Hej
Håber, at I kan hjælpe mig. På vores sommerhusgrund står et gammelt Jeppesen sommerhus, som vi vil inddrage som anneks. Det vil også blive brugt om vinteren. Det er stort set kun de gamle bjælker vi beholder som indvendig beklædning. Udvendigt monteres 45x195 reglar, isolering, vindpap, afstandslister og ny vandret træbeklædning. Eksisterende bræddeloft beholdes, gammelt tagpap skrælles af, nye spær 45x195 (skal kun holde x-finer pladerne), isolering, 50mm luft, x-finer og nyt pap. Der monteres nye døre og vinduer.
Jeg har skiftet mange af de eksisterende gulv strør, som er 50x200 trykimp, der hviler på betonpæle. Afstanden mellem strør er ca 60 cm Men hvad med rottesikring? Da den ene ende af huset er beliggende ca 70 cm over terræn, er det lidt vanskeligt med nedgravede eternitplader rundt om huset, de skal i så fald placeres lodret. Fungerer det med eternit eller træbeton eller anden plade mellem strøerne? Jeg har flere steder læst om metalnet, men kan ingen steder finde noget net, der er min 60 cm i bredden med rigtig tykkelse og maske- størrelse.
Så mine spørgsmål er:
Er 195 mm udvendig vægisolering ok, eller er det for meget?
Fungerer det med ca 150mm isolering på tag, eller er det for lidt/meget?
Hvad vil I anbefale som rottesikring?
På forhånd tak for forhåbentlig gode svar .
Bh Andersx