Fjernvarme eller varmepumpe? Erfaringer med monoblock varmepumpe?

Hej, vi står til at skulle flytte ind i en 70'er villa på 119m2.

Huset bliver lige nu opvarmet af et gasfyr, som koster omkring 18.000kr årligt for opvarmning af huset ifl. salgsannoncen. 

Huset ligger i et område med fjernvarme, så derfor står vi lidt med valget mellem enten fjernvarme eller en varmepumpe. Vi tænker at efterisolere, primært på loftet. 

Har gået lidt med ideen omkring en monoblock varmepumpe, hvor jeg selv kan installere ​enheden og så ​ellers få en elektriker til at lave el. Som jeg har læst mig frem til det, må man gerne dette (selvom det ikke anbefales). 

OBS. Der er radiator i hele huset, undtagen på badeværelse hvor der er gulvvarme. 

Håber i kan komme med nogle argumenter for og imod.

Tak på forhånd!
20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et område med fjernvarme er et vidt begreb. Der findes byer i Danmark hvor prisen på fjernvaren er dobbelt så dyr som andre.
Er det er billigt område så glem alt om varmepumpen. Selv om du laver 90% af arbejdet selv koster installationen +50.000 kr som skal afskrives på 10-12 år.
​Varmepumpen fungerer desuden dårligere med radiatorer da fremløbstemperaturen skal være lav for at holde en god virkningsgrad.

Selvbygger med stort S. 
Et er hvad salgsannoncen siger, et andet er de faktiske forhold, som godt kan være større.
Det skal bl.a. sammenlignes med nuværende (tidligere ejer) forbrug samt nuværende og fremtidige familie størrelser.

Der kan være tilslutningspligt for fjernvarme i dit område, så du bør også have tjek på det.

Mig bekendt er der ingen Lovkrav om afskrivning på 10-12 år.

Når det gælder investering i fyrrummet er "regnemaskinerne" ved at brænde sammen.
Når det gælder investeringer i bl.a. nyt køkken bliver "regnemaskinerne" slat ikke brugt. 

Det er en myte at Varmepumper fungere dårligt med radiatorer pga. væsentlig højere fremløbstemperatur.
Det beror helt af radiator størrelsen i givne rum, ligeledes af hvordan huset er isoleret, samt af bygge år mv.

Monoblock er ikke så økonomiske som split. Der er næppe økonomi i monoblock efter et par år. Fjernvarme støjer ikke og skal ikke have regelmæssig service.

Jeg har fjernvarme i mit hus (der var tilslutningspligt) og en mini-split i mit sommerhus. Hvis jeg havde frit valg mellem de to, ville jeg helt sikkert vælge fjernvarme - også hvis det havde kostet mere i forbrug end en varmepumpe.

GSH skrev den 14-08-2024 14:37:51

Et er hvad salgsannoncen siger, et andet er de faktiske forhold, som godt kan være større.
Det skal bl.a. sammenlignes med nuværende (tidligere ejer) forbrug samt nuværende og fremtidige familie størrelser.

Der kan være tilslutningspligt for fjernvarme i dit område, så du bør også have tjek på det.

Mig bekendt er der ingen Lovkrav om afskrivning på 10-12 år.

Når det gælder investering i fyrrummet er "regnemaskinerne" ved at brænde sammen.
Når det gælder investeringer i bl.a. nyt køkken bliver "regnemaskinerne" slat ikke brugt. 

Det er en myte at Varmepumper fungere dårligt med radiatorer pga. væsentlig højere fremløbstemperatur.
Det beror helt af radiator størrelsen i givne rum, ligeledes af hvordan huset er isoleret, samt af bygge år mv.

Nej, der er naturligvis ingen lovkrav om afskrivningsprofil på en privat investering, men når pumpen står af om måske 12 år koster en ny stadig 50.000 kr selvom du har afskrevet 0 kr. Man er naiv hvis man tror en varmepumpe holder 20 år uden helt fejl.

Det er ingen myte at en varmepumpe har lavere virkningsgrad ved øget fremøbstemperatur. Det er elementær køleteori.

Selvbygger med stort S. 
GodeVen skrev den 14-08-2024 15:06:13

Monoblock er ikke så økonomiske som split. 

Det er kan jeg ikke se hvorfor skulle være tilfældet. Kan du bevise det? 

Selvbygger med stort S. 
Annonce
Selvfølgelig er det ikke en myte. En pumpe, der skal lave et højere tryk skal bruge mere energi. Der skal bruges højere tryk på kølemidlet, for at få en højere temperatur.
Tak for svar alle sammen.

Der er ikke tilslutningspligt har vi fået bekræftet. 

Det er i Aalborg kommune huset ligger og så vidt jeg ved har de et af landets højeste priser for fjernvarme. Måske jeg tager fejl. Gør det en forskel for om i ville vælge fjernvarme eller varmepumpe?

Huset har vi tænkt os at bo i de næste 5-6 år, hvor vi så skal videre fra det område. Spiller det nogen rolle?

Endelig bare fyr løs med erfaringer og gode råd. Sætter pris på det hele!
De Herre har vist ikke helt forstået min påstand vedr. myte for fremløbstemperaturer.

Det er gængs opfattelse at fremløbstemperatur, for radiatorer ligger på niveauet på 45 gr., hvad ikke nødvendigvis behøves at være tilfældet. 
Fremløbstemperaturen for radiatorer kan udmærket ligge på et niveau 15 gr lavere.

Har en kollega, med gulvvarme, som har højere fremløbstemperatur end mine radiatorer, sammenlignet på given dag.
Da det er et lille hus (119 kvadratmeter) så ville jeg klar vælge fjernvarmen. En stor del af udgiften for fjernvarme ligger i afgifter som udregnes ifølge kvadratmeter fra BBR. Og derfor kan fjernvarme være en ret dyr løsning til et større hus.
Personligt ville jeg vælge fjernvarme med en Unit hvor du har gennemstrømsvandvarmer både til brugsvand og varme, husk fjernvarmen kan stille krav til hvilket anlæg dette skal være. Er det meget hårdt vand så Overvej at montere blødgøringsanlæg til alt vandet i huset, det vil forlænge levetiden på gennemstrømsvandvarmer markant.
Denne løsning vil også øje værdien for boligen mest ved gensalg. 
BTA Handyman skrev den 14-08-2024 18:47:02

Da det er et lille hus (119 kvadratmeter) så ville jeg klar vælge fjernvarmen. En stor del af udgiften for fjernvarme ligger i afgifter som udregnes ifølge kvadratmeter fra BBR. Og derfor kan fjernvarme være en ret dyr løsning til et større hus.
Personligt ville jeg vælge fjernvarme med en Unit hvor du har gennemstrømsvandvarmer både til brugsvand og varme, husk fjernvarmen kan stille krav til hvilket anlæg dette skal være. Er det meget hårdt vand så Overvej at montere blødgøringsanlæg til alt vandet i huset, det vil forlænge levetiden på gennemstrømsvandvarmer markant.
Denne løsning vil også øje værdien for boligen mest ved gensalg. 

Hej. Tak for svaret. 

Jeg tror også vi går videre med fjernvarmen. 

Det er vel ikke sådan at der er en som kan anbefale et fjernvarmeanlæg? og evt en priside til hvor meget det ville koste med installation? Her er jeg nemlig helt ude på dybt vand. 

Tak på forhånd.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis