Automatisk drikkevandsbeholder??

Nu er det jo moderne med 'prepper' mentatlitet - og som den dovne fyr jeg nu er, kunne jeg godt tænke mig at lave noget automatisk drikkevandslager...

Ideen kunne være at stille en stor beholder (1000l) et sted, og koble den på vandforsyningen - så den automatisk er fyldt op (en eller anden form for ventil)

Udfordringen er jo så at sikre at vandet udskiftes løbende uden at jeg selv skal gøre noget..

En tanke er at sætte vaskemaskinen på, sådan at den bruger vandet fra tanken i stedet for direkte fra ledningen. Så vil der jo ske en udskiftning.
Men - er trykket nok til vaskemaskinen - eller pumper den selv?

Ved nødsituation så lukkes vaskemaskinen selvfølgelig, og drikkevandet kan tappes fra tanken - - - eller måske via en pumpe fødes ind i drikkevandsrørene?
Vi har et BWT anlæg med tilslutningssløjfe, så det vil være enkelt at koble BWT anlægget fra og nødpumpen på..

Måske en ide bare at koble tanken ind i serie med BWT tilkoblingen...... Men så er der jo det med trykket. Dvs. kan man få en tank der kan holde til trykket fra den offentlige forsyning??

Nogen tanker / input / ideer??

mvh Frank
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvor mange dage er det du forventer russerne lukker for vandet? En 1000L drikkevandsgodkendt tank, en pumpe + rør løber hurtigt op i 8-10.000 kr, uden montering. En 1000L tank fylder i øvrigt ret meget i bryggerset. Pumpen virker sjovt nok heller ikke når russerne slukker for strømmen.

Hvis du virkelig er nervøs for at have noget at drikke, er en ramme med flaskevand eller et vandrensningssæt så du kan filtrere søvand, bedre. Jeg kan nu fint leve uden begge dele på lager.

Selvbygger med stort S. 
Min egen løsning er dåseøl/sodavand og flaskevand, varmtvandsbeholder 100 liter bruges til toiletskyl, store spande under tagnedløb. Med lidt skånsom brug uden toilet papir er der vel til min. 3 uger.
Superdiy skrev den 29-08-2024 11:10:57

..Pumpen virker sjovt nok heller ikke når russerne slukker for strømmen.

Projektet bunder ikke så meget i skrækken for russerne, som at det kunne være sjovt at finde en løsning.... 

Vi har god plads til en tank, og også solceller - så der en vej til at forsyne pumpen ;-) 

Ideen om en "automatisk opfrisket" drikkevands-beholder er da god, fremfor at købe flaskevand, som man glemmer at forny.

Enig i at 1000 liter er voldsomt og nok også svær at få nok cirkulation ved at koble det på vaskemaskinen. Men mindre kan også gøre det: 50 liter svarer til 4 dage for en familie på fire, ifølge de officielle anbefalinger. Så et sted mellem 50 og 1000 liter ville være fint :)

Mvh. AllanE
1. Vaske maskine kan ikke umiddelbart tage vand ind uden at der er noget tryk på vandet. I min læretid solgte Mester en vaskemaskine til en mand som kun havde håndpumpe i gården. Så han bar vandet op på loftet til en beholder, som så var tilsluttet vaskemaskinen. Men magnet ventilen i maskinen skulle udskiftes med en som kunne åbne uden tryk på vandet, og vaskemiddel skulle smides direkte ind på tøjet. ( undlad forvask) 
2. De 1000 liter som du har i beholder har god risiko for at blive bakterie fyldt, når der bruges så lidt. Desuden skal beholder naturligvis være beregnet til fødevare.
3. De fleste solcelle invertere skal være tilsluttet net spænding for at de kan give noget. Desuden virker de jo ikke når det er mørkt, og det er det ret mange timer i døgnet i vinter halvåret.

Man kan få en hydrofor tank som kan klare trykket. Det er det man bruger steder hvor man har eget vandværk. Så kan man lade alt vandet løbe der igennem daglig og det vil holde sig frisk. 
Strøm til nødpumpe ( husvandværk ) og alt andet kan så klares med et nødstrøms anlæg. De koster 6 - 8000 kr. 
Der skal så laves en tilslutning med omskifter så man ikke sætter sin egen nødstrøms anlæg til at forsyne hele byen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Annonce
FJA skrev den 29-08-2024 11:22:59

Vi har god plads til en tank, og også solceller - så der en vej til at forsyne pumpen ;-) 

Dit solcelleanlæg kan næppe køre Ø-drift, så hvis strømmen ryger, så stopper dit solcelleanlæg også!

Jeg ville også være bange for bakterievæksten i en beholder. Selvom der er løbende gennemstrømning, vil der være steder hvor vandet står stille.

En varmtvandsbeholder burde have en løbende gennemstrømning af vand. Men den kan opsamle store mængder slimet bakterievækst, medmindre den holdes meget varm. Jeg var en gang med til at skære en gammel varmtvandsbeholder op - føj for satan.

Tror heller ikke at udskiftningen af vandet har nogen betydning i en 1000 liter tank - der går bakterier i den alligevel. Og hvis der er det mindste lys - så kommer der også grønalger.
Måske lade 1000 liter stå - og så have vandfiltrering et kulfilter liggende.

Hvis projektet er at lave lidt sjov - så skal du nok have gang i et husvandværk og en stopventil - f.eks. fra et toialet.
 Nej, gør som byzantinerne: undergrave hele ejendommen, lav en cisterne på et par ​tusind m3 og tilsæt en masse fisk, som både ​skaber bevægelse i vandet såvel som spiser bakterier mv. ​Det virkede ​for dem i ​lidt mere end 1000 år
Kan man ikke lave et reservoir højt placeret på jeres indgående friskvandsledning.
Fordele:
- Gennem den går alt jeres vand = God gennemskylning
- Kontinuerlig sundhedskontrol(får nogen mave-/tarmproblemer er vandet sikkert lidt usundt)
- 100 l er nok til 4 mennesker i en uge (iflg beredskabsstyrelsen der siger 3 l/dag/person)
- Højt placeret = Aftapning fra sædvanlige tappesteder. Eller hane tæt på reservoir.

Alle besparelser omregnes til fl. rødvin👍
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis