Beregne rem til spær til halvtag

jeg kan ikke lure hvordan jeg finder rette dimensioner til en simpel overdækning af en siddeplads i haven, som skal have paptag og sidebeklædning på 2 sider (nord og øst).

Tænker en simpel 4 x 100x100 stolper sat i jord med 3° fald. Spændet mellem to 100x100 stolper er 440 (460 inkl stolper), dybden 220 (240 inkl stolper). Mellem de to remme sættes der 45x95 spær med cc60, hvorpå der sættes 15mm osb med tagpap.

Men jeg kan ikke finde dimensioneringen på de to remme. Jeg kan sagtens sætte en ekstra midterstolpe bagerst, men fruen ønsker det helt åbent forrest.

Jeg har forgæves søgt på træbjælke appen, men den virker ikke for mig (eller jeg bruger den forkert)
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg synes ikke appen virke på ipad, men den virker på iphone hvis det kan hjælpe.

Du skal vel beregne det som en vinduesoverligger, og det ender nok i noget limtræ?

Eller du sætter remmene på det korte stykke, og sætter spær på tværs pr måske 20cm, så kunne man måske nøjes med noget 45*195?

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 10-09-2024 07:45:15

Jeg synes ikke appen virke på ipad, men den virker på iphone hvis det kan hjælpe.

Du skal vel beregne det som en vinduesoverligger, og det ender nok i noget limtræ?

Eller du sætter remmene på det korte stykke, og sætter spær på tværs pr måske 20cm, så kunne man måske nøjes med noget 45*195?

Det, der undrer mig, er, at den ikke foreslår 45 x 245. Den stopper ved 220 på lysning på 3915 mm. Derefter er den NA. 

Jeg ville tro, at 45x245 holder fint til let tag. Men træls den ikke beregner det. Istedet kan jeg flytte den ene stolpe en halv meter ind, have et udhæng og så med mindre dimension. Det virker bare mærkeligt.  
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis