Fjerne gammelt plankegulv

Hej

Jeg har et gammelt plankegulv i køkkenet hvor der er fræset ud og lagt en fuge ned mellem dem.

Jeg tror at brædderne er fra huset blev bygget i 1918. Der er ca 100 cm C-C mellem bjælkerne (de er 20x20 cm, så at kalde dem strøer er lidt for nuttet). De er bare sømmet i.

De trænger til at blive slebet, men da der kun er omkring 26-28 mm tilbage og der er 2 mm dybe hakker i så bliver det nok for meget trampolin at gå rundt på efter endnu en slibetur. Som jeg husker det skal man op på 32 mm i dag med den spændvidde mellem bjælkerne.

Så jeg vil gerne have dem fjernet og lægge nogle nye.

Jeg må nok hellere få tømreren til at lægge de nye og lade ham om udfordringen med at finde nogle med de samme dimensioner som dem de skal ligne inde i stuen. Og som ikke er plettet som en leopard af knaster.

Men hvordan fjerner jeg dem? Sømmene er dykket godt og grundigt ned så jeg kan ikke lige få en knivtang ind omkring dem. Der er omkring 130 søm...!
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
og ja... det gør mega ondt at skulle sige farvel til gammelt træ af den kvalitet. Men det har sgu nok udtjent sin værnepligt. 
Hvad med en sømudtrækker, der gives en del forskellige typer.
Eller også en vinkelsliber, hvor du sliber/ skærer hovedet af sømmen.
Hvis det er fordi du vil genbruge brædderne til noget andet, er der kun den hårde vej med at slå sømmene hele vejen igennem med en dyknagle.

Selvbygger med stort S. 
Jaeh… ville som sådan gerne gemme brædderne - hvis jeg havde plads.

Men nu hvor jeg har lært at der er noget der hedder en sømudtrækker så tænker jeg at det er et godt sted at starte :-)

Hvis de ikke skal genbruges tager det ca 10 min at fjerne hele gulvet, ved at skære med en rundsav på langs af et af brædderne hvorefter de kan tages op med et koben.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
lige lidt opfølgning. Jeg har nu fået et enkelt søm op (ud af cirka 130) med en fin sømudtrækker fra Biltema. Vi kan oplyse at det er slået fast med 5-tommersøm   Og der skal gives mange dask med hammeren før sømudtrækkeren når ned om hovedet for de er dykket langt ned. 

Konen har imidlertid fået en god ide til at brædderne kan få et nyt liv som højbede, så det vil være bedst at bevare fjer og not. Så ikke noget sjov med en rundsav. Jeg tør sgu heller ikke for aner ikke om der er nogen der har trukket kabler eller lign. under brædderne.

Tillægsspørgsmål:
Når så brædderne er væk, så skal der lægges nye. Jeg har løseligt tjekket et par steder og der kan sagtens være 2 cm forskel i forhold til vandret forskellige steder på gulvet. Men brædderne ligger jo sådan set jævnt nok. Gulvet hælder bare. Hvad jeg kan læse er at der med en 2 m ret-holdt max må være 2 mm gab, men det er jo ikke det samme som et jævnt fald?

Ville I gøre noget for at rette det op? Og i så fald hvordan? Save lange kileformede stykker i 5 cm bredde som bliver lagt oven på bjælkerne for at gøre overfladen vandret?
Du retter gulvet op ved at skrue brædder på siden af bjælkerne, find det højeste punkt og skru det første bræt der så det flugter med overkanten af bjælken og sæt det i vatter. De øvrige brædder sættes så de er i vage med det første. Så lægger du små brikker af krydsfiner, masonit, eller tagpap oven på bjælkerne så de er i niveau med brædderne, dette for at sikre at vægten af gulv, møbler og personer i rummet stadig hviler på bjælkerne, og ikke på de påskruede brædder.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis