Er det lovligt at tilslutte emhætte til fælles aftrækskanal?

Jeg søger henvisning til lovtekst, som angiver om det er lovligt eller ikke lovligt at tilslutte emhætte til fælles aftrækskanal i gammel etageejendom.

Grunden er; at min underbo ryger under sin emhætte i køkkenet - som er tilkoblet den fælles aftrækskanal. Derfor får vi al røg direkte ind til os. 

Da bestyrelsen i min andelsforening siger, at det ligger i en "gråzone" - og at de derfor ikke kan gå ind kræve at underbo fjerne emhætte-tilkoblingen - søger jeg henvisning til lovtekst - sort på hvidt som forbyder det i andelsboliger -  så jeg har noget konkret at gå videre med. 

Håber I kan hjælpe:-)

vh Gry

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dvs han skaber overtryk via egen emhætte. Dét er næppe lovligt. Normalt har man fællessug og forbud mod egne emhættemotorer
Er fælles aftræk naturlig eller mekanisk? Hvis mekanisk kunne det tyde på at den ikke suger, da der jo kommer røg (forurenet) luft i din lejlighed.

Underordnet ovenstående er det ikke hensigtsmæssigt.

Lovtekst må være bygningsreglementet paragraf 426, 427, 428.

Mvh. 

Meninger som er velbegrundet og altid med forbehold
Hvis der er fælles aftrækskanal, er det for det meste lavet sådan, at hver emhætte er forsynet med en start af den fælles udsugning placeret ved afgangen af udsugningen. Det forebygger, at der kommer f.eks. røg fra underboen ud i næste etage. Der skal således ikke bruges emhætter med egen motor. Det bør din bestyrelse sætte sig bedre ind i.

fase
Bygningsreglementet §420, §427,  §424, §426 og specielt §428
https://bygningsreglementet.dk/

Se Vejledning:
https://bygningsreglementet.dk/Historisk/BR18_Version1/Tekniske-bestemmelser/22/Vejledninger/Generel_vejledning/Kap-1_6

Kort - Din underbo må ikke installere en emhætte tilsluttet bygningen centrale naturlige udsugning. OG selvføglige ej heller i fx et badeværelse. Det er ikke en gråzone men klokkeklart ulovligt.

Din forenings administrator burde med det samme kunne hjælpe og indskærpe overfor for foreningen at dette er ulovligt.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Annonce
Din forenings administrator burde med det samme kunne hjælpe og indskærpe overfor for foreningen at dette er ulovligt.
Hvordan skulle en administrator, som tit er en jurist, kunne rådgive om det. Kom nu ned fra din teoretiske højborg, og se på hvordan praksis er. Love er ikke altid minimumsniveauet.

fase
S. Fabrin skrev den 15-08-2024 21:13:21

Hvordan skulle en administrator, som tit er en jurist, kunne rådgive om det. Kom nu ned fra din teoretiske højborg, og se på hvordan praksis er. Love er ikke altid minimumsniveauet.

S.Fabrin - der er ingen grund til personangreb.

Det er administratorens ansvar at gøre bestyrelsen opmærksom på ulovligheder. Det er jo netop det man har en jurist til og hvad man betaler dem for. Det er jo netop jurister der kan rådgive om lovgivning.

I praksis bliver der lavet så meget klamp at man som tilsynsmydighed nærmest dagligt giver indskærpelser eller politianmeldelser. De store fagforeninger råber så vagt i gevær og får nogle gange held med politisk medvind der skærper sanktionsmuligheder, når nu folk ikke kan håndtere at gøre ting ordentligt (lovligt) selv.

Og røg i køkkenet fra en udnerbos rygning er jo knap så sundt. Så forstår da godt Gry er interesseret i noget faglig ballast.

Hvis du stod på ingeniørsiden(faktasiden) og ikke håndværkssiden ville du måske have et andet syn på den "teoretiske højborg" du nævner. Og du har ret. Love er ikke altid minimumsniveauet. Nogle gange er det ISO / EN standarder.

Love er minimumsiveauet - men der regnes altid med en mindre mængde af folk har svært ved regler.
Gry75: Velkommen på lds.
Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål og har fundet de paragraffer som du kan bruge. Du skal ikke tage det nær at der er et par indlæg som kradser lidt til hinanden. Lad os bare sige at entusiasmen for at hjælpe godt kan kamme lidt over  i sprogbruget
Så kom bare igen med nye spørgsmål. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
ev elmand skrev den 15-08-2024 22:50:24

Gry75: Velkommen på lds.
Jeg håber du har fået svar på dit spørgsmål og har fundet de paragraffer som du kan bruge. Du skal ikke tage det nær at der er et par indlæg som kradser lidt til hinanden. Lad os bare sige at entusiasmen for at hjælpe godt kan kamme lidt over  i sprogbruget
Så kom bare igen med nye spørgsmål. 

Bestyrelsen bør agere, og ved tvivl spørge admin, som typisk kræver et ikke ubetydeligt honorar hvert år. Det er det, de er til for. 

Men tal også lige med underboen først. Personen ved det måske ikke. 
Hej Gry75

Nu er der kommet lidt ballade i tråden. Det skal du blot springe over.

Det som buller27 linker til er Bygningsreglementet, det skal overholdes, hvis der laves ændringer på bygningen. Som fx at bruge en aftrækskanal til udblæsning fra en emhætte.

De grundliggende regler om ventilation (som en emhætte er) er Bygningsreglementet (BR18) § 420 - § 452
De er her https://bygningsreglementet.dk/Tekniske-bestemmelser/22/Krav
Buller27 linker til vejledningen.

Jeg vil mene at §426  og § 27 er de vigtige. I den første står der, kort fortalt, at forurenet luft må ikke overføres til et andet rum.

Du må prøve at forklare bestyrelsen, at når der lavet ændringer på bygningen, skal det være i overensstemmelse med BR18. Og §426 siger at der ikke må blæses luft ind i andre rum. Hvis de mener, at det er en gråzone, må de forklare hvorfor, så du kan undersøge om det passer.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis