Hej ev elmand :)
ev elmand skrev den 11-09-2024 23:05:18
Som jeg forstår det så skal du over termodyn have et lag beton med varmeslanger i. Så det er helt unødvendig med spartel lag over termodyn.
Ikke helt sådan. Planen er som følger:
- Nederste lag er Thermodyn med 3cm fra højeste punkt på den gamle beton.
- LIP 220 på 1cm ovenpå.
- XPS gulvvarmeplader på 20mm.
- Mureren har så 42mm tilbage ned til XPS fra endelig gulvhøjde som flugter med gulv i tilstødende rum.
Så du skal først have højde på varmeslanger og murerens beton lag, og så planlægge termodyn op til den højde.
Du skærer et par brædder i 3 ( 4 ) cm højde, længde 2,5 m skruer en "fod" ca.0,5 m fra enden hvor der skal være et tykkere lag termodyn. I slutenden sætter du en skruetvinge på tværs som lige netop kan holde bræt lodret. Det er hel overkill med skrue, gevindstænger osv. Når du har fyldt de første 3-4 skovlfulde ind på hver side at ledere så flytter de sig ikke.
Jeg er ikke helt med, hvorfor jeg skal have en afstand på 0,5m fra leder til væg i den dybe ende. Mener du brættet skal have fuld længde, men foden skal placeres 0,5m fra væggen? Måske jeg har misforstået hvilken retning du mener.
Jeg har lavet en Sketchup tegning i 3D af gulvet og de forskellige lag
her. Man kan bruge Orbit knappen for at se det fra forskellige sider.
Den med at skære brædder er jeg med på, men den med tvingen forstår jeg ikke helt, mener du jeg skal fæste tvingen på tværs og lade den hvile ned mod den gamle beton?
Hvorom alting er, så skal jeg sikre lederne står lodret og i rigtig højde. Der er uden tvivl flere løsninger til det :)
Lederne placeres 25 - 30 cm fra vægge, så kommer ret-skinne til at støtte på leder hele vejen.
God idé. Med 30cm så er der ca. 160cm mellem lederene og jeg har fuld kontakt. Får måske lidt udfordring i den ene side, idet jeg skal lægge to tomrør til brugsvand deromkring. Jeg kan nok øge afstanden lidt i den ene side.
Når du nærmer dig afslutning ( ca. 0,5 m til udgangs dør), trækker du brædderne op, og der er 2 riller.
Nu vader du 2-3 skridt hen og fylder dem rigelig op. På tilbagevejen trækker du jævnt af, med hele fladen som "rette snor" Du kan bruge en omvendt have rive eller en 30 - 40 cm bræt skruet på en stang på samme måde.
Når riller og fodaftryk er rette af, fylder du den sidste 0,5 m og retter den af med din 2 m ret hvor du igen bruger hele fladen som "rette snor" Det er jo i mellemtiden størknet lidt så det kan man sagtens gøre.
Jeg ved godt at god forberedelse er ok, men det kan også blive så indviklet at det er nemmere at rette et par fodaftryk af.
Jeg har det med at gøre livet besværligt for mig selv :D Men ja, god pointe mht. at rette et par fodaftryk af.
HUSK i øvrigt at støvsuge og svumme ( smøre overfladen med tynd cement -sand blanding). den gamle beton, samt forberede fald i bruse-niche
Jeg havde ikke planer om at svumme, men støvsuge og bruge LIP54 primer, da jeg tænkte det tilhørende bindemiddel til Thermodynen gerne skulle binde godt med underliggende lag efter det har fået to lag primer. Men måske jeg skulle hellere svumme først for at sikre bedre kontakt. Ved bare ikke hvilket produkt(er) jeg kan bruge til det.
Det med at forberede fald i bruse-niche tænkte jeg var murerens område med de 42-43mm at gøre godt med fra færdigt overgulv.
Tak for dit input :)