u-stoppet vask er på mystisk vis stadig stoppet

Jeg har en vask i mit bryggers der opfører sig meget mærkeligt. 
Der står næsten altid vand i vasken og det vi hælder i vasken, vil ikke løbe igennem.
Så er den vel stoppet?... men ak, det er ikke tilfældet. 
Jeg har renset vandlåsen ca. 15 gange over det sidste ½ år, der sidder aldrig noget.
Selve afløbsrøret er heller ikke stoppet for vande løber fint igennem her. Vi har sågar haft en slamsuger ude, men de fandt heller ikke noget problem.
Jeg kan kun komme på, at det har noget at gøre med tilslutningen af vaskemaskinen ( se billede). Ifølge manualen, skal slangen tilsluttes i en min. højde af 40cm og max. 100cm. pt sidder den i 70cm højde og er ikke bøjet.

Nogle der har nogle forslag til hvad problemet er og hvordan det løses?
Jeg har en vask i mit bryggers der opfører sig... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Dine rør er stoppet længere nede.
Det er lidt uklart om det kun er når opvaskeren kører/har kørt at der er problemer, eller det også er alle andre former for brug der stopper vasken.
Opvaskerens tilslutning kunne være monteret med en 45 gr tilslutning, i stedet for vinkelret på røret. Det kunne måske give lidt bedre flow. ​Studs​​​

Som bredker skriver kan der være behov for at udlufte kloaken.
Kontroller at overløbsslangen/systemet er ren. Den bidrager til udluftning af vandlåsen.
Prøv evt at åbn dækslet på den brønd hvor køkkenafløbet går til og se om det hjælper.
Vær sikker på at der hvor afløbet ender, at det er frit og ikke står under vand. Eks hvis det ender i en køkkenbrønd, skal det være over vandstand.

Bare kald mig BBB 
Det er primært når vaskemaskinen kører, men vi oplever også at vasken "klukker" og der komme lidt vand op når vi f.eks. bruger køkkenvasken eller opvaskemaskinen. 
Afløbet er på ingen måde stoppet og vi har fået tjekket vores kloak.
Kunne nemt forestille mig vi har brug for en ventil, for det virker som om problemet skyldes luft som er "fanget" i systemet mellem vores forskellige vandlåse. 
Har du tjekket at røret op til øverste udluftningshul i vasken ikke er stoppet ?
Er set før

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Har lige være alle rør under den nævnte vask igennem igen.
1) tænder for vandhanen...vandet løver ikke igennem.
2) skruer vandlåsen af...vandet løber ud af vandløsen, ned i baljen jeg har sat under, mens der kommer nogle sprut/"prutter" op fra selve afløbet. 
3)tjekker all rør, ink. dem til udluftningshul. Alle rør ser fine ud uden skidt eller lig.
4) samler alle rør igen og afprøver vasken.
5) vandet løver fint igennem....samme historie som jeg har prøver mange gang før. 
Annonce
Mads_Hemmersam skrev den 16-09-2024 18:47:11

Har lige være alle rør under den nævnte vask igennem igen.
1) tænder for vandhanen...vandet løver ikke igennem.
2) skruer vandlåsen af...vandet løber ud af vandløsen, ned i baljen jeg har sat under, mens der kommer nogle sprut/"prutter" op fra selve afløbet. 
3)tjekker all rør, ink. dem til udluftningshul. Alle rør ser fine ud uden skidt eller lig.
4) samler alle rør igen og afprøver vasken.
5) vandet løver fint igennem....samme historie som jeg har prøver mange gang før. 

du bliver nød til at få lavet en udluftning under vandlåsen , og helst så langt tilbage på strengen som muligt

Prøv at tilslutte det uden vandlås
Mads_Hemmersam skrev den 16-09-2024 16:00:38

Kunne nemt forestille mig vi har brug for en ventil, for det virker som om problemet skyldes luft som er "fanget" i systemet mellem vores forskellige vandlåse. 

Luft bliver ikke fanget i afløbet, medmindre rørene er tilstoppede.  Der er selvfølgelig mulighed for at det konstrueret forkert med for små rør eller vandlås efter vandlås, men så ville problemet altid have været der. 

Vand fra et afløb løber i bunden af kloakrørene og luften bevæger sig frit øverst i røret. Hvis der er en forstoppelse i rør vil der samle sig vand foran og luften kan ikke kommer forbi. Man vil opdage det ved at vasken klukker, når vandet langsomt siver væk. Når vandet siver gennem forstoppelsen, opstår der vakuum, da der ikke er frit for luften i forstoppede rør. Altså klukkende lyd = forstoppelse.

Et toilet der tømmer 5-10 liter vand på få sekunder, kan fylde et kloakrør helt op, så det er nødvendigt med en ventil. Det er især et problem i etagebyggeri. En vandhane eller en pumpe fra en vaskemaskine kan ikke levere så store mængder vand, at et rent kloakrør bliver fyldt op. Der er altid plads til luften.

Ja ok, hvis du har flere vandlåse efter hinanden har du fundet problemet. Den info skulle nok havde været kommet tidligere :-)

Bare kald mig BBB 
Ja, jeg har muligvis en vandlås længere nede i rør-systemet som jeg ikke har adgang til. Jeg har nu erstattet vandlåsen under vasken med en direkte forbindelse. Så håber jeg det hjælper. 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis