Kærv ødelagt på torxskruer i gulvplader

Jeg er ved at pille gulvplader op i mit kolonihavenhus. 
Skruerne er med torxkærv, men rigtig mange af dem er rustet så meget (der er meget fugtigt under gulvet...) at bits kører rundt i kærv, uanset hvor forsigtigt jeg prøver at løsne skruen ved at spænde den ¼ omgang mere, inden jeg skruer den ud...
Mange af de andre skruer kører bare rundt og rundt (tænker det er derfor der er sat 100 skruer i ekstra...)
De ligger så dybt, at jeg ikke kan få noget ind under skruehovedet, så duer ikke med en tang.

Har I nogle gode forslag til, hvordan jeg får dem skruet op..?

/Lene 

What doesn't kill you makes you stronger!
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke vil ofre nogen af brædderne, bliver du nødt til at bore et hul i skruen, brug et HHS bor, og dernæst en skrueudtrækker (populær kaldet en ornepik) til at få skruen op. Hvis det drejer sig om mange skruer så sæt god tid af til det.

fase
Det er hele gulvplader, så jeg tror simpelthen ikke at jeg kan få dem af uden at få skruerne op - for ellers havde jeg ofret dem... 

Hvad er et HHS-bor? 
Og har de både boret og udtrækkeren i alm. byggemarkeder..? 

Kan du ikke skære pladerne ud i håndterbare størrelser med f.eks. en stiksav. Derefter kan du brække resten fri (inkl. skruer) med et koben

Med venlig hilsen

Anders

Jeg forstår ikke, at du starter med at spænde skruen en 1/4 omgang. Bare skru udad med det samme. Har du prøvet med et bit, der er nummeret større?  Til gulvbrædder er det nok T25, men kan også være T20 eller T30. Der er også T27. Den bruges sjældent, men er god til ​gamle T25 skruer.

Dem der snurrer rundt er nok i råddent træ, eller er ramt ved siden af. Dem kan blot ignorere og trække hårdt op i pladen. Dem der har ødelagt kærv, skal du gøre noget ​ved.
Jeg læste et sted, at når skruer er rustne, er det godt at løsne dem ved at skrue dem lidt mere i, inden man skruer dem ud.

Det er T20.
Har forsøgt at slå en løs T20-bits ned i skruen, for at se om man så kunne få fat bagefter - uden held.
Har også forsøgt med T25 - ikke bedre.

Det er IKKE gulvbrædder, men gulvspånplader.

Annonce
Kør med en rundsav på hver side af skruerne fjern pladerne og bræk resten af med et koben.
Hvis det er fordi torx-kærven er fyldt med rust og skidt, så har jeg god erfaring med at bruge et 1.5 - 2.0 mm metalbor, i boremaskinen og så køre rundt i yderkanten af kærven, bedst hvis man så har noget trykluft til at blæse rent med.

Torx bits'en skal være helt ​i orden og skarpkantet, man kan slibe lidt af længden, så er det ofte den bider bedre fast.

Vi prøver igen, i morgen --
Hvad er et HHS-bor? Og har de både boret og udtrækkeren i alm. byggemarkeder...?
Ja, begge dele kan købes i byggemarkeder eller jemogfix

fase
Du skriver HHS bor. Er det ikke HSS du mener? Altså High Speed Steel, en betegnelse for et ekstra hårdt bor.  
Når du skal have gulvspånpladerne op må vi forventer de fejler noget så de ikke kan genbruges. Er det tilfældet er det da langt det hurtigste at skære igennem dem med en rundsav og tage pladestumperne af med et koben.
At skulle igang med et bor og en ornepik, som er dømt til at knække, er et håbløst projekt.

Selvbygger med stort S. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis