Elektrisk brændekløver virker pludselig ikke

Jeg har en mindre elektrisk brændekløver stående (230v, 2200W), som jeg ikke har anvendt de seneste to år.

Jeg har lige taget den frem fra udhuset, og da jeg vil igang med den hører jeg først en svag summen, og derefter ingenting. 
Nu er den blot helt død.
Den betjenes med to hænder, ved at man både trykker et håndtag ned, samtidig med at man trykker på en knap, og den har ikke strejket før.

Er her nogle, som har erfaring med dette, og ved om det er noget man umiddelbart kan fikse? Ellers må den ud.

Bh. Christian 
Jeg har en mindre elektrisk brændekløver stående... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
S. Fabrin skrev den 02-09-2024 11:21:00

Er du sikker på, at der hydraulikolie i maskinen, når den er med spindel. Spindlen er koblet til i modsat ende af ventilatoren. 

Næ, det er jeg ikke sikker på. Jeg ved heller ikke om den har en spindel - det var en anden bruger, som skrev det. 

Jeg fandt blot en brugsvejledning for en lignende brændekløver på nettet, hvor der var en vejledning til hvordan hydraulikolien skulle skiftes via en bolt man skruer ud, og det ser ud til, at min kløver har samme bolt.

Efter min bedste overbevisning, så er der ingen grund til at skifte olie på kløveren.
Set i forhold til motorolie på bil eller hydraulikolie på en entrepernørmaskine, så er har den smule kløveren har kørt, ingen betydning for olien.
Man skifter normalt heller ikke olie på en plæneklippers hydrostat-gearkasse, og der bliver olien også virkelig udsat for arbejde.
Kløveren vi ikke køre bedre pga af en ny olie, tvært imod er der risiko for drillerier pga der er kommet luft i systemet.
Maskinen er med en envejs hydraulisk stempel med en indbygget fjeder til retur
johnm skrev den 02-09-2024 13:53:49

Maskinen er med en envejs hydraulisk stempel med en indbygget fjeder til retur

Ja, det giver mening ift. hvordan stemplet kører frem og tilbage.

Var der ikke vejledning om vedligeholdelse i den brugsanvisning du fandt?

Annonce
GodeVen skrev den 02-09-2024 14:15:46

Var der ikke vejledning om vedligeholdelse i den brugsanvisning du fandt?

Jo, og der står bl.a., at olieniveauet med jævne mellemrum skal tjekkes, og at olien skal skiftes efter 150 arbejdstimer 😊

Jeg kunne ikke se oliepumpe derfor regnede jeg med at der i stedet for cylinder sidder en spindel i bommen som trækker kløveren frem og til bage.
Hvis motoren vender omløbs retning ved bak kørsel og slukker når den når enden så er den med spindel. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Oliepumpen sidder i enden af motor under skjoldet ,manøvreventil er indbygget i den
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis