Kabelkanal falderned - hvad gør jeg forkert?

Jeg har brugt sådan nogle selvklæbende kabelkanaler til at føre ledning fra lampe til lampeudtag i loftet.

Men problemet er, at de bliver ved med at falde ned. Jeg ved ikke, om det er sommervarmen der gør det, eller om det er fordi loftet ikke er 100 % plan.

Hvordan kan jeg fikse problemet?

Se billede herunder.

Jeg har brugt disse kanaler: https://www.harald-nyborg.dk/kabelkanal-10-x-10-mm

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den lim (dobbeltklæbende tape) der bruges på de lister er ikke meget værd, så derfor bruger jeg altid nogle "dutter" med superlim til at holde den.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Jeg bruger altid stifter/søm med 30-40 cm mellemrum og aldrig tapen. Det er både i gasbeton, gibs eller træpaneler. Hvis det er store kanaler bruger jeg skruer.

Bruger aldrig tape, for enten falder de ned som i dit tilfælde, eller også fjerner de halvdelen af loftet når de skal pilles ned. Med søm er der kun nogle små huller som maling kan dække.
PinkHenrik skrev den 10-09-2024 16:34:21

Den lim (dobbeltklæbende tape) der bruges på de lister er ikke meget værd, så derfor bruger jeg altid nogle "dutter" med superlim til at holde den.  

Interessant. Hvilken superlim bruger du?

Lummair skrev den 10-09-2024 16:34:43

Jeg bruger altid stifter/søm med 30-40 cm mellemrum og aldrig tapen. Det er både i gasbeton, gibs eller træpaneler. Hvis det er store kanaler bruger jeg skruer.

Bruger aldrig tape, for enten falder de ned som i dit tilfælde, eller også fjerner de halvdelen af loftet når de skal pilles ned. Med søm er der kun nogle små huller som maling kan dække.

OK. Jeg synes ikke at de der kabelklips/søm er så pæne. Jeg har nu set lignende klæbende kabelbakker brugt hos både offentlige bygninger og erhverv, hvor man må formode at det er elektrikere der har sat det op. Så det må jo kunne virke. 

Eller mener du, at du banker små søm igennem kabelkanalen i stedet for tapen?
LennartBertelsen skrev den 10-09-2024 16:40:34

OK. Jeg synes ikke at de der kabelklips/søm er så pæne. Jeg har nu set lignende klæbende kabelbakker brugt hos både offentlige bygninger og erhverv, hvor man må formode at det er elektrikere der har sat det op. Så det må jo kunne virke. 

Jeg banker små søm i kabelbakkerne - de er nok 15-20 mm. Det er nemmest at banke dem i før du begynder at sætte kabelbakken op. Og så bruger jeg et stort søm omvendt med et hoved der lige kan gå ned i den åbne kabelbakke for at få dem det sidste stykke.

Har også haft kabelbakker holdt fint med tape, men de efterlod også store mærker i loftet da de blev taget ned.

Er enig i at det ikke bliver pænt med kabelclips.
Annonce
Lummair skrev den 10-09-2024 17:06:53

LennartBertelsen skrev den 10-09-2024 16:40:34

Jeg banker små søm i kabelbakkerne - de er nok 15-20 mm. Det er nemmest at banke dem i før du begynder at sætte kabelbakken op. Og så bruger jeg et stort søm omvendt med et hoved der lige kan gå ned i den åbne kabelbakke for at få dem det sidste stykke.

Har også haft kabelbakker holdt fint med tape, men de efterlod også store mærker i loftet da de blev taget ned.

Er enig i at det ikke bliver pænt med kabelclips.

Interessant... Jeg kan se, hvordan det går fint på rektangulære kabelbakker som disse:
https://www.harald-nyborg.dk/kabelkanal-15-x-15-mm

Men jeg er bange for at det ikke rigtigt går til de tynde 11mm selvklæbende? Vil du mene, at det går an?

15-20mm søm kan jeg måske nok få fat i, men hvilket type hovede? Det skal vel ikke være dykkere, men noget med fladt hovede? Det synes jeg er svært at finde...

Jeg tror dette er de tætteste jeg kan finde:
https://www.harald-nyborg.dk/arvid-nilsson-kamsoem-125-mm-100-pak-blaa

Det er dog 12mm - ved ikke om de kan nå igennem loftspuds/gips...

Hov, jeg fandt lige nogle 19mm.. Er de egnede?
https://www.harald-nyborg.dk/arvid-nilsson-kamsoem-19-mm-60-pak-blaa
LennartBertelsen skrev den 10-09-2024 16:38:40

Hvilken som helst vil kunne bruges.
Dem der er helt tyndtflydende som vand, kan være svære at styre, og kan hurtigt give "løbere".
Jeg bruger den er lidt mere tyk, som almindeligt lim, men mærket er underordnet. 

PinkHenrik skrev den 10-09-2024 18:28:06

LennartBertelsen skrev den 10-09-2024 16:38:40

Hvilken som helst vil kunne bruges.
Dem der er helt tyndtflydende som vand, kan være svære at styre, og kan hurtigt give "løbere".
Jeg bruger den er lidt mere tyk, som almindeligt lim, men mærket er underordnet. 

Jeg er ikke så interesseret i mærket som jeg er i typen. Fx er der stor forskel på kontaktlim, trælim, pulim, montagelim, tapetklister, epoxy, osv. 

Ok når jeg skriver superlim, så gik jeg ud fra du vidste hvad det er.
Her er et par eksempler.
her  
Eller her 
Her
Søg selv efter flere, ved at skrive superlim eller sekundlim   

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på epoxymaling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også