Isolering af tagetage

Jeg skal have isoleret min tagetage, og planen var at der skulle 200mm på (først 150mm, så dampspærre, og så 50mm)

Men kan jeg nøjes med 150mm (100mm,dampspærre,50mm) ?

Problemet er at det vil være betydeligt nemmere at ligge de 100mm fremfor de 150mm, da dette skal bestå af 2 lag (100mm + 50mm). Man kan godt få isolering i 150mm tykkelse, men kun de dyre mærker...

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Jeg skal have isoleret min tagetage, og planen var... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Som din beskrivelse/tegning ser ud har du jo allerede svaret på meget af dine spørgsmål... Du starter med 50mm, ude mmelm de gamle spær. Og fortsætter med 50mm ( eller 100mm ) mellem opretningerne. Og slutter af med de sidste 50mm på tværs mellem forskallingen.
Skal du spare kan du jo fint holde fast ved de 50+100mm og så nøjes med en forskalling på 25x100 høvlet og krydsisolere denne med 22mm glasuld, for at bryde den minimale teoretiske kuldbro ved opretningerne ( det gør jeg selv ) På skråvægene har du sikkert ikke meget behov for at trække strøm. der er plads til enten kabler eller fleksrør og så kommer problemerne kun ved udtagen.... Og hvor mange har du af dem ???

den tynde isolering må du sikkert holde fast med en tråd, da den ikke bliver stabil nok ellers.

De almindelige regler giver også isolering nok med 200mm i skråvægene, så du kommer så tæt på at det er OK...

Personligt har jeg 2x100mm mellem spær ( 45x195) og 22mm på kryds imellem forskallingen. 25x100mmm høvlet forskalling er desuden ret billig.... en ordentlig 50x50 er vel ikke helt gratis...

Brug skruer når du monterer.... Det er billigt hos "Bauhaus" de har en type der ikke er helt så dyb i torxen som NKT men til gengæld koster den også maks 1/3.... Og den fungerer fint specielt i TX25 det kan være lidt mere problematisk med TX15 i hårde underlag.

God vind !! 8)

MVH Njord
fordelen ved 50mm forskalling er at der bliver plads til forfra dåser til kontakter med mere.

http://www.ferrywood.dk har 50x50 til 5.75/meter, de bliver måske lidt besværlige at montere (bliver lidt svært at ramme de 25 mm brede opretningsspær.)

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hvaa.......skal du have gips eller spånplader på?

Lars

-------------------------
Har du overvejet 12 mm spånplade med not & fer?

Godtnok dyrere, men med flere fordele efter min mening.

Lars

-------------------------
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
fortæl.... er det ikke noget skidt at skulle tapetsere på, sluger jo al limen.
selvfølgelig noget nemmere at montere diverse ting på, men det er jo begrænset hvor mange billeder der skal hænge på de skrå vægge....

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Her er som jeg ser sagen:

Spånplader vs. gips.

Pris: Spånplader (12 mm m. not/fer) koster omkring kr. 29,- + moms pr. m2, dvs. ca. det dobbelte af gips. Det udligner sig i øvrigt hvis du bruger 2 lag gips.

Håndtering: Spånpladerne er 60x240 cm dvs. 1 mand kan håndtere dem alene. Dog er det skønt at have en hjælper i nærheden når pladen skal op på skråvæggen og skubbes i 2 retninger pga. fer/not.

Ophæng.
Lette ting såsom mindre hylder etc. kan nemt hænges op på spånpladerne uden special plugs. Tungere ting monteres som ved gipsplader. I den del af mit hus hvor den tidligere ejer satte gips på skråvæggene, flader selv plakater ned, da tegnestifterne ikke han få fat i gipsen.

Spartling
Spartlearbejdet ved spån er hurtigt overstået. Pga. not/fer skal du bare over samlingerne med sandspartlen 1 gang hvorefter lidt sandpapir gives en hurtig køretur. Spartlearbejdet ved gips er en monsteropgave som heller ikke er helt billig, så tag det med i din prisberegning.

Revner/bevægelser
Spånplader giver sig naturligvis mere end gips, men hvis gipspladerne alligevel er monteret på trælægter, hvor bliver så fordelen af. Samlingerne ved spånpladerne limes naturligvis så hvis du laver væggene rum for rum, kan du måske undgå de stor bevægelser. Kender i øvrigt nogen som brugte gips for at undgå revner - men alle deres samlinger er nu synlige pga.

Endvidere arbejder rigtige mænd med træ - ikke gips. Gipsplader sviner etc.

En masse både objektive og subjektive udsagn, så overvej sagen. Jeg er selv i gang med spånpladerne og det går rask fremad.

Mht. om spånplader er lovlige. Sålænge densiteten er over 600 kg/m3 er det OK.

Og så er vi nået til alle kommentarerne fra gips-elskerne, som uvægerligt vil sige mig imod på et par punkter, så kom så med dem..............................

Lars

-------------------------
Pånær prisen lyder det faktisk rigtig tiltalende, det vil jeg helt sikkert overveje. Specielt størrelsen (60x240) er perfekt når man skal op på 2. sal med dem.

Med venlig hilsen
Lars Markussen
http://www.allegade55.dk
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også