forstærkning af spær, opsætning af stolpe og montering af kip bjælke på gavl. Det er kun dimensionen på kip bjælken Jeg mangler. Tak for alle input.👍

Hvis det kunne få nogen til at hjælpe med beregningen af størrelsen, så vil jeg godt betale for det
Såfremt du vælger Limtræ som alternativ til Jern bjælke vil det være som side 8 i vedhæftet pdf fil,
 med dim. 115x400 som kan klare opgaven.
Alt andet lige vil Limtræ være mere egnet til opgaven, pga. det er væsentlig nemmere at fastgøre eks. spær til Limtræet end til Jernbjælke.
GSH skrev den 17-09-2024 11:31:17

Såfremt du vælger Limtræ som alternativ til Jern bjælke vil det være som side 8 i vedhæftet pdf fil,
Alt andet lige vil Limtræ være mere egnet til opgaven, pga. det er væsentlig nemmere at fastgøre eks. spær til Limtræet end til Jernbjælke.

Tak for svar. Grunden til at jeg tænker jern istedet for limtræ er at højden forhåbentligt vil være noget mindre med en jern bjælke. Og det er vigtigt for mig da der skal stå en autolift 

Annonce
Du kunne evt. lave fladt loft helt oppe i kippen, så der bliver plads til limtræ. Det vil ikke betyde noget for din lift.

Søren O
jakob1978 skrev den 17-09-2024 11:37:21

Tak for svar. Grunden til at jeg tænker jern istedet for limtræ er at højden forhåbentligt vil være noget mindre med en jern bjælke. Og det er vigtigt for mig da der skal stå en autolift 

Højden på din kipbjælke har, ved 30 graders hældning, ingen praktisk betydning for hvor meget løftehøjde du får da loftet 0,5 m ud mod ydervæggen vil være i samme højde.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 17-09-2024 15:10:12

jakob1978 skrev den 17-09-2024 11:37:21

Højden på din kipbjælke har, ved 30 graders hældning, ingen praktisk betydning for hvor meget løftehøjde du får da loftet 0,5 m ud mod ydervæggen vil være i samme højde.

Det er en god pointe.. det vil jeg lige tænke lidt over. Tak for dit indspark 

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis