Er det lovligt at tilslutte emhætte til fælles aftrækskanal?

Jeg søger henvisning til lovtekst, som angiver om det er lovligt eller ikke lovligt at tilslutte emhætte til fælles aftrækskanal i gammel etageejendom.

Grunden er; at min underbo ryger under sin emhætte i køkkenet - som er tilkoblet den fælles aftrækskanal. Derfor får vi al røg direkte ind til os. 

Da bestyrelsen i min andelsforening siger, at det ligger i en "gråzone" - og at de derfor ikke kan gå ind kræve at underbo fjerne emhætte-tilkoblingen - søger jeg henvisning til lovtekst - sort på hvidt som forbyder det i andelsboliger -  så jeg har noget konkret at gå videre med. 

Håber I kan hjælpe:-)

vh Gry

Jeg søger henvisning til lovtekst, som angiver om... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Gry75 skrev den 15-08-2024 18:56:52

Grunden er; at min underbo ryger under sin emhætte i køkkenet

Lyder ukomfortabelt... men folk kan jo finde på hvad som helst under en emhætte. Stege flæsk eller koge kål f.eks.

Bent Andersen skrev den 16-08-2024 01:23:20

Gry75 skrev den 15-08-2024 18:56:52

Grunden er; at min underbo ryger under sin emhætte i køkkenet

Lyder ukomfortabelt... men folk kan jo finde på hvad som helst under en emhætte. Stege flæsk eller koge kål f.eks.

Uanset, så må naboens beskidte luft ikke sendes ind til naboerne. Vores tidligere bopæl havde samme problem. Fællessug er bare ikke lige så godt som eget sug. Jævnligt satte folk badeværelsesventilatorer eller emhætter op, selvom det udtrykkeligt var kommunikeret at det var no go. Først da de begyndte at fakturere dem for fejlsøgning osv holdt folk op. 

Men det var ubeskrivelig klamt at dufte underboens stegte sild (!), fordi de selv synes det lugtede hos dem. Så hellere kål eller røg. 
Det er ikke ulovligt at have én emhætte i hver bolig, der er koblet til et fællesaftræk.

Det bliver lavet i mange etageejendomme nu til dags. 

Vi skal ikke hjemad, vi skal fremad

Jeg har talt med underboen flere gange ​og ​vi kiggede sammen på hans tilslutning -og konstaterede at tilslutning gjorde at vi fik hans røg op til os. Jeg forstod på ham at han ville fjerne den -men ​intet er sket og nu åbner han ikke ​når jeg banker på eller skriver til Ham-derfor forsøg på inddragelse af bestyrelsen 🙂
HrT skrev den 15-08-2024 23:03:28

ev elmand skrev den 15-08-2024 22:50:24

Gry75: Velkommen på lds.
Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål og har fundet de paragraffer som du kan bruge. Du skal ikke tage det nær at der er et par indlæg som kradser lidt til hinanden. Lad os bare sige at entusiasmen for at hjælpe godt kan kamme lidt over  i sprogbruget
Så kom bare igen med nye spørgsmål. 

Bestyrelsen bør agere, og ved tvivl spørge admin, som typisk kræver et ikke ubetydeligt honorar hvert år. Det er det, de er til for. 

Men tal også lige med underboen først. Personen ved det måske ikke. 

Hvis du ikke kan få bestyrelsen til at gøre noget, er det op ad bakke. Det er nok den du skal overbevise, når du ikke kommer videre med andelshavren. Hvis du ikke kan overbevise bestyrelsen ved at henvise til BR18, skal du måske have fat i en bygningskonsulent eller en advokat.
Annonce
Sådan en sag skal bestyrelsen reagere på. Har foreningen en tilknyttet advokat/administrator kan du evt. kontakte ham, men giv lige bestyrelsen besked om hvad du agter at gøre. Du kan også møde op og tage emnet på næste generalforsamling.
Hvis foreningen er medlem af det landsdækkende Andels Boligforeningen, kan du sikkert også få vejledning hos dem.

Søren O
Der er da noget fuldstændig galt med installationen af din underbos emhætte. I et fælles aftræk er der i emhætten en kontakt, der starter ventilatoren til den fælles udsugning. Hvis underboen har installeret en emhætte med egen og dermed ulovlig ventilator, bør bestyrelsen tage affære og få bragt det ulovlige forhold i orden.
Du beder simpelthen bestyrelsen om at undersøge, om din underbos emhætte er lovlig, og i modsat fald sørge for at emhætten bliver lovliggjort.
Administratoren kan oplyse om lovgrundlaget, hvis bestyrelsen ikke kan tolke loven.

fase
Når trådstarter skiver aftrækskanal, forstår jeg det som passiv ventilation. Men det kan selvfølgeligt også være brugt som synonym for en ventilationskanal tilsluttet en aktiv ventilator, eller ventilationskanal med ventilator i hvert rum. Hvis det er det sidste bør der være et automatisk spjæld i hver rum, så der ikke bliver blæst luft ud af en slukket ventilator.

Hvis det er uden ventilator i de enkelte lejligheder, vil det være helt galt at montere en emhætte i en af lejlighederne. Så skal de være i alle og monteres med før omtalte spjæld.
Det er netop aftrækskanal ​-altså naturlig ventilation uden nogen form for motor tilkoblet. ​
GodeVen skrev den 16-08-2024 14:10:31

Når trådstarter skiver aftrækskanal, forstår jeg det som passiv ventilation. Men det kan selvfølgeligt også være brugt som synonym for en ventilationskanal tilsluttet en aktiv ventilator, eller ventilationskanal med ventilator i hvert rum. Hvis det er det sidste bør der være et automatisk spjæld i hver rum, så der ikke bliver blæst luft ud af en slukket ventilator.

Hvis det er uden ventilator i de enkelte lejligheder, vil det være helt galt at montere en emhætte i en af lejlighederne. Så skal de være i alle og monteres med før omtalte spjæld.

Gry75 skrev den 16-08-2024 14:44:42

Det er netop aftrækskanal -altså naturlig ventilation uden nogen form for motor tilkoblet.
GodeVen skrev den 16-08-2024 14:10:31

Så må det siges at være helt galt. Ingen gråzone her. Underbo ventilerer forurenet luft i kanalsystem der kontaminerer andre rum og beboelsesenheder. 

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis