Garagetag, opbygning af tagflade med lille hældning / fladt tag?

Jeg har en garage hvor der nu er valmtag i beton. Jeg vil gerne lave taget om og udskifte det med et fladt tag, altså et tag med en lav hældning.

Hvordan opbygges dette tag?

Der skal tagprær i bunden, men hvordan etableres den lille hældning på selve tagfladen?
Er det en opklodsning af de enkelte spær der sikrer hældningen? Eller opbygger man det i en opklodsning af tagpladerne?

MVH Njord
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg kan supplere med at der påtænkes at lave isolering mellem spærene og ikke de skrå profiler i Rockwoll isolering.

Hældningen, min 2,5 cm / meter, kan jo laves ret enkelt med en opklodsning af spærene, 0 cm i den yderste kant og så fx 15mm / 500 mm (nok en passende afstand melem spærene)
Garagen måler ca 5,3 x 5,3 og der laves et lilel skur på den ene side. så de i det ene hjørne har en bredde på skuret på ca 0,7 meter og i det andet hjørne vil have en bredde på 1,5 meter. Det er for at udnytte den kile der ligegr mellem hækken og garagemuren, der også er uden vinduer, så ret enkelt og funktionet. Og at inddrage det direkte under garagetaget vil give en god sammenhæng på bygningen.

Hvilket spær skal man vælge?
Hvilken type spær, et spærtræ, gitterspær, en I bjælke (Kerto) eller hvad anbefales?
Dimmension på spær til garagen hvor murene er ca 5,3 x 5,3 meter og udhænget op til 1,8 meter og ned til 30 cm

MVH Njord
Bjælkespær er normen og klart det billigste til mindre sekundære bygninger. Spærene sættes så de ligger lige, ellers har man bare udfordringen med at få loftet lige ;-)

Spændviddetabel

Det er et let (og koldt) tag du er ved at lave. Ift spær kan du vælge 220mm/cc40 eller 245mm/cc60 ved spændvidde på 530cm.
Jeg ville vælge det sidste da du så også har minimal tilpasning og skæring af isolering.

Opbygning af fald laves lettest ved at skære lange kiler som fastgøres oven på spær, det meste tagpap har et minimumskrav til fald på 2,5cm/m. Jo mere fald, jo længere holder dit tagpap.
Der skal i hvert fag være 50mm frigang over isolering til ventilation, alternativt skal taget lægtes.
Det som giver mindst difference ift sidernes højde er et kuvertfald så der laves fald mod midten.
Udhæng på 0,3-1,8m er du lige nødt til at forklare nærmere, evt med en tegning.

/BOFH 

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

Ved kuvertfald imod midten skal der laves en tagbrønd lige midt på. Fra denne føres der afløbsrør imellem spærene ud til siden hvor det så går ned til brønd. 
Jeg har carport på 10 x 6 m Her er der fald til midten, og så er der lavet en lille "grøft" ud til tagnedløb. Det er lavet ved at sætte tagkrydsfiner ned imellem de 2 spær som er i midten. Her er der så lavet ekstra fald på denne "grøft" 
1 stykke Tagpap i "grøften og op langs sider. Tagpap fra taget ned over sider. 
Det virker rigtig godt.
Det medfører så i dit tilfælde lidt mindre tykkelse på isolering netop der. 

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis