Afretning af Thermodyn

Hej :)

Jeg har et badeværelse, ca. 6.5m2, på 4. etage med et meget ujævnt undergulv af beton. Den største forskel fra højeste punkt til nederste punkt ca. 6 cm. Det vil jeg gerne afrette med Thermodyn fra LIP idet det isolerer og vejer 1/3 af beton. Min plan er som følger:

1. Fylde Thermodyn sådan det er 7.2cm fra færdige overgulv (gennemsnit 5.3cm forbrug af thermodyn, 3cm fra højeste punkt af undergulv, ca. 9cm fra laveste punkt - har taget 100 punkt målinger med laser).
  2. Fylde 1 cm af LIP 220 ovenpå med pigrulle etc.
  3. XPS gulvvarmeplader på 20mm eller 25mm. Kommer an på hvad murer har brug for.
  4. Lade mureren klare rest med hensyn til vådrumsmembran og fliser/microsement (hvad jeg nu bestemmer mig for). Mureren har 4.2/3.7 cm tilbage. Brusenichen bliver ca. 100*90cm og skal have unidrain linjeafløb og et fald på ca. 1.5cm til 2cm - Jeg har været igang med vinkelsliper/mejsel i eksisterende undergulv mht. at få fald/plads til afløb og udløbshus.
Det var så lidt kontekst. Mit spørgsmål/tvivl er mht. afretning og hvilken metode er nem og præcis for én der ikke gør sådan noget dagligt. Nogle måder jeg tænker det kunne gøres på er:

1. Montere ledere af kerto eller lign. med ca. afstand på 60cm væg til væg ved hjælp af laser, hvor jeg tager højden af retteskinnen i betragtning. Dernæst holde retteskinnen op mod lederene og foretage zigzag bevægelser under lederene, når jeg udlægger Thermodyn.
  2. Montere kileskårne ledere af kerto eller lign. på gulvet, klodse op sådan overkant flugter 7.2cm fra færdigt overgulv. Dernæst holde retteskinnen ned mod lederene og foretage zigzag bevægelser over lederne.
  3. Undlade ledere og kun benytte vaterpas, laser, snor, pudsebræt, afstandsbrikker etc.
Nr. 3 virker mig usikker idet jeg ikke har nødvendige erfaring og vil hellere tage en mere (idiot)sikker fremgangsmåde.

Nr. 2 virker mig bøvlet idet jeg kommer til at efterlade striber på 4cm bredde som efterfølgende må udfyldes, er nødsaget til at fiksere lederene i betonen med gevindstænger eller lave en rektankel for stabilitet af ledererne.

Nr. 1 Har jeg ikke set på internettet, og er derfor lidt i tvivl om det er en god idé. Men umiddelbart virker det som en ok løsning idet jeg slipper fra at efterfylde og om jeg skal holde en retteskinne vinkelret op mod ledere  istedet for ned virker til at gå ud på det samme.

Forslag og kommentar er påskønnet :)

PS.: Jeg har vedhæftet 2 stk. fotos jeg kunne finde, der viser hvad jeg skal afrette. Tager gerne flere billeder, hvis det skulle være.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vedrørende afretning af "beton", så har jeg når det er mindre rum, brugt at skrue et par lige lister på vægen, og så lavet et bræt der går tværs over, og med en opklodsning så det kan køre oven på listerne på vægen.

Hvis du er i tvivl om LIP produkterne, så ring til deres kundeservice, jeg har fået rigtig god vejledning der..

De røde er listerne på vægen, og det brune er afretter brættet, lav så der lige er lidt plads til at siksakke brættet, det beton under listerne, på vægen må man så lige over med et pudsebræt.

Vi prøver igen, i morgen --
Hej je_ns :)

je_ns skrev den 10-09-2024 13:31:02

Vedrørende afretning af "beton", så har jeg når det er mindre rum, brugt at skrue et par lige lister på vægen, og så lavet et bræt der går tværs over, og med en opklodsning så det kan køre oven på listerne på vægen.
Det lyder ikke som en dårligt ide :)

Fladen jeg har er ca. 2.20x3.00m + ca 0.5x1.5m, så jeg tænkte at dele de 2.20 op i to ledere, ca. 50 cm fra sidevæg og 60cm imellem, så har jeg altid fuld kontakt med begge ledere idet retteskinnen er 2m.

Hvis du er i tvivl om LIP produkterne, så ring til deres kundeservice, jeg har fået rigtig god vejledning der..
Godt at vide :)

De røde er listerne på vægen, og det brune er afretter brættet, lav så der lige er lidt plads til at siksakke brættet, det beton under listerne, på vægen må man så lige over med et pudsebræt.
Vil gruble lidt over det. Har lidt udfording mht. til lister i den ene væg idet den er af beton og rør står i vejen :)

Er det noget specielt bræt du bruger?
Bare et bræt der er lige, du kan evt affase kanten, der retter betonen af, så er det lidt lettere at bruge,

Vi prøver igen, i morgen --
Det er meget besværlig at bruge din metode nr 1 som jeg aldrig har set. Det er svært at trække rette skinne opad samtidig med at du trækker af. Desuden bliver din overflade ujævn hvis du ikke kan holder ret skinne total lodret hele tiden. Der er jo længere fra kant til kant på skinne end fra den lige bredde.
Det forhold gør sig ikke gældende når ret skinne ligger oven på ledere. 
At fylde den stribe ud bagefter er en meget lille opgave. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Hej ev elmand :)

ev elmand skrev den 10-09-2024 23:05:22

Det er meget besværlig at bruge din metode nr 1 som jeg aldrig har set. Det er svært at trække rette skinne opad samtidig med at du trækker af. Desuden bliver din overflade ujævn hvis du ikke kan holder ret skinne total lodret hele tiden. Der er jo længere fra kant til kant på skinne end fra den lige bredde.
Det forhold gør sig ikke gældende når ret skinne ligger oven på ledere.
At fylde den stribe ud bagefter er en meget lille opgave.

Du har nok ret mht. det bliver en udfordring at holde skinnen totalt lodret hele tiden, så det bliver nok måde nr. 2 eller den je_ns nævnte.

Hvordan ville du lave ledere? Jeg har kerto lister liggende og tænkte at kileskære med dyksav. Så er det bare hvordan jeg får dem at ligge stabile. Jeg tænker at lave en form for rektangel ved at montere sidestykker eller topstykker på kertolisterne eller bruge gevindstænger, skiver og bolte.

Det som irriterer mig ved nr. 2 er jeg ikke kan fylde Thermodyn i én arbejdsgang. Her tænker jeg mest på vedhæftning af det Thermodyn jeg lægger i striberne efterfølgende med det jeg lægger i første omgang.
Annonce
Som jeg forstår det så skal du over termodyn have et lag beton med varmeslanger i. Så det er helt unødvendig med spartel lag over termodyn. 
Så du skal først have højde på varmeslanger og murerens beton lag, og så planlægge termodyn op til den højde. 
Du skærer et par brædder i 3 ( 4 )  cm højde, længde 2,5 m skruer en "fod"  ca.0,5 m fra enden hvor der skal være et tykkere lag termodyn. I slutenden sætter du en skruetvinge på tværs som lige netop kan holde bræt lodret. Det er hel overkill med skrue, gevindstænger osv. Når du har fyldt de første 3-4 skovlfulde ind på hver side at ledere så flytter de sig ikke. 
Lederne placeres 25 - 30 cm fra vægge, så kommer ret-skinne til at støtte på leder hele vejen. 
Når du nærmer dig afslutning ( ca. 0,5 m til udgangs dør), trækker du brædderne op, og der er 2 riller. 
Nu vader du 2-3 skridt hen og fylder dem rigelig op. På tilbagevejen trækker du jævnt af, med hele fladen som "rette snor" Du kan bruge en omvendt have rive eller en 30 - 40 cm bræt skruet på en stang på samme måde. 
Når riller og fodaftryk er rette af, fylder du den sidste 0,5 m og retter den af med din 2 m ret hvor du igen bruger hele fladen som "rette snor" Det er jo i mellemtiden størknet lidt så det kan man sagtens gøre. 
Jeg ved godt at god forberedelse er ok, men det kan også blive så indviklet at det er nemmere at rette et par fodaftryk af. 
HUSK i øvrigt at støvsuge og svumme ( smøre overfladen med tynd cement -sand blanding). den gamle beton, samt forberede fald i bruse-niche 

