Automatisk drikkevandsbeholder??

Nu er det jo moderne med 'prepper' mentatlitet - og som den dovne fyr jeg nu er, kunne jeg godt tænke mig at lave noget automatisk drikkevandslager...

Ideen kunne være at stille en stor beholder (1000l) et sted, og koble den på vandforsyningen - så den automatisk er fyldt op (en eller anden form for ventil)

Udfordringen er jo så at sikre at vandet udskiftes løbende uden at jeg selv skal gøre noget..

En tanke er at sætte vaskemaskinen på, sådan at den bruger vandet fra tanken i stedet for direkte fra ledningen. Så vil der jo ske en udskiftning.
Men - er trykket nok til vaskemaskinen - eller pumper den selv?

Ved nødsituation så lukkes vaskemaskinen selvfølgelig, og drikkevandet kan tappes fra tanken - - - eller måske via en pumpe fødes ind i drikkevandsrørene?
Vi har et BWT anlæg med tilslutningssløjfe, så det vil være enkelt at koble BWT anlægget fra og nødpumpen på..

Måske en ide bare at koble tanken ind i serie med BWT tilkoblingen...... Men så er der jo det med trykket. Dvs. kan man få en tank der kan holde til trykket fra den offentlige forsyning??

Nogen tanker / input / ideer??

mvh Frank
Nu er det jo moderne med 'prepper' mentatlitet... Vis hele indlægget
21 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
nå - helt så simpelt er det så ikke.

Har læst op på hydrofor - og det er så fælles tilgang/afgang. Dvs. beregnet på en pumpe med trykføler - som pumper vand i til max-tryk, og så starter igen til der er brugt vand til min-tryk.
Ved tilkobling til offentlig forsyning er der jo brug for gennemstrømning - da der ellers ikke sker udskiftning af vandet (når forsyningen er stabil).

Findes der hydrofor med seperat til/fra kobling? ...kan ikke umiddelbart finde det. Eller findes der en ventil som 'lukker' når tryk er ens, og åbner igen hvis tryk falder et givet interval? Kombineret ed en 'almindelig' tilageløbssikring...

Det ligner noget her - men...:https://support.scandiapumps.com/kb/montering-utav-en-wellmate-hydrofor-med-miljoplus/

eller ​https://billigtvvs.se/produktfiler/monteringsanvisning_ems_glasfiberhydrofor.pdf​​​
Det er farligt det du har gang i, og iøvrigt ulovligt.

https://www.bolius.dk/love-og-regler-om-goer-det-selv-arbejde-17478

Flaskevand tappes under sterile forhold og kan derfor holde relativt længe under rette forhold. De forhold kan du ikke genskabe i en privat installation. Tjek evt hvad Teknologisk Institut har at sige om legionella i en alm husstand.

https://www.teknologisk.dk/ydelser/saadan-undgaar-du-legionella-i-hjemmet/41144

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Der findes hydrofor med gennem strømning, og der er altid studs i toppen til trykmåler. Så hvis man tilslutter der er der gennemstrømning. Den ventil du skriver om som lukker ved lavt tryk på tilgang hedder en kontraventil. Der sidder ofte sådan en i vandmåler. 
Hvis du har 100 - 200 l hydrofor med gennemstrømning så kan der ikke opstå problemer. Det er måden man kører private vandværk på. Og det kører i alle tilfælde uden problemer.
Skulle man lave det på den måde så kan man ganske simpelt få tryk på vandet. Der skal blot være en ventil på toppen, Så kan man ved hjælp cykel pumpe sætte beholder under tryk. 
mht. vaskemaskine så er det jo ikke aktuel, der må man prioritere den del ned i en krise situation. , 
Jeg har også adskilt beholder, og det er sand, og kalk der bindfældes. Så det er ikke spor farlig. 
BOFH:
Legoinella udvikler sig i stillestående lunken vand. Altså ikke i kold vand.
Det er ikke ulovlig når man får vvs mand til at installerede det. Det er på linje med varm vands beholder. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Det var denne type hydrofor jeg tænkte på LINK

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
Man kunne måske bruge en elvandvarmer (og undlade at tilslutte den til el)
Men så skal man vel  have lavet nogle ventiler, så den kan suge luft, hvis man skal kunne tappe vandet ud, ved manglende vand fra vandværket. (og så tilslutte den til eks vaskemaskinen)
En 100 liters vandvarmer kan købes for 1300 kr. Link

Vores lokale vandværk havde driftstop for et par måneder siden, de skulle have lavet så der kan tilkobles en generator.
Har ikke hørt nærmere, om man så kunne hente vand på vandværket, for nok ikke så smart at have et vandværk der levere vand til forbrugerne hvis der er strømsvigt, tænker på kloak vand, så kan det jo ikke pumpes væk.

Vi prøver igen, i morgen --
Tænker det er en rigtig god ide at preppe, MEN til en vis grad, altså man skal gøre det nemt.
Det vi har gjort:
Jeg har købt lidt flaskevand, men vi er også ret stor fan af den ice tea fra netto som er i 1,5 liters plastflasker. Der fylder vi engang imellem dem op med vand når de er tømte. Vand bliver jo som udgangspunkt ikke for gammelt hvis det opbevares korrekt, dvs koldt og gerne et mørkts rum, det har vi i kælderen, så ingen problemer der. Hvis man vil være sikker så kan det evt udskiftes hvert halve år. Flaskerne har jeg i et par flyttekasser da de derved også holder sig helt ude af sollys.
Ift mad så har vi naturligvis altid mad i huset og tænker sagtens vi kan køre nogle måneder på det, men har også som reserve sørget for at have nogle kiks og knækbrød plus noget peanut butter.
Skal vi bruge mere vand til andet end lige drikkevand, eks til toilet skyl, så har jeg lavet 2 stk 1000 liter palletanke til regnvand hvor der er koblet et husvandværk og en 40 meter slangetromle.
Til daglig bruges det så til at vande haven. Men skulle Putin vælge at angribe så kan det jo bruges til eks at vaske sig i ligesom det kan bruges til blandt andet toilet skyl.
Jeg ved godt husvandværket ikke vil virke ved evt strøm nedbrud, men husvandværket er koblet på udtaget fra palletanken, så der er tryk på, nok tryk til at jeg kan få vand igennem hele anlægget uden strøm, bare ikke med særligt højt tryk. Jeg kan dog også skrue husvandværket fra palletanken og tappe direkte derfra.
Det system virker ret godt og har ikke krævet at jeg gik fuldstændigt i prepper mode, og kræver ikke noget særligt i det daglige. 
BTA Handyman skrev den 30-08-2024 08:46:25

Tænker det er en rigtig god ide at preppe, MEN til en vis grad, altså man skal gøre det nemt.
Det vi har gjort:
Jeg har købt lidt flaskevand, men vi er også ret stor fan af den ice tea fra netto som er i 1,5 liters plastflasker. Der fylder vi engang imellem dem op med vand når de er tømte. Vand bliver jo som udgangspunkt ikke for gammelt hvis det opbevares korrekt, dvs koldt og gerne et mørkts rum, det har vi i kælderen, så ingen problemer der. Hvis man vil være sikker så kan det evt udskiftes hvert halve år. Flaskerne har jeg i et par flyttekasser da de derved også holder sig helt ude af sollys.
Ift mad så har vi naturligvis altid mad i huset og tænker sagtens vi kan køre nogle måneder på det, men har også som reserve sørget for at have nogle kiks og knækbrød plus noget peanut butter.
Skal vi bruge mere vand til andet end lige drikkevand, eks til toilet skyl, så har jeg lavet 2 stk 1000 liter palletanke til regnvand hvor der er koblet et husvandværk og en 40 meter slangetromle.
Til daglig bruges det så til at vande haven. Men skulle Putin vælge at angribe så kan det jo bruges til eks at vaske sig i ligesom det kan bruges til blandt andet toilet skyl.
Jeg ved godt husvandværket ikke vil virke ved evt strøm nedbrud, men husvandværket er koblet på udtaget fra palletanken, så der er tryk på, nok tryk til at jeg kan få vand igennem hele anlægget uden strøm, bare ikke med særligt højt tryk. Jeg kan dog også skrue husvandværket fra palletanken og tappe direkte derfra.
Det system virker ret godt og har ikke krævet at jeg gik fuldstændigt i prepper mode, og kræver ikke noget særligt i det daglige. 

Så vand fra en ikke steril genbrugt 1,5 L flaske bliver ikke for gammel i kælderen? Tak for kaffe siger jeg bare.

Selvbygger med stort S. 
Superdiy skrev den 30-08-2024 09:04:00

Det vi har gjort:

Så vand fra en ikke steril genbrugt 1,5 L flaske bliver ikke for gammel i kælderen? Tak for kaffe siger jeg bare.

Seævfølgelig bliver det ikke for gammelt hvis det vel at mærke holdes fra sol og køligt. Naturligvis bliver flasken skyllet igennem med varmt vand først. Men at tro det drikkevand der bliver pumpet op fra jorden er fuldstændigt sterilt, er naivt. Men vores kroppe er vant til det og kan godt tåle vi indtager vand der ikke er helt sterilt, MEDMINDRE du naturligvis har for vane at sprøjte vandet ind i en blodøre direkte. Men i mit tilfælde vælger jeg nu at drikke det. 

Superdiy skrev den 30-08-2024 09:04:00

Det vi har gjort:

Lige lidt mere spændende læsning. Keep it simple.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis