Fjerne betonslam belægningsten

Der er kommet hvide/gråt slør på nogle af vores mørke fliser efter skæring af andre fliser (som blev behørigt vandet imens og skyllet af bagefter).

Kan jeg fjerne det på en enkel måde uden at beskadige fliserne (beton)? Evt ved at:

- væde dem godt og grundigt (evt i regnvejr)
- vaske / pensle dem med en mild blanding saltpetersyre (1/20 blanding med vand). Lade side i 5 min og feje med en stiv kost og rigeligt smø… vand, naturligvis.

Jeg ville teste dette det mindst synlige sted først, men også sikre mig at jeg ikke smadrer nogle tilskårne, voldsomt tunge betonsten. 
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vil du virkelig prøve at opløse betonstøvet med syre. Prøv med vand og en kost. 

fase
S. Fabrin skrev den 26-08-2024 11:03:15

Vil du virkelig prøve at opløse betonstøvet med syre. Prøv med vand og en kost. 

Har prøvet med vand og en kost. Det hjalp ikke. Men syre ødelægger fliserne?

Måske du skulle prøve med en patio cleaner til højtryksrenseren..

Jeg ville ikke udsætte fliserne for saltsyre, måske eddikesyre i en passende opløsning ville være mere skånsom ? (eller husholdningseddike.)
Der er jo også rensevæske beregnet til indendørs brug, de kunne måske også være en mulighed..​liNk​​​

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-08-2024 12:35:43

Måske du skulle prøve med en patio cleaner til højtryksrenseren..

Jeg ville ikke udsætte fliserne for saltsyre, måske eddikesyre i en passende opløsning ville være mere skånsom ? (eller husholdningseddike.)
Der er jo også rensevæske beregnet til indendørs brug, de kunne måske også være en mulighed..liNk

Er det bedre med eddikesyre? Troede højtryksrensere er no go?

Tag nu bare højtryksrenser, du kan ikke filosofere det væk
Annonce
Patio cleaneren er ikke det samme som højtryksrenser.

fase
S. Fabrin skrev den 26-08-2024 20:16:59

Ordkløver, fik du det bedre, det er i samme boldgade.

S. Fabrin skrev den 26-08-2024 20:16:59

Godt så, så må jeg prøve det. Hellere det end kemi 

Jeg synes nu heller ikke patio cleaneren, er så hård ved fliserne som højtryksrenseren, der er 2 sæt dyser med til min, med forskellig rensekraft.

Vi prøver igen, i morgen --
je_ns skrev den 26-08-2024 22:04:57

Jeg synes nu heller ikke patio cleaneren, er så hård ved fliserne som højtryksrenseren, der er 2 sæt dyser med til min, med forskellig rensekraft.

Min er uden indstillelig styrke (Nilfisk), men giver det et skud et mindre synligt sted (skraldeskuret. Dét opdager man ikke hvis det går galt). 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også