Hej ev elmand :)

ev elmand skrev den 11-09-2024 23:05:18

Som jeg forstår det så skal du over termodyn have et lag beton med varmeslanger i. Så det er helt unødvendig med spartel lag over termodyn. 
Ikke helt sådan. Planen er som følger:

1. Nederste lag er Thermodyn med 3cm fra højeste punkt på den gamle beton.
  2. LIP 220 på 1cm ovenpå.
  3. XPS gulvvarmeplader på 20mm.
  4. Mureren har så 42mm tilbage ned til XPS fra endelig gulvhøjde som flugter med gulv i tilstødende rum.

Så du skal først have højde på varmeslanger og murerens beton lag, og så planlægge termodyn op til den højde.
Du skærer et par brædder i 3 ( 4 )  cm højde, længde 2,5 m skruer en "fod"  ca.0,5 m fra enden hvor der skal være et tykkere lag termodyn. I slutenden sætter du en skruetvinge på tværs som lige netop kan holde bræt lodret. Det er hel overkill med skrue, gevindstænger osv. Når du har fyldt de første 3-4 skovlfulde ind på hver side at ledere så flytter de sig ikke.
Jeg er ikke helt med, hvorfor jeg skal have en afstand på 0,5m fra leder til væg i den dybe ende. Mener du brættet skal have fuld længde, men foden skal placeres 0,5m fra væggen? Måske jeg har misforstået hvilken retning du mener.

Jeg har lavet en Sketchup tegning i 3D af gulvet og de forskellige lag her. Man kan bruge Orbit knappen for at se det fra forskellige sider.

Den med at skære brædder er jeg med på, men den med tvingen forstår jeg ikke helt, mener du jeg skal fæste tvingen på tværs og lade den hvile ned mod den gamle beton?

Hvorom alting er, så skal jeg sikre lederne står lodret og i rigtig højde. Der er uden tvivl flere løsninger til det :)

Lederne placeres 25 - 30 cm fra vægge, så kommer ret-skinne til at støtte på leder hele vejen.
God idé. Med 30cm så er der ca. 160cm mellem lederene og jeg har fuld kontakt. Får måske lidt udfordring i den ene side, idet jeg skal lægge to tomrør til brugsvand deromkring. Jeg kan nok øge afstanden lidt i den ene side.

Når du nærmer dig afslutning ( ca. 0,5 m til udgangs dør), trækker du brædderne op, og der er 2 riller.
Nu vader du 2-3 skridt hen og fylder dem rigelig op. På tilbagevejen trækker du jævnt af, med hele fladen som "rette snor" Du kan bruge en omvendt have rive eller en 30 - 40 cm bræt skruet på en stang på samme måde.
Når riller og fodaftryk er rette af, fylder du den sidste 0,5 m og retter den af med din 2 m ret hvor du igen bruger hele fladen som "rette snor" Det er jo i mellemtiden størknet lidt så det kan man sagtens gøre.
Jeg ved godt at god forberedelse er ok, men det kan også blive så indviklet at det er nemmere at rette et par fodaftryk af.
Jeg har det med at gøre livet besværligt for mig selv :D Men ja, god pointe mht. at rette et par fodaftryk af.

HUSK i øvrigt at støvsuge og svumme ( smøre overfladen med tynd cement -sand blanding). den gamle beton, samt forberede fald i bruse-niche

Jeg havde ikke planer om at svumme, men støvsuge og bruge LIP54 primer, da jeg tænkte det tilhørende bindemiddel til Thermodynen gerne skulle binde godt med underliggende lag efter det har fået to lag primer. Men måske jeg skulle hellere svumme først for at sikre bedre kontakt. Ved bare ikke hvilket produkt(er) jeg kan bruge til det.

Det med at forberede fald i bruse-niche tænkte jeg var murerens område med de 42-43mm at gøre godt med fra færdigt overgulv.

Tak for dit input :)
Hvis du har ca 40mm incl fald opbygning ville jeg være bekymret for styrken, der hvor det bliver ca 1cm tykt ned mod xps. Et tyndt slidlag ovenpå flamingo plejer at knække.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

0,5m:
Jeg mener at foden skal sættes ca. 0,5 m fra enden, så du ikke får for langt et frit spænd på det bræt.
bræt længde på 2,5m:
Mit forslag er at slutte brættet 0,5 m fra den ende hvor døren er. Det harmonerer med at du skal kunne gå til begge sider og efterlade mindst mulig fodaftryk når leder er taget væk.
Skruetvinge.:
Ja som du skriver, (jeg skal fæste tvingen på tværs og lade den hvile ned mod den gamle beton?) Hvis du stiller et bræt lodret og spænder en skruetving på tværs i en ende så holdes bræt lodret. Det er for at gøre det simpel. Du skriver både om gevindstang, skruer og rektangler. Jeg ville nok bare smide lidt termodyn i den ene ende og så skubbe lederen frem og tilbage indtil "foden" står på oprindelig bund. 
Gøre livet besværlig:
Ja man skal " ligesom med brøker" forkorte det ned til den mest simple løsning.  
Fald:
Du bør forberede fald i brusenicher, så der både er plads til rør, rionet og "slidlag"
Du skal huske 3 cm regel som siger at badevær. gulv skal betragtes som et kar, hvor der skal kunne stå 3 cm vand over en evt. stoppet rist før det må løbe ud til omgivende rum. 
Det vil sige ved døren. Så han skal lave et lille fald i rummet uden for bruseniche og så måske 2 cm i bruseniche. Det kan knibe hvis du ikke allerede forbereder det i underlaget. 
Jeg ser nu at du vil have en flamingo spor plade midt i det hele. Er du sikker på at murer synes det er en god ide. Jeg mener de er beregnet til let gulv hen over. 
Jeg ville fæstne slanger på rionet og så have beton direkte på Termodyn.

BOFH skrev den 12-09-2024 20:33:39

Hvis du har ca 40mm incl fald opbygning ville jeg være bekymret for styrken, der hvor det bliver ca 1cm tykt ned mod xps. Et tyndt slidlag ovenpå flamingo plejer at knække.

/BOFH 

Hej BOFH :)

Jeg tænkte, at XPS plader fra Nordic Fos ville være stærke nok, da de siger gulvvarmepladerne er produceret i XPS 500, der har en trykstyrke på 50 t/m2. Endvidere skriver de på deres hjemmeside, at man kan lægge alle typer gulve umiddelbart ovenpå, selv tynd beton kan støbes som et råt og moderigtigt New Yorker-gulv.

Nu er jeg lidt i tvivl om jeg helt skal droppe XPS eller kun i bruse-nichen. Idéen var at få mere isolering og aluminumsbelægningen ville medvirke til, at jeg ikke kom til at opvarme underboen. Men da der må max ligge 3cm Thermodyn ovenpå gulvvarmeslangerne, så går jeg ud fra det isolerer godt mht. badeværelset bliver opvarmet og ikke underboen.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også