Elektrisk brændekløver virker pludselig ikke

Jeg har en mindre elektrisk brændekløver stående (230v, 2200W), som jeg ikke har anvendt de seneste to år.

Jeg har lige taget den frem fra udhuset, og da jeg vil igang med den hører jeg først en svag summen, og derefter ingenting. 
Nu er den blot helt død.
Den betjenes med to hænder, ved at man både trykker et håndtag ned, samtidig med at man trykker på en knap, og den har ikke strejket før.

Er her nogle, som har erfaring med dette, og ved om det er noget man umiddelbart kan fikse? Ellers må den ud.

Bh. Christian 
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Opdatering: Den sprang åbenbart en hovedsikring i huset, da den holdt op med at summe.

Jeg skiftede sikringen, og brændekløveren summede nu igen svagt fra motoren, men uden at gøre andet. Jeg stoppede, da jeg ikke ville springe sikringen igen (16A)

Jeg har en tanke om, at det kan være stemplet i den, som har sat sig fast efter to år, hor den kan have fået fugt i udhuset, og at den ikke kan køres igang - og derfor til sidst bliver overbelastet og springer en sikring.
Det kunne også være kondensatoren på motoren der er stået af, det er en aflang cylinder med en ledning der går ind i motorens klemkasse

Med venlig hilsen

Anders

Nogle af den slags brændekløvere er ikke drevet med et hydraulikstempel, men med en skrue/snekke forbindelse.
Rengøring/smøring af skrue/snekke kan hjælpe gevaldigt på maskinen.
Men ellers er en gennemgang af motoren heller ikke nogen dum ide.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Anders K skrev den 31-08-2024 09:10:08

Det kunne også være kondensatoren på motoren der er stået af, det er en aflang cylinder med en ledning der går ind i motorens klemkasse

Ja, det kan være. Jeg kunne nemlig godt trække cylinderen lidt ud, så den har ikke sat sig fast.

Kan det passe, at det er en hvid cylinder i plast, som sidder inde i boksen med ledninger? 
koebben skrev den 31-08-2024 10:56:34
Kan det passe, at det er en hvid cylinder i plast, som sidder inde i boksen med ledninger? 

Ja det lyder som kondensatoren, du ​har funden..

Prøv om du kan dreje motoren rundt manuelt, skru endeskjoldet af ved kølevingen, og prøv om du kan dreje motoren rundt med fingrene, kan du ikke det er det nok ikke kondensatoren der er galt med..
(Du kan måske ​dreje kølevingen rundt med en skruetrækker gennem køle hullerne i endedækslet, så du slipper for at afmontere dækslet)

Vi prøver igen, i morgen --
Annonce
je_ns skrev den 31-08-2024 11:17:03

koebben skrev den 31-08-2024 10:56:34

Ja det lyder som kondensatoren, du har funden..

Prøv om du kan dreje motoren rundt manuelt, skru endeskjoldet af ved kølevingen, og prøv om du kan dreje motoren rundt med fingrene, kan du ikke det er det nok ikke kondensatoren der er galt med..
(Du kan måske dreje kølevingen rundt med en skruetrækker gennem køle hullerne i endedækslet, så du slipper for at afmontere dækslet)

Tak for tippet. Jeg afmonterede skjoldet, og drejede kølevingen rundt. Først sad den fast, men så gav den sig, da jeg lagde lidt kræfter i, og nu virker maskinen igen! Den havde simpelthen bare sat sig lidt, som akkurat var nok til at den ikke sprang i gang. Den virker helt som den skal igen nu :) 

Super godt du fik gang i den igen  
Og tak for tilbagemeldingen.

Motorer med kondensatorstart har et meget lille startmoment, så der skal ikke meget til at stoppe dem, så de ikke kan slå i gang.

Vi prøver igen, i morgen --
Det er så måske en god ide at smøre spindlen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 01-09-2024 23:10:09

Det er så måske en god ide at smøre spindlen. 

Hej Erik, 

Jeg ved så meget om sådan en motor her, og hvordan dette gøres. Er det inde bag kølervingen, at jeg finder spindlen, og hvad smører jeg den med?

Jeg ved, at hydraulikolien kan skiftes, hvilket jeg tænker er fornuftigt, eftersom det aldrig er blevet gjort, og den er nok 10-15 år gammel. Måske endda ældre.

Vh. Christian 
Er du sikker på, at der hydraulikolie i maskinen, når den er med spindel. Spindlen er koblet til i modsat ende af ventilatoren. 

fase
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis