Hjælp til defekt korrespondance kontakt

Hej,
Vi har en korrespondance kontakt/system med tre afbrydere og en lille dims der sidder ude i elskabet (har vedhæftet foto). De holdt op med at virke for et par år siden, men man kan stadig tænde og slukke lyset ved at benytte den lille switch i elskabet. Så hvad er problemet tænkte jeg?
Desværre kunne jeg høre på min kone i går aftes, at NU skal der gøres noget det, og så er det med at få fingeren ud!
Inden jeg går i krig (eller ringer efter en elektriker) vil jeg lige høre om I har et bud på hvad der kan være galt
  • Systemet virkede indtil for et par år siden. Kontakterne er ca 12 år gamle
  • Ingen af de tre kontakter kan tænde eller slukke lyset
  • Man kan tænde og slukke i elskabet
Vil ovenstående gøre sig gældende, hvis der er en enkelt kontakt der er defekt? Jeg ville tro, at de de to andre så virkede fint. Hvordan ville I gå i gang med fejlsøgningen?

Det er relæet til højre der ​hører til den defekte gruppe. Relæet til venstre virker stadig fint.
Mvh Rasmus
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Foto af afbryderne vil hjælpe.

Også selvom jeg ikke har pillet dem ud af væggen endnu?
Det var også mere, hvis folk der ved noget om det, kunne sige "Ja, hvis en enkelt kontakt er defekt så virker ingen af dem". Eller det modsatte.
Dit billede viser kiprelæer med en styrespænding på 230V. Det er med stor sandsynlighed kiprelæet, der er defekt. Det skal bare skiftes. En enkelt defekt kontakt få ikke relæet til at svigte. Hvis du har et universalinstrument kan du måle om der er 230V over spolen, når konen trykker og holder en kontakt inde. 
Du kan bruge sådan et.

fase
S. Fabrin skrev den 04-09-2024 11:25:43

Dit billede viser kiprelæer med en styrespænding på 230V. Det er med stor sandsynlighed kiprelæet, der er defekt. Det skal bare skiftes. En enkelt defekt kontakt få ikke relæet til at svigte. Hvis du har et universalinstrument kan du måle om der er 230V over spolen, når konen trykker og holder en kontakt inde. 
Du kan bruge sådan et.

Tak. Vil jeg kunne tænde og slukke på selve relæet, hvis det er defekt? (Det er det jeg kan nu)

Annonce
Bum ja, det relæ ser sgu lidt defekt ud :D
Ja, mekanisk er relæet i orden, men trækspolen er nok brændt af.

Relæet kan kun blive så varmt, hvis en af trykknapperne har sat sig fast. Så du bør lige gå dem efter og tjekke at de virker som de skal. Hvis et har tendens til at sidde fast, kan det være fordi afbryderen vrider sig i underlaget. Hvis det er en ujævn væg (fx vandskuret), sker det let.
GodeVen skrev den 04-09-2024 12:30:57

Ja, mekanisk er relæet i orden, men trækspolen er nok brændt af.

Relæet kan kun blive så varmt, hvis en af trykknapperne har sat sig fast. Så du bør lige gå dem efter og tjekke at de virker som de skal. Hvis et har tendens til at sidde fast, kan det være fordi afbryderen vrider sig i underlaget. Hvis det er en ujævn væg (fx vandskuret), sker det let.

Ah! Det er helt sikkert det der er sket. En af kontakterne har det nemlig med at sidde fast. Den tænker jeg også at jeg skifter ud.. Fedt mand! Min kone bliver SÅ glad :D

Det er ikke sikker at det er nødvendigt at skifte. Prøv blot at løsne afbryderen fra væggen. Vrid lidt med den og spænd den fast igen uden at spænde for hårdt. Danske afbrydere og stikkontakter er meget bløde og tåler ikke vrid ret godt.

Hvis du vælger at købe en ny afbryder, skal du være opmærksom på at fjederen købes ekstra. De nye 16A afbrydere skal have en plastikfjedrer. Dem du har, er sikker 13A. De har en fjeder, der ligner noget fra en kuglepen. 
Rasmusfynbo skrev: Systemet virkede indtil for et par år siden.
HUh ha og tillykke . jeg troede ikke Fynske piger kunne være så tålmodige. 
Er det så dig der går ud til el-tavle og tænder når der er nogen der skal på toilet om natten  

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis