Tagpap - overgang mellem murrem og vindskede. Hvordan?

Jeg skal lægge tagpap (i morgen aften) og kan ikke få det til at virke ved overgang fra skur (på gavl) til vindskeder (vinkelret på gavl). Trekantlisten er højere end vindskeden, som tillige er med vinkel.

Hvordan får jeg vindskede til at matche op med trekantliste ​og murren?
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
åh hvor kunne et billede lette forståelsen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Svært med billede. Det er jo ikke sat på endnu 😅
Det er stykke vindskedeblik skal da bare skydes ind under trekantlisten. Så kan du svejse pap med en hjørnesamling på vindskeden først, og så  på trekantlisten bagefter.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 04-09-2024 12:43:55

Det er stykke vindskedeblik skal da bare skydes ind under trekantlisten. Så kan du svejse pap med en hjørnesamling på vindskeden først, og så  på trekantlisten bagefter.

Det er selvklæbende tagpap. Skal jeg skære trækantlisten til så vinklen matcher?

Nej, fold pappet ned langs siden af trekantlisten.

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Superdiy skrev den 04-09-2024 13:33:05

Nej, fold pappet ned langs siden af trekantlisten.

Men kommer der så ikke vand ned mellem profil og trekant, se billede? Eller skal jeg skære trekantens vinkel den anden vej?

Jeg endte med at gøre følgende:

- montere vindskede. Sømme den fast (alu søm er et mareridt).
- trekantliste opimod.
- tagpap med klæbestribe sat fast.
- nu kommes der toppap på, som slutteligt får en afslutningsprofil skruet op mod galvbeklædningens nederste lægte (ikke på den, men op imod den så der ikke kommer vand der). Der fuges efter bedst evne til sidst.

Det var egentlig ikke så svært, da jeg først kom i gang. Det sværeste var at skære tagpappet over (hjalp at varme kniven op, bruge træbræt som underlag og tømmervinkel som styr). Det sværeste var at få ​alusøm igennem profilerne

Når færdig får det hele en fuge mod murrrem og gavlvæg, så det bliver helt tæt / sikret. 
Et forslag, bedre sent end aldrig 
Næste gang du skal bruge Alu-søm, så borer du for med f.eks. et ø1,5 mm bor, også ned i træet, i hele sømmets længde.
Evt. med ø2 mm alt afhængig af Alu-sømmet tykkelse.
GSH skrev den 06-09-2024 14:20:13

Et forslag, bedre sent end aldrig 
Næste gang du skal bruge Alu-søm, så borer du for med f.eks. et ø1,5 mm bor, også ned i træet, i hele sømmets længde.
Evt. med ø2 mm alt afhængig af Alu-sømmet tykkelse.

Det endte jeg også med at gøre, men de der metalspåner er jo farligere end børnenes Lego en mørk nattetime 😅🫣😂

Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis