Kontakter i nyt køkken

Skal ikke lave det selv. Men skal igang med at skifte køkken. Pt er der 2 kontakter med afbryder. Men det er nogle gamle dåse bagved. Så nye dåser skal op. Men sætter med dåser op med afbryder på eller bare udtag der er aktiv hele tiden.  
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
udtag der er aktiv hele tiden.  
det vælger du selv
det mest normale i dag er uden afbryder , begge muligheder er lovlige
Når du nu laver ny installation i køkkenet, så få fordelt installationen på to grupper. Gruppen til kogeplade og ovn kan være den samme.

fase
Og så skal du lige overveje om det ikke skal være “Shuko” stik med “pind jord”. Tror ikke du kan købe et husholdningsapparat med dansk jordstik.

Søren O
Super mange tak for svar. Det bliver udtag der er aktiv hele tiden så :-)   Og er obs på at få lavet en ny gruppe så ovn og komfur køre på hver sin gruppe. Og da de skal stå i hver sin side giver det lidt sig selv af det er nødvendigt. Især når er et gl hus fra 58
Annonce
Kogeplade og ovn kan fint køre på samme gruppe. Det med de to grupper er lysgrupper, som du også fordeler dine stikkontakter på.

fase
Får en ny gruppe op til kun køleskab/indbygningsovn og så lader jeg kogeplade og opvaskemaskine køre på den gl gruppe som pt kun komfur og opvasker. Så er der 4 kontakter samt 2 loftudtage. Har ikke lige styr på om de kommer via 1 eller 2 grupper pt 

Jeg tror vi misforstår hinanden lidt. Din kogeplade, ovn og kører normalt på 16A grupper. Ovnen kan ikke køre på en lysgruppe. Den skal forsynes fra en 16A gruppe. Den bruger 3,6 kW. Opvaskeren bruger ca. 2 kW og vil derfor optage det meste af en lysgruppe under drift. Den ville jeg tilslutte en af de to 16A grupper. Når jeg skriver 16A grupper mener jeg grupper på 3x16A.
Dine lysgrupper bør ikke have noget med kogeplade, ovn eller opvasker at gøre. Stikkontakterne bør/skal fordeles på to lysgrupper.

fase
Som Fabrin skriver så skal der stikkontakter og anden lysinstallation i køkken fordeles på 2 sikring grupper.
Men begge grupper må også tage nogle nabo rum. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Takker alle for svar.  Skal have en el mand herud på adr. Så må han ser på en løsning. Lige nu forsøger jeg at finde ud af hvor strømmen kommer fra. Og hvordan den fordeler sig. Synes det virker meget uoverskueligt. :-) 
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis