Hej ev elmand :)
ev elmand skrev den 12-09-2024 23:15:09
0,5m:
Jeg mener at foden skal sættes ca. 0,5 m fra enden, så du ikke får for langt et frit spænd på det bræt.
bræt længde på 2,5m:
Mit forslag er at slutte brættet 0,5 m fra den ende hvor døren er. Det harmonerer med at du skal kunne gå til begge sider og efterlade mindst mulig fodaftryk når leder er taget væk.
Nu er jeg med. Forstået :)
Skruetvinge.:
Ja som du skriver, (jeg skal fæste tvingen på tværs og lade den hvile ned mod den gamle beton?) Hvis du stiller et bræt lodret og spænder en skruetving på tværs i en ende så holdes bræt lodret. Det er for at gøre det simpel. Du skriver både om gevindstang, skruer og rektangler. Jeg ville nok bare smide lidt termodyn i den ene ende og så skubbe lederen frem og tilbage indtil "foden" står på oprindelig bund.
Ok, jeg forstår. Jeg finder nok ud af noget :)
Gøre livet besværlig:
Ja man skal " ligesom med brøker" forkorte det ned til den mest simple løsning.
Den må jeg lige huske, når jeg overtænker løsninger :D
Fald:
Du bør forberede fald i brusenicher, så der både er plads til rør, rionet og "slidlag"
Du skal huske 3 cm regel som siger at badevær. gulv skal betragtes som et kar, hvor der skal kunne stå 3 cm vand over en evt. stoppet rist før det må løbe ud til omgivende rum.
Det vil sige ved døren. Så han skal lave et lille fald i rummet uden for bruseniche og så måske 2 cm i bruseniche. Det kan knibe hvis du ikke allerede forbereder det i underlaget.
Jeg kan evt. undlade at lægge 1cm LIP220 og 2cm XPS i brusenichen, og lægge en eller to ringe alupex direkte ned der. Jeg vil bare igang med afretning sådan jeg kan fæste bundremme solidt og plant, dernæst begynde på de to installationsvægge som mangler.
Jeg ser nu at du vil have en flamingo spor plade midt i det hele. Er du sikker på at murer synes det er en god ide. Jeg mener de er beregnet til let gulv hen over.
Jeg må nok hellere lige ringe til ham og spørge inden jeg dummer mig.
Ifølge Nordic Fos bør det ikke være et problem. De skriver gulvvarmepladerne er produceret i XPS 500, der har en trykstyrke på 50 t/m2 og man kan endda lægge et tyndt lag beton ovenpå. Så er det om det holder i praksis.
Jeg ville fæstne slanger på rionet og så have beton direkte på Termodyn.
Hvis jeg skal bruge rionet, så er det nok mest for at lette lægning af slanger, idet jeg tænker rionet burde ikke være nødvendigt med thermodyn, da materialet i sig selv ikke har samme trækbehov som traditionel beton. Men det skader vel ikke med ø6mm og maskestørrelse på 15x15cm. Det burde være ligefrem med vinkelsliper og så få elektrikeren med mht. udligningsforbindelse.
Jeg tænker 16mm alupex slanger med cc 16-20cm. Fordelen med alupex er det bliver på plads efter bøjning.