Belægning over omfangsdræn

Om huset er der et omfangsdræn med pigsten, der på irriterende vis fanger blade og som også gør det besværligt at slå græsset langs det.

Kan man på én eller anden snedig måde opbygge en bund, der kan lægges fliser på?

Eller er der andre gode løsninger?
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
fpw skrev den 10-08-2024 18:59:35

Om huset er der et omfangsdræn med pigsten, der på irriterende vis fanger blade og som også gør det besværligt at slå græsset langs det.

Kan man på én eller anden snedig måde opbygge en bund, der kan lægges fliser på?

Vil du dele et billede? Ikke fordi jeg har en løsning på dit problem, men fordi dit problem måske er løsningen på mit eget problem 😁

HrT skrev den 10-08-2024 19:09:47

fpw skrev den 10-08-2024 18:59:35

Vil du dele et billede? Ikke fordi jeg har en løsning på dit problem, men fordi dit problem måske er løsningen på mit eget problem 😁

Man kan købe fliser som vandet kan strømme igennem lige så hurtig som de sten du har liggende. 
Jeg er ikke sikker på de er i almindelig handel, men jeg ved at Villy Sørensen direktør ved Polysan 20677576 har taget nogle paller hjem fra USA. Det var i et andet firmaregi Om han har flere ved jeg ikke.
Jeg har engang lavet en lille udstillings opstilling til ham hvor der pumpes vand rundt så man kan se at det kan løbe igennem flisen. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Selv om der er omfangsdræn, er der vel ingen grund til at lede tegnvand ned langs sokkel. Jeg ville lægge almindelige belægningssten med fald fra mur. Er der ikke plads til dem i højden, må du fjerne lidt af dine “pigsten”. Derefter fyldes op med sand til et par cm. over pigstenene, afretning og fliser.

Søren O
ev elmand skrev den 10-08-2024 22:37:26

Man kan købe fliser som vandet kan strømme igennem lige så hurtig som de sten du har liggende.
Jeg er ikke sikker på de er i almindelig handel, men jeg ved at Villy Sørensen direktør ved Polysan 20677576 har taget nogle paller hjem fra USA. Det var i et andet firmaregi Om han har flere ved jeg ikke.
Jeg har engang lavet en lille udstillings opstilling til ham hvor der pumpes vand rundt så man kan se at det kan løbe igennem flisen.

Det er mere, hvordan man løser problemet med at have noget at lægge fliserne på, jeg er ude efter.

Annonce
Søren O skrev den 10-08-2024 23:06:53

Selv om der er omfangsdræn, er der vel ingen grund til at lede tegnvand ned langs sokkel. Jeg ville lægge almindelige belægningssten med fald fra mur. Er der ikke plads til dem i højden, må du fjerne lidt af dine “pigsten”. Derefter fyldes op med sand til et par cm. over pigstenene, afretning og fliser.

Jeg tror ikke, det går bare at lægge grus ovenpå pigstenene. Mellemrummene er store, så jeg vil tro, man kan lægge grus på og komprimere, til hele drænet er fyldt op. Og det er netop det problem, jeg søger løsning på.

Du kan fjerne stenene i 10-20cm dybde og så lægge fliser. Brug brolæggergrus som underlag.
Hvis stenene fortsætter hele vejen ned, må du lægge en kraftig ukrudtsdug, som kan holde gruset.
Alternativt lav kanten med jord,grus,flis eller lad græsset gro helt ind

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 11-08-2024 07:55:01

Du kan fjerne stenene i 10-20cm dybde og så lægge fliser. Brug brolæggergrus som underlag.
Hvis stenene fortsætter hele vejen ned, må du lægge en kraftig ukrudtsdug, som kan holde gruset.

Jeg havde selv tænkt, at det var nødvendigt at lave en mere gradvis overgang fra pigsten til grus for at få et stabilt underlag. Måske 2-3 lag af sten i faldende størrelse a la pigsten->nøddesten->perlesten->grus. Alle overgange med fiberdug for at hindre gennetrængning. Men det er måske overkill.

fpw skrev den 11-08-2024 08:02:02

Jeg havde selv tænkt, at det var nødvendigt at lave en mere gradvis overgang fra pigsten til grus for at få et stabilt underlag. Måske 2-3 lag af sten i faldende størrelse a la pigsten->nøddesten->perlesten->grus. Alle overgange med fiberdug for at hindre gennetrængning. Men det er måske overkill.

Der virker overdrevet.

Ved du reelt at stenene går hele vejen ned?
Hvis de gør skulle du måske overveje at undersøge hvorfor de ​gør.
Hvis man har bygget det sådan har det vel haft et formål?

Bare kald mig BBB 
Big Bam Boo skrev den 11-08-2024 08:28:07

fpw skrev den 11-08-2024 08:02:02

Der virker overdrevet.

Ved du reelt at stenene går hele vejen ned?
Hvis de gør skulle du måske overveje at undersøge hvorfor de gør.
Hvis man har bygget det sådan har det vel haft et formål?

Formålet må være at dræne om huset, men det forhindrer en ca. 30 cm bred flisebelægning næppe.

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis