Naborøg - hjælper isolering af etageadskillelse

Hej,

Jeg er flyttet ind i en andel i en ældre bygning i København, hvor jeg kæmper med naborøg (og andre lugte). Jeg har læst mig til at isolering af etageadskillelsen kan hjælpe - er der nogen, der har erfaring med det? Hjalp det? Og hvis ja, hvor meget? Jeg har kun kunne finde enkelte isoleringsfirmaer, der nævner det, men ikke nogen erfaringer fra folk, der har fået det gjort.

I starten var det værst i køkkenet og gangen og efter at have fuget, fuget, spartlet og fuget lidt mere er det heldigvis blevet meget bedre i køkkenet. Det samme kan ikke siges om gangen endnu.

Nu har lugten i midlertidig rykket sig og er ret generede i mit soveværelse, stadig i gangen og i mindre grad i stuen. 

Nogen gange er det cigaretrøg, men ofte er det nu en sødlig lugt, jeg ikke helt kan placere - og i dag lugtede det ene rum lidt af maling, så jeg hiver tydeligvis luft ind fra en anden lejlighed.

Jeg har talt med min underbo om røgen og de siger, at det ikke er dem, men de også indimellem har problemet i køkkenet - dog ikke i de andre rum. Måske det er en lejlighed én eller flere etager længere nede luften bevæger sig op fra gennem rørgennemføringer og etageadskillelserne eller måske den kommer fra forskellige steder.

Jeg kan lugte mig frem til at det nogen steder kommer ind ved fodpanelerne, hvor jeg er igang med at fuge. Men det kommer også ind mellem mine gulvplanker og det er pt for stort et projekt at fuge selv og for dyrt at betale sig fra.

Etageadskillelsen er hul, så selv når jeg får fuget ved alle fodpanelerne, forventer jeg, at lugten bare bevæger sig mellem gulvplankerne i stedet.

Jeg har læst, at når jeg lufter ud hos mig uden lejligheden, der kommer røg og anden lugt fra, gør, så skaber det undertryk og hiver bare mere (røg)luft ind. Men jeg er nødt til at lufte meget ud, for at jeg kan være i det.

Hvis der er nogen, der har andre tips (som ikke består i at fuge hele mit gulv), så tager jeg også meget gerne imod dem. Er ved at være lidt desperat. Jeg prøver pt også en luftrenser af, men det er ikke nok.

Det er ikke ægte gør-det-selv, for jeg tænker at betale en professionel for det :)
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lidt ufine løsning er at lade en ventilator skabe svagt overtryk i din lejlighed.

Kurt54 skrev den 10-09-2024 22:53:34

Den lidt ufine løsning er at lade en ventilator skabe svagt overtryk i din lejlighed.

Jeg har læst om den ide i en gammel tråd herinde, men har ikke kunne regne ud hvordan jeg rent praktisk skulle gøre det - og helst uden for store lydgener. Vi har naturlig ventilation (og der kommer ikke lugt ind der fra, som det er nu).

Jeg tror det Kurt54 foreslår er f.eks. at sætte en elektrisk ventilator i vindue, mur eller tilsvarende. Men modsat normalen, hvor den blæser ud, hvilket skaber undertryk i lejligheden, og luft derfor hentes ind, så sætte den til at blæse udefra og ind, hvilket skaber overtryk i lejligheden.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Ja JohnLarsen har ret.  Jeg ville da eksperimentere lidt med det, der skal ikke flyttes meget luft bare holdes en smule overtryk - det ufine er du så maske kommer til at pådutte andre din luft. En blæser fra brokkassen fra en PC kan måske gøre det. Spørgsmålet er hvor du kan hente luften fra -en inddækning ved vindue et par huller på 2 cm i diameter kan nok klare det. Hvis luften er god i opgangen og du har en ubrugt brev sprække fordi der er ændret til postkasser i bunden af opgangen.

Når du lufter ud, er det bedst at du åbner 2 vinduer ad gangen, så lang fra hinanden som muligt. Det optimale er, hvis du kan åbne ud til hver side af bygningen.  
Annonce
Jeg har haft samme problem, og jeg fik lokaliseret de værste kilder til gennemsivning til at være ved rør-gennemføringer - primært dem der fører ledninger/kabler mellem etager. I stuen var det røret, der førte antennekablet fra underetagen op til mig, der samtidig fungerede som en røg-gennemføring. Dette problem løste jeg ved at pumpe fugemasse ned i røret. Andre steder, særligt omkring sikringskasse og nogle stikkontakter, var det el-kabler, der var ført gennem elektrikerrør, som også førte røg fra underetagen og op til mig. De blev ligeledes stoppet med fugemasse, hvor muligt, og ellers nogle stumper af skumgummi, der blev trykket ned i hulrummet omkring kablerne, og det hjalp alt sammen en del, så det blev tåleligt at være der.

En anden ting du også kan tage med, er, at luft bevæger sig fra varm mod kold. Så hvis der i en rygerbolig er varmere end i en tilstødende bolig over/under, så vil den varme, røgede luft nærmest blive "suget" gennem små revner og sprækker i etageadskillelsen. Så det at hæve temperaturen en smule kan også hjælpe på problemet.

Hellere leje end at bo på gaden.
At luft bevæger fra varm mod kold, har jeg aldrig hørt om. Varmeenergi forsøger at udligne sig, hvis der er varmt og kold ved siden af hinanden. Men det betyder ikke at luften nødvendigvis flytter sig.

Hvis man vil have styr på fysikken, er det luftarternes partialtryk man skal have fat på:

Kort fortalt og meget simplificeret betyder det at hvis 1% af luften i et lokale består af en bestemt stinkende luftart, vil den have et tryk ​på 0,01 atomsfære og med det tryk vil den forsøge at presse sig ind i tilstødende lokaler.

https://da.wikipedia.org/wiki/Partialtryk

Som jeg har forstået det, så vil varm luft, der møder kold luft, trække sig sammen, hvorved der opstår et undertryk, som udlignes ved at mere varm luft tiltrækkes. Dette vil fortsætte, indtil temperaturforskellen/trykforskellen er udlignet, og da kold luft er tungere og mere kompakt, end varm luft, så skal der mere varm luft (i volumen) til udligningen, end der skal kold luft til.

Et par andre ting, er, at varme stiger op, og derfor er gennemsivning af røg fra underboen oftest et større problem end den anden vej. Hvis der er fællesaftræk til emhætte, så kan der også komme røg og lugt ind fra andre lejligheder ad den vej. Endvidere så kan uhensigtsmæssig brug af emhætte / udsugning skabe et undertryk, som kan trække luft fra tilstødende lejligheder ind. Da luft er meget elastisk, så kan der gå en rum tid efter at udsugningen er tændt, inden en gennemsivning bemærkes.

Hellere leje end at bo på gaden.
@Kolding75
"Som jeg har forstået det, så vil varm luft, der møder kold luft, trække sig sammen, hvorved der opstår et undertryk, som udlignes ved at mere varm luft tiltrækkes."

Den første del er rigtig, men det kan lige så godt være kold luft, der udfylder undertrykket. Der er altså intet der gør, at luft bevæger sig fra varm mod kold, det kan lige så godt gå den anden vej.

Det eneste, der virker, er vel en tæt dampspærre i etageadskillelsen?

Dengang vi boede i sådan en lejlighed var hoveddøren en evig kilde til luft (utæt mod opvarmet opgang + havde brevsprække). Derudover trak det gevaldigt op igennem etageadskillelsen, som var mere utæt og lækkede mere end moderaternes lokalformænd
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Nyhed! Spartelmasse godkendt til Fermacell fra Flügger.
Få 25% rabat på spartelmasse med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